Rädda fallfrukten!
Äkta vara startade en fruktförmedling förra året - en bra grej både för dem som har för mycket frukt och dem som har för lite.
Åhh, vilken bra sida. Tack!
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ett strålande initiativ, tycker jag 🙂. Förra året kom jag med sent, så det var bara en som kom hit och plockade några kassar äpplen. När de kör igång igen i nu augusti kommer mina äpplen, päron och paradisäpplen att vara med.
Mycket bra sida! Dock saknar jag en avdelning där man kan annonsera "frukt önskas". Vet ni någon som har stort överskott av äpplen i södra Bohuslän (helst trakten av Stenungsund-Ljungskile) är jag mycket intresserad! Nu är det lite tidigt, men från oktober och fram i vinter kommer det att gå åt massor av hackade äpplen till rådjuren…
#3 Lägg ut en annons på det nya forumet http://bortskankes.ifokus.se/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Tack för tipset!🙂
Olle
Jättebra tycker jag! 👍Nu har vi grisar och andra djur som gillar äpplen. En hel del hjortar var här i vintras. Det var mäktigt!
Men när vi bodde uppe i Stockholm var det svårt att göra av med all frukt. Jag brukade lämna in på förskolorna runt om. De bakade och hade fruktstund så det var uppskattat.
Jeanette, har du inte tillräckligt med äpplen i din trädgård?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jo, absolut! Tyckte bara att det var en bra idé! 🙂
Det är ju många villaägare som inte bryr sig om sina trän alls. Ett tips är att under sina promenader titta in vilka som har mycket fallfrukt och fråga dem själv om man får lov att plocka. Sen kan man ju tipsa om sidan också om man vill dela med sig ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det finns även fruktkartan.se (äkta vara tar rätt många av sina kartmarkeringar därifrån) och en facebookgrupp vid namn Fruktförmedlingen (tror det kommit upp en grönsaksvariant med).
Utöver det finns det flera som satt upp lappar på lokala anslagstavlor och butikers anslagstavlor och fått bra svar. Själv testade jag att lägga upp en annons på blocket och fick bra napp. Det blev många korgar äpplen därifrån.