Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: köksträdgården
Läst 5381 ggr
ikna
0

Min köksträdgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag odlar en hel del grönsaker i köksträdgården. Skulle gärna vara självförsörjande, men har inte fått till det med vinterförvaring och så. Sommartid är vi i alla fall självförsörjande (nåja, nästan) och några grönsaker vinterförvarar vi, som t.ex. tomater i frysen och inläggningar av gurka och lök brukar vi klara ändå fram till mars/april.

En bild på min oas:

ikna
0
VildaVittra
0

Angående vinterförvaringen så undrar jag om du hört talas om en stuka?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ikna
0

Jodå, både stuka och jordkällare har varit uppe i planeringen, men det blir för mycket jobb att ordna. Eftersom jag har värk, så måste jag begränsa mig. Men vi har "krypgrund" under huset och jag har börjat fundera på om det kan vara en lösning… Men jag kommer att behöva hjälp både när grönsakerna ska läggas ner och varje gång de ska plockas upp och jag vill klara mig själv… Fast jag får nog lära mig att be om hjälp… 🤔

VildaVittra
0

Ta upp ett hål i köksgolvet och sätt en lucka, sen någon konstruktion där du kan veva upp innehållet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ikna
0

Bra tips, men det får nog vara…

Halvdansken
0

Kan man frysa tomater?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tant Grön
0

Många grönsaker går bra att torka. Varför inte bygga en sådan här soldriven 😎 http://www.i4at.org/surv/soldehyd.htm

Jag odlar massor av grönkål i år som jag tänker torka. Skall förvällas först.

tlover
0

#0 din trädgård ser mycket mindre ogräsangripen ut än min

l'm back

VildaVittra
4

#8 Psst! Ogräs kallar man för nyttoväxt och låtsas att man har en permakulturträdgård. 😉

Tant Grön
0

Här är en bra sida om torkning, vilka grönsaker som skall förvällas, hur lång tid, temperatur….. http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1O.HTM

ikna
0

Torkning i all ära, men tomater fryser jag in för att använda i matlagning istället för att köpa krossade tomater på burk. Alla tiders! Vi brukar vara självförsörjande på tomater hela året, förutom tidig vår.

Halvdansken
0

Ok, så det fungerar på samma sätt som de på burk? Smart. Skållar du dem innan, eller bara fryser in som de är?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
0

Det mesta jag odlar är mördarsniglar och kålmaskar 😕😡. Tänk om det kunde bli sådär fint som TS har det - men mina kålplantor försvinner spårlöst över natt när jag sätter ut dem …

Lite gurka och tomat i upphängda krukor är det enda som vill sig.

VildaVittra
0

#13 Men då har du ju en perfekt trädgård för ett experiment som jag funderat på. Det är en kille som heter Joshua Klein som tränat kråkor till att plocka upp saker från marken, slänga dom och då få en belöning i form av jordnötter.

Borde inte det gå med mördarsniglar?

tlover
0

#13 antingen är det gäss eller så är det ankor som visst ska älska mördarsniglar.

häruppe så finns dom inte så jag är inte så insatt

l'm back

Gronstedt
0

#15: De där välsignade myskankorna påstods ju äta mördarsniglar, men det kan jag inte påstå att mina gjorde i någon större utsträckning. Dessvärre åt de med förtjusning kålplantor, dock, så mellan ankor och sniglar blev det ingenting kvar …

#14: Hmm - men om jag ska sitta i trädgården och lobba jordnötter till kråkorna så kan jag ju lika gärna plocka sniglar själv … kan man få dem att samla sniglar löpande mot att de får en skäppa jordnötter varje kväll, tro?

VildaVittra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Han byggde en automat.

tlover
0

#17 den ska jag nog se med min man, han älskar kråkfåglar.

Vi har en lavskrika som äter upp döda möss och dyl som vår katt släpar hem vääldigt praktiskt

l'm back

ikna
1

#12 Jag skalar dem och sedan hackar jag dem och fryser in. Jag odlar en sort, Oregon Spring, som är mycket "köttig" och går att skala utan att skålla. Det är mest den sorten som jag använder till matlagning.

Andra tomater kan behöva skållas innan infrysningen. Men det går också bra att frysa in dem med skal, om man tycker det.

tlover
0

Jag såg på nått program några som fryste in tomater hela (med skal och allt) dom sa att det var ett utmärkt sätt att frysa in dom. Jag har inte testat det själv däremot.

l'm back

ikna
0

Det gär säkert jättebra, men jag vill gärna ha av skalet

monstermash
0

Vad härligt att kunna vara så gott som självförsörjande på somrarna! :)