Kaninkött
Jag fick tag i fryst kaninkött idag - 1 st. styckad kanin på cirka 1,3 kg. Hur lagar jag till den på smakligaste sätt?
En personlig favorit är att röka köttet. Annars kan man laga till det som kyckling eller hare.
ska gå o göra allt man kan tillaga med kyckling o byta ut kycklingen mot kanin
Hmm, jag hade ju hoppats på mer detaljerade recept 😛
#1: Röka låter spännande, men det har jag inte grejor till.
Här är en tråd med lite recept i :-) http://kanin.ifokus.se/discussions/5008a3f488f47201f400065b-x-recept?participating-1
// Ida Andersson, Söderslätts kaniner
34: Tack! Tror det blir kaningryta i morgon!
Det blev i fredags - en variant på kaningrytan. Mycket gott kött! Men partnern har svårt för kött som man måste gnaga från benen, så recensionerna blev lite blandade.
Jag gjorde så här:
1 st. styckad kanin på 1,3 kg
200 g tärnat bacon
Torkade kikärter som legat i blöt 1 dygn
Gurka och tomat
Favoritpepparsorten
Lägg kikärterna i ett 1 ärta tjockt lager i botten på en form, tillräckligt stor för att lägga kaninbitarna bredvid varandra, häll på vatten så att kikärterna nästan täcks. Finhacka kanininälvorna (om de är med) och fräs tillsammans baconet, fördela över kikärterna. Bryn kaninbitarna och lägg i formen. Häll över stekflottet. Ställ i ugnen cirka 1 timme, 175 °C. Tärna under tiden gurka och tomat i önskad mängd. Ta ut formen och fördela gurka och tomat ovanpå kaninen, mal/strö över peppar efter smak. In i ugnen igen i 15-20 minuter, så grönsakerna blir varma men inte förlorar spänsten.
Smaklig måltid!