Lieslåtter kluring
Nu är det ju tiden man fixar in höet till djuren
men vad kan du om slåttern förr i tiden?
l'm back
6 rätt och det var väl bra, för nu lärde jag mig något också. Min lie följde med huset, när jag köpte det, så jag är självlärd på att använda den.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Yay 5 rätt mycket bättre än vad jag trodde jag skulle få.
#1 vi använde också lien på gården (och orvet) när vi flyttade hit men nu har vi köpt in nya liar och min man har gjort orv till oss och nu är det en fröjd att slå med lie 😃
Jag älskar särskilt mitt orv, det finns inte så många orv för små kvinnor att köpa utan dom måste göras själv och min man är för stor för i princip alla orv
l'm back
5 rätt bomma på hurdanna hässor ni haft där uppåt o så vart jag senil på hur högt spetsen ska ligga 😭
5 rätt :-) Det får jag la vara nöjd med trots att jag är Bondmora och borde veta. Men det där med lie är ju inte min starka sida precis ;-)
Tack för en kul Kluring :-)
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
#4 nej men fyyy 😉(var faktiskt tvungen att kolla upp det, det är min man som ställer in liarna så just den biten är jag dålig på 😊)
#5 alla kan ju inte ha en morfar som drillar en i hur man hässjar (han hässjar ju fortfarande, det är det nog inte många 84 åringar som gör)
l'm back
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Kul tråd! Men det där med spetsen, det förstår jag inte. Måste ut och kolla! Jag vinklar den lite olika beroende på vad det är för sorts gräs, men tio centimeter upp? Det måste jag verkligen kolla i verkligheten!
#8 spetsen ska ju alltid vara uppe en bit oavsätt gräs (så att spetsen inte ska bli trubbig av tuvor m.m.) vilket slags gräs det är styr ju snarare vinkel på bladet.
Det tog jag däremot från en bok, tror min man kollar på ett annat sätt (utan måttband) jag har ingen aning om hur man ska förklara det.
l'm back
min man fick alla rätt men kom också på flera sätt man kunde gjort kluringen bättre, synd att jag inte "kallade in" han tidigare
l'm back
#10 Så bra, då kan du göra en Kluring till. 😃
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#11 kanske inte nu men gör jag en med lieslåtter till får min man vara med om renskrivningen i alla fall.
Och min man kom fram till (när han hade gjort kluringen) att vi ska skriva om att göra orv, slåttern m.m. på bloggen
l'm back
Jag vill gärna köpa ett bra orv! :) Mitt gamla är bra för mig, men börjar knaka i fogarna - bokstavligen! Och i kväll ska jag minsann se efter hur högt upp jag sätter spetsen när händerna får göra som de är vana!
#13 orv är ganska lätt att göra bara man har tillgång till sälg och vet vilka mått man ska ha. För tyvärr är ju köpta träorv ganska dyra (3000 kr/orv förståerligt för det tar ju en arbetsdag för min man att göra dom nu men ändå dyrt om man kan göra dom själv)
ang spetsen så tror jag jag ska skriva ut exakt vad som står i boken senare i dag eftersom jag försökte förenkla och göra det till en fråga, jag kan ha missförstått och folk kan ha missförstått. Nu i efterhand känns det som en dum fråga att skriva ut 😊(men alla kluringar kanske ska ha en dum/dålig fråga får man hoppas)
l'm back
Var länge sedan jag slog med lie, men det med spetsen och 10 cm betyder väl att själva bladet är böjt lite uppåt. Om man då lägger bladet på plant underlag så skall spetsen vara 10 cm upp från underlaget.

Jag protesterar mot många alternativ. Jag själv har hanterat lie i omkring 50 år. Från början en specialgjord lie som 7 åring. Tyvärr finns inga riktiga liar att köpa. Ôrvet ska vara av trä och inte riktigt rakt. Knâvlar, lieblad (inte lien utan den översta delen av ôrvet som inte finns på moderna liar). Hôlkens placering är också viktig. Avståndet mellan knavlarna och deras vinklar är viktigare än orvets längd. Liens anläggningsvinkel är mycket viktigare än spetsens vinkel och beroende på vilken läggning du har på lien. Man bör också ha olika läggning beroende på om du slår en slät yta eller en kuperad yta med stenar.
Roerna finns endera som golvro (mellan 2 krag) eller rolängsroôr (3 krag). Lokalt häjsar man även på tråd som bör vara av höknipptråds kvaliet.
#16 jag vet att det finns delar jag inte tagit med eftersom det är omöjligt, delvis för att det finns få som kan allt sånt nu (och om man inte kan nått alls så blir det nog tråkigt) och delvis för att man i olika socknar har olika traditioner på både orv, liar och hässjor.
Jag vet att man hässjat på tråd på vissa ställen men över lag har man i norra norrland hässjat på stänger (vilket var frågan) sen finns det säkert ännu fler hässjetyper.
Riktiga lieblad går att köpa nuförtiden men defenitivt inte på granngården, vi har köpt våra från Norge av en karl som gör dom för hand på gammeldags vis.
l'm back
Och nu har jag provat! Jag fann, att mitt stackars lieblad är misshandlat, av en hjälpsam typ som (innan jag han säga STOPP!!!) tog en skiftnyckel och vred det rakt. "Så, den var ju alldeles sned. Varsågod!" Jag hade bara bett om att få det ordentligt fastsatt på orvet…
Så nu vet jag hur det kommer sig att jag inte kan slå …
#18 😮
Den enda som får ställa in mitt lieblad är min man, jag är för dålig på sånt än och kan bara några smågrejer när det gäller inställningarna, å huvvaligen va jobbigt för dig
l'm back

Riktiga liar finns inte i nytillverkning. De norska är nog bäst, men även finska är också ganska bra, men riktigt bra finns inte i svensk handel. Kanske jag ska prova att köpa i Ukraina.
#20 altså dom är gjort på gammeldags sätt med vikt stål (osv) det är inga norka "granngårdenliar" jag pratar om.
Tyvärr är det min man som kan hemsidan och inte jag men jag kan fråga han om du vill.
l'm back

Moderna liar har för grovt stål och blir därför hårdare än gamla riktiga.
#22 men det är inte en mordern lie, den är gjord som man gjorde dom förr som jag har försökt att säga lääänge nu.
l'm back

De hässjor vi har använt sedan gammalt är golvro på 7 aln + lite stjärtrum, eller rolängsro på 12 aln. Pinnavstånd 1 fot och 5 roer (vid stor höskörd någon gång 6) på höjden. På avlägsna ställen använde vi vanligen en läggroa och eventuellt en stödroa åt henne. I granngårdarna använde de 6 alns roer och pinnavstånd 10-11 tum och 6-7 roers höjd (enstaka fall 8). Vid hackslog gjorde man vanligen hässja på ett golv men längre stjärtrum. Annars gjorde vi alltid långhässjor, medan i grannsocknarna var det vanligt med korthässjor.
Därutöver fanns ju storhässjor som vanligen användes åt rågen. I mina hemtrakter använt sista gången under åren 1859-61 och då troligen 18 roers höjd och de nedersta endast att klättra på.
Rätt på de tre sista i alla fall! :P
Har aldrig ens hållt i en lie så..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.