Äpplemos
När jag kom tillbaka från stan idag stod det två stora hinkar med äpplen och väntade på altanen. Det var "vedgubben" som kommit och hämtat kärran som jag hade lastat veden ifrån och med sig hade han äpplen. Han vet att jag gärna tar emot frukt och bär och han har ett par hus där ingen vill plocka äpplena. Så det blev till att ställa sig och göra äpplemos. Som tur var så ställde mamma upp och hjälpte till.
I sådana situationer är jag så lycklig över min hushållsassistent. Mamma och pappa fick den i bröllopspresent 1981. Så den är äldre än mig men den går fortfarande hur bra som helst. Jag använder den till allt från att mala köttfärs och göra korv till att göra äpplemos och baka bröd. Största fördelen är att man inte behöver skala eller kärna ur äpplena. Bara dela dem och koka dem och sedan köra dem igenom maskinen.
Totalt blev det en skål med ätäpplen, 9 burkar äppleklyftor och 6l äpplemos. Eftersom det var så många röda äpplen så blir äppelmoset rosa (och smakar därför mycket godare 😉). På onsdag ska jag ut och plocka av äpplen från vedgubbens andra ställen. Då blir det lite mer mos och sedan ska jag skiva och torka resten. Förhoppningsvis blir det även lite päron som jag kan konservera.

Gud, så gott det låter. Önskar mig några äppelträd.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Ja jag blir så glad när jag får äpplen. Mina äppelträd är bara ett år och ger bara ett eller två äpplen än så länge. Men jag älskar äppelmos och torkade äpplen är jag beroende av 😎
#1 Sätt några kärnor, så blir det träd så småningom.😃
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Mamma och pappa gör också mos, två stora äppleträd som ger massor med äpplen. Jag åker bort nu i bästa mosveckan men blev lovad några påsar ändå, de hade hittat från förra året i frysen ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag har gjort äppelmos och sylt idag med. Har bara ett äpple på mitt träd som jag satte nu i sommar, men en snäll granne delar med sig. Sedan har jag tryckt upp lappar som jag ska sätta i affärerna där jag tigger frukt som andra inte orkar ta rätt på. Jag vill göra must och saft och då går det mycket äpplen!
Jag har så mycker mos kvar från förra året, så detta år gjorde jag saft av många äpplen och ska göra ännu mer. Jag har ett träd, som jag dragit upp från kärna och det är så roligt att ha ett stort fint äppelträd, som jag har vårdat sen det var frö och liten planta. I flera år har det gett massor av äpplen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973