I Plånboken i P1 just nu
… säger de att vi borde äta mer kanin, för det är mer klimatsmart!
Plus en del annat vi borde äta mer av.
Vad kul! Jag har verkligen märkt att det är ett populärt ämne numera.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag ser kanin som ett husdjur fortfarande, så jag har lite svårt att tänka mig att äta det. Har en kompis som föder upp gotlandskanin och som ska slakta de hon inte får sålt. Hon har dock lamm också så tänkte börja där!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#2 lammkött är ju bättre än många andra köttsorter (tex fläsk och nöt) i alla fall 🙂
jag började undra då, vet nån var get ligger på skalan? jag tänker dom äter ju inte gräs som får (främst) utan sly (som normalt bara avverkas och låts ligga)
l'm back
Ååååh, kan inte någon låna mig en skäppa getter!
Har inte smakat kanin än, men någon dag kanske det blir av 😛
Vad är det diskusionen handlar om?
minst foder åtgång per kg kött?
För man måste ju se till antalet kcal vi får ut.
kaninkött är mycket magert, och alltså lite kcal per kg kött, det kan dock vara miljövänligt trots allt men.
#3 Varför tror du lamkött är bättre?
Köper man lamkött på för somaren, sommaren och hösten är lamkött bra.
Köper man det på vintern, våren mindre bra då det troligtvis är vinter uppfödda får som kmaprat mycket kraftfoder, och där lamm ungen aldrig fått gå ute.
Många blir lurade att tro att lam per automatik är naturbete så är det ofta inte.
#6 det var en sak dom räknade ut för ett bra tag sen så jag kan inte visa källa, men jag tror man räknade med flera faktorer inte bara kraftfoder (vilket de flesta djur äter nuförtiden tex kor och grisar) även tex metanutsläpp m.m.
Edit: en av anledningarna till att man räknar kaninkött som miljövänligt ä att dom kan omvandla sånt som vi inte kan äta (gräs, hö, sly m.m.) till mat, dom kräver inte mycket yta (vilket många djur gör) och man kan hålla dom på icket produktiv mark m.m.
l'm back
#6: Framför allt handlar det om att göra kött av saker som människor inte kan äta. Kor uppfödda på spannmål är klimatovänligt eftersom människan kan leva (om också inte bra) på spannmål. Kaniner och får äter saker som människor inte kan äta, från mark där människan inte kan odla. Precis som #7 skriver, ser jag nu ☺️.