(S) kaninungar skåne
Vet inte om det är ok att annonsera här?
Men jag har i varje fall en kull med Svensk Päls som ska få genbanksintyg. De är för närvarande 6 veckor så de ska bli i varje fall ett par veckor äldre innan de åker (jag väntar dessutom på att få hem de beställda blanketterna) :)
Jag har också en korsningskull mellan Svensk Päls och Tysk jätte som är 8 veckor. Tycker själv att korsningen verkar lyckad hittils, de växer fort och har musklat sig väl. De är helsvarta allihop då hannen var svart, i framtiden lär det komma fläckiga också. :)
Svensk päls är en lite mindre ras, något mer kommersiell än tex gotlandskaninen då de är avlade för att växa relativt fort och ha enhetliga pälsar. Mina får kraftfoder, men de bör kunna klara sig på gräs och hö också även om det troligtvis påverkar tillväxt-hastigheten något.
Djuren är uppvuxna i grupp (blir skilda från motsatt kön men fortsätter leva med sina syskon och andra av samma kön fram till slakt) och bör kunna introduceras till ett koloni-liv.
Finns i NV Skåne. 250kr/st för pälsarna, 300 för korsningar. (eftersom pälskaninerna är i genbank är det bra om de kommer till avel, samt att korsningarna är större)
På bilden: Närmast sitter en korsningshona (8v.), längst bort en äldre helsyster till pälsarna (17v) och övriga är pälskanin ungar(6v).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.