Nyckelhålsträdgård
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade den här videon på youtube. Ser riktigt spännande ut och jag undrar om den skulle fungera bra i vårt klimat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mycket intressant! Visst borde det fungera även i vårt klimat!?
Frågan är om nedbrytningen i komposten kommer vara tillräckligt snabb. Men det där kommer nog bli projektet till nästa år.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Funderar om det delvis är tänkt att funka som en afrikansk "hougaculture bed" (stavningen kan mycket väl vara fel) och binder vatten över den torra perioden (komposten/träet i mitten altså) det kan ju bli lite överkurs i Sverige.
Jag skulle inte heller göra den yttre biten av sten här då vi har så mkt gräs som växer, det växer snart in.
Men annars kanske
l'm back
Man kan ju bygga muren av vad som helst, halmbalar som exempel.
Bildgooglar man får man upp massor med varianter.
själv skulle jag nog använda kubbar el korta stockar, det stänger inte ut gräset helt men man kan i alla fall använda tex en lie i närheten för att hålla ner gräset.
Edit: just kubbar håller ju inte bort ogräset som växer in under, det slipper man nog bara med nån slags plast täck duk men jag rensar heldre ogräs än att min mat växer på plast
l'm back
Den verkar vara tänkt för platser där det är ont om matjord.
#6 Jag tror det mest är för att utnyttja näringsläckaget från komposten.
Här i Uppsalatrakten så har vi bara styv lera (jag kan alltså gräva upp ren lera här och var), så jag tror att denna modell kan ge mig möjlighet att odla sånt som inte gillar jordmånen här.