Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 4470 ggr
Gronstedt
0

Sirap?

I böcker satta i "historisk miljö" läser man ibland om hur folk kokar sirap på bär och frukt - men hur gör man? Är det helt enkelt en saft som får koka ihop på svag värme?

Hur blir hållbarheten i så fall? Om det inte går att förvara i täta kärl i rumstemperatur så får det vara … men före frysar och Atamon var detta tydligen en förvaringsmetod?

Som liberal LCHF-are är jag inte intresserad av att sylta och safta, inte heller vill jag fylla frysen med rårörda grejor, men lite hemgjord sirap (som väl inte blir så väldigt söt?) borde kunna förgylla matlagningen - förutom att man på så sätt kan ta tillvara en del av alla tonvis med frukter som annars går i komposten.

tlover
0

Det vanliga är vad jag förstått att man antingen kokar ihop bäret/bladen/örten etc med massor av socker eller att man varvar socker och bäret/bladen/örten med socker i en glasburk som får stå på ett varmt ställe (tex ett sydfönster).

så jag gissar att det inte är ett så accepterat LCHF alternativ.

Vad jag förstått håller det ganska länge (ett år eller så) mörkt och svalt före öppnandet (tex i en matkällare)

kanske torkning eller liknande är ett bättre alternativ, man kan ju göra osötat fruktläder genom att torka.

edit: att mylta kanske är nått? funkar ju bara med ett fåtal bär däremot.

Vattenlingon är ju också ett alternativ.

l'm back

Gronstedt
0

1: Men det fanns väl knappast kilovis med socker i svenska torp på 1700- och 1800-talen? Om jag förstått saken rätt kokade man denna sirap för att ha i stället för socker.

tlover
0

#2 I alla fall på 1800 talet blev det mer och mer socker i stugorna, delvis för att vi hade börjat med egen sockerproduktion och delvis för att sockerproduktionen i amerika hade blivit industraliserad.

Däremot var det säkert mindre socker i men det är nog fortfarande inge LCHF mat

Edit: jag har kollat "hemkonservering av frukt och bär" (ransoneringstiden) och "Ida Högstedt konserveringsbok" (1932) och en gammal bok som jag inte vet vad den heter (dom bladen har ramlat av) men jag hittar då inget där om sockerlös sirap, jag hittar inget utan socker alls faktiskt.

l'm back

Cragan
0

borde ju gå o experementera lite (men va beredd på massa disk 😉)
testa ett par mindre satser om 1-200gr bär o en liten skvätt vatten utan socker alt nån tsk o låt det koka så bären blir mosiga  sen är det väll bara o slå av vätskan o sila för att koka ännu mer (vet dock inte om så små satser blir nått om man kolla volymen sav som krävs för lönn sirap)

tlover
0

Det borde ju gå att göra pureer som #4 pratar om men dom håller ju inte länge (förutom möjligen i frysen)

men det är ju typ såna pureer som man gör fruktläder av annars om du vill testa det och det håller lääänge

l'm back

Lorita
0

troligen använde som honung innan sockret kom här är ett recept med socker 

http://www.glimtenigrytan.se/2012/10/appelsirap.html

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Bjornen
1

Honung är den äldsta formen av sötningsmedel. På 1100-talet når rörsocker Europa. En av de första svenska sockerfabrikerna startar omkring mitten av 1700-talet i Gävle.

Betsocker börjar utvecklas omkring år 1800 i Tyskland, där första betsockerfabriken anläggs något av de första ren på 1800-talet. Först omkring 1890-talet blir betsocker viktig för sockerproduktion, men blir vanlig in på 1900-talet i Sverige.