Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettövrigt
Läst 5298 ggr
tlover
0

idéer efterlyses ang vatten

Hej

Jag och min man bor så till att vi ganska ofta har strömavbrott och eftersom vi har egen vattenförsörjning så får vi inget vatten då.

och jag hör inte till dom som tror att staten ska fixa vatten till oss för längre strömavbrott.

Vi hade tänkt fixa till en gammal brunn på gården (just nu tas vattnet från en djupborrad brunn) som man sätter en handpump på för vatten men den visade sig vara snustorr så nu måste vi komma på alternativ för vid strömavbrott är det ju inte bara vi som ska ha vatten utan djuren också.

Vi har funderat på tex att samla regnvatten (som ska renas med filter) men det funkar ju bara på sommaren på vintern fryser det ju sönder väldigt snabbt.

Det finns en kallkälla ca 2-300 m nedför backen (vi bor på ett litet berg) men en del av den kallkällan går upp under en väg (det känns som risk för smutsigt vatten där).

Gräva ny brunn skulle antagligen vara ganska dyrt (min morfars grävmaskin är sönder vad jag vet och man måste ju veta var mans ka gräva) så det känns som sista utväg och ett elverk känns ganska "avgasigt" (vi har alltid strömavbrott mitt i vintern då tex solkraft inte skulle funka).

idéer?

l'm back

VildaVittra
2

Tinad snö duger alldeles utmärkt till djuren och hygien.

Kan ni inte gräva den handgrävda brunnen djupare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#1 frågan är då hur vi ska smälta snön, vi har inte den turen att vi har en vespis, vi kan inte ens elda då vi har strömavbrott och att ta in snö för att smälta den skyndar ju bara på nerkylningen av huset (avskyr morderna hus)

För hur mycket gasol som helst har man ju inte, möjligen att man kan göra upp en eld ute men det är ju inte det lättaste heller. (särskilt med många djur)

Jag vet inte hur säkert det är att gräva i den gamla brunnen, vattnet kan ju rinna annorlunda nu och det är därför den sinade

l'm back

VildaVittra
3

Det låter ju som att ni skulle investera i en vedspis.

Oftast så beror sinade brunnar på landhöjningen, så vattnet finns en liten bit ner. Fast har ni kikat på brunnen under hösten/vintern? För vattenståndet ser ju olika ut beroende på årstid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
0

Jag antar att ni har hydrofor och pump till den djupborrade brunnen? Det enklaste kan faktiskt vara att hitta en pump med utvändigt nyckeltag på pumpaxeln, så att ni kan veva upp vatten och fylla hydroforen för hand. Annars är ett dieseldrivet elaggregat en praktisk sak att ha om man bor som ni.

tlover
0

#3 går inte att instalera i det här huset, det är för mordernt

Jag vet inte hur mkt landhöjningen spelar in på en brunn på ett berg? Jag har hört däremot att brunnar kan sina av att inte användas.

#4 finns det till djupborrade brunnar?

l'm back

Gronstedt
0

#5: Finns vilket?

tlover
0

#6 en pump/vev för att få upp vatten till hydroforer från djupborrade brunnar

l'm back

Gronstedt
0

#7: Det beror ju på om du har en sugande pump i huset eller en tryckande pump i brunnen 😉. Har du pumpen i huset är det ju bara att leta efter en bra sugande pump med nyckeltag.

tlover
0

#8 men det finns väl ingen pump som pumpar upp vatten från mer än 39m?

l'm back

Gronstedt
0

#9: Hur kommer vattnet upp om du inte har någon pump?

tlover
0

#10 nu finns det ju en elpump men den funkar ju inte under strömavbrott och nån handpump som kan pumpa upp vatten från djupa brunnar har jag inte sett.

l'm back

LinaLj
1

#5 man kan installera vedkamin/vedspis i vilket hus som helst. Det blir dock dyrare om det inte finns existerande rökgångar som man kan använda. 

Men min granne har i sommar satt in vedspis i sitt hus som är byggt 2009 utan existerande rökgångar. De drog upp isolerade rör och slapp på så sätt mura en skorsten och murstock. När jag renoverade min kakelugn och satte in vedspis använde vi samma rör men satte dem i existerande rökgångar. Sotaren älskar dem 😃

Det är absolut en bra investering att sätta in vedvärme av något slag om man bor på landet och drabbas av strömavbrott lite då och då. Nu för tiden behöver jag varken tänka på värme eller matlagning.

tlover
0

#12 jag vet men vi har nog inte råd med det, Vi har ju veduppvärmd vattenburen värme men den funkar ju inte utan cirkulationspumpen.

Vi vill inte heller göra för många ombyggnationer då vi vill plocka isär och sälja huset (eller riva) och bygga "nygammalt" med vespis, ventilation som inte kräver el osv. (fast det är en bit in i framtiden det)

l'm back

VildaVittra
0

#13 Fast det finns ju såna där små jaktstugekaminer med en platta på (tror en heter Laxen). De är inte dyra i inköp, för man måste ju inte värma hela huset. Man kan ju även ha en spis utomhus, just för vattentining.

tlover
1

#14 vi hade ju tänkt renovera upp gäststugan och sätta in en liknande där så det funkar ju efter ett tag men har ni nån mer ide är det alltid bra.

Det är ju aldrig bra att förlita sig på ett sätt (enligt principen "two is one and one is none")

l'm back

VildaVittra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fortsättning på iden med utekök, undra om en Rocket stove fungerar i minusgrader?

tlover
1

#16 det borde ju funka då man kan ju elda i minusgrader… det är ju då det eldas mest ute härikring (framför en skoter)

I ett program om Skandinavien så eldar ju Ray Mears i en typ naturlig rocketstove (fast kräver mer bränsle… typ)

l'm back

VildaVittra
0

#17 Du får skriva om det fungerade sedan om ni bygger en. Det går ju att bygga en mer hållbar i tegel osv.

Cragan
0

har ni 1 eller 3fas motor på vattenpumen?

finns ju converters för o få 12v till 230v   men är ju inte gratis direkt o sen en batteripark till det  ännu mindre gratis 1fas varianter finns från ett par 1000kr  3fas så kan det nog vara billigare o köpa en grävmaskin o gräva ny brunn har jag en stark misstanke om.

tlover
0

#18 jag funderade på en mer flyttbar variant av plåtburkar, om så bara för att ha en till platta då det är strömavbrott (min man förstår inte vilken tortyr det är att bara ha en platta)

Gasolköket måste man ju ändå använda ute (fast vi fuskar ibland då det blåser storm)

#19 jag får kolla upp det men om det skulle vara en 3fas hur vet man var man ska gräva? min man litar inte på mina kunskaper med slagruta. (morfar har ju en sån grävmaskin som man gräver brunnar med så det kanske blir billigare att låna hans även om den måste lagas först)

l'm back

Cragan
0

bra fråga har aldrig behövt gräva brunn själv o inte ens sånna som jobbar med det verkar ju få fullträff varje gång (även om många påstår det)  hos grannen fick dom borra 2 hål  första hålet gav dom upp på runt 80m när dom inte hittat berggrunden än😃   

men du kan ju alltid gå med slagruta o gräva lite när nån inte är hemma o sen visa vilket fint hål du har grävt i vardagsrummet 😉

Gronstedt
0

#10: Jag menade inte en handpump, utan byt till en elpump med nyckeltag så att den kan vevas runt eller trampas runt med cykel. Jag vet inte om det finns, men det borde finnas.

tlover
0

#21 vi bor ju på ett berg så vi tror faktiskt vi stött på berggrunden några gånger då vi handgrävt men det gäller ju ändå att hitta dom däe "underjordsbäckarna" vad jag förstår.

Slagruta kunde jag gå med förr men i midsommras då vi (jag, mamma och några andra som testade) gick med slagruta så fick jag jättedåligt utslag så jag har visst förlorat förmågan 😭

#22 nu är jag förvirrad, hur hjälper en ny elpump vid strömavbrott?

rent allmänt har vi försökt att hitta kallkällan nu och vi tror att folk har trott fel och att det inte finns nån kallkälla där för just nu var det snustorrt, en bit ovanför "kallkällan" så fanns det däremot en myr (som också var torr nu) och det är antagligen därifrån "kallkällan" normalt får sitt vatten.

l'm back

Gronstedt
0

#23: Om du kan dra runt elpumpen med en vev när det är strömavbrott så pumpar den vatten trots att det är strömavbrott 😉. Du och veven gör samma jobb som elmotorn annars skulle ha gjort.

tlover
0

#24 men funkar det på djupborrat? ska man ha vatten till en häst får man väl sitta och veva under hela strömmavbrottet eller så

l'm back

Gronstedt
0

#25: Pumpen har samma sughöjd oavsett hur den drivs runt. Frågan är hur mycket vatten den ger per varv och hur tungdriven den skulle vara, men det går väl att ta reda på. Men annars är som sagt en dieseldriven generator en bra grej.

Eller kanske en dieseldrivenpump du kan koppla in i stället?

tlover
0

#26 ok, det skulle nog bli ganska tungt då pumpen inte skulle gå att driva med en vanlig generator så att driva den för hand känns lite överkurs för nån som har reumatism

l'm back

VildaVittra
0

#27 Bygga en sådan där stor vev som hästen drar runt? 😛

tlover
0

#28 i framtiden hade vi tänkt bygga en sån men till annat.

Men hur det blir med det vet jag inte, just nu i alla fall klarar vi inte av att ha häst så vår Brask ligger ute på annons 😕

l'm back

Gronstedt
0

#27: Varför kan den inte drivas med generator? Generatorn ger väl 230 VAC, bara att sätta i sladden? Det finns dieselelverk även för 3-fasapparater, om nu pumpen är en sådan.

Cragan
0

#29 nää vad tråkigt 😕     

o tebaks till vattnet teoretiskt så ska det gå o bygga en egen stirlingmotor som sköter pumpandet (men det är lite bort svårt till o med) http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine  borde ju gå o köra en sådan med ved då dom kan ta nästan vilken värmekälla som helst   fast tror det nu mest bara är jag som spånar iväg lite väll 🤪

KimE
0

Köp ett bilbatteri och en elomvandlare, gör så det går att koppla in vattenpumpen och cirkulationspumpen till pannan. Om ni har grova rör från pannan så går det att få lite självcirkulation från pannan även om det är strömavbrott.

tlover
0

#32 ett bilbatteri räcker inte på långa vägar till vattenpumpen

vi har funderat på en batteripark på sisådär 20 batterier men då måste man ju kunna ladda dom efter en stund.

#31 jag önskar att man kunde driva cirkulationspumpen med pannan *drömmer iväg*

#30 jag menade att man inte kan driva pumpen med vilken generator som helst, det finns ju dom som är för svaga.

l'm back

KimE
0

En pump drar kanske 1kw/t så ett 75kwh batteri med en omvandlare(ca75% av effekten kvar). =ca 56 timmar. Har ni ingen batteriladdare till bilen?

Bilen kan också driva en omvandlare.

tlover
0

jag vet inte personligen vad vi har för pump och jag tänker inte dyka ner i brunnen för att hitta den men den går minst på 230v kanske till och med 380v

Pumpen är det som drar mest i hushållet, i alla fall om man har djupborrad brunn.

Jag vet inte exakt vilken slags pump vi har men det borde vara en liknande som här

om jag fattat rätt så tar man V * A =W och tar man den pumpen som är i länken så blir det 1518 W för att driva den pumpen

och räknar jag rätt på bilbatterier på biltema klarar deras bästa bilbatteri inte av pumpen själv utan man måste ha två

bilbatterier får heller inte djupurladdas utan man får bara ladda ur den till 50% och man måste räkna med ungefär 30% strömbortfall (räknat med kablar och växelriktare, med längre kablar faller ännu mer bort) så där faller mycket mer bort så man kan endast ta ca 20% av batteriets kraft.

ev fritidsbatterier på 24v men det är ganska många batterier som krävs för det nödvändiga och när min man räknade på det (då vi funderade på solkraft) så räknade han inte med pumpen då den drar för mycket och då trodde vi att gammbrunn hade vatten i sig.

l'm back

Mantissa
0

Hade jag haft mer djur än vad jag har, typ kor eller får, hade jag satsat på ett bensin/diseldrivet elverk. Som jag har nu så släpar jag dunkar vid el eller vattenrist, blir ca 100-200 liter per dag, men inte värre än att det går in i bagageluckan.

[Mustangcab]
0

Skaffa ett dieselagregat det har min svåger gjort.

tlover
0

min man håller på att läsa massor av permakulturböcker och har därifrån fått tips på hur man kan få vatten till en torr brunn.

men det kräver en grävmaskin men vi hade ändå tänkt ta hit en så småningom så vi kommer nog klura ut exakt vad vi behöver en till nu i vinter så att inget glöms.

diselkraftverk har panerats att köpas in men det är ju inte en långvarig resurs så så långt som möjligt vill vi skippa det.

l'm back

Gronstedt
0

#38: Det är nog en med långvarig resurs än en massa bilbatterier.

tlover
0

#39 skulle vi skaffa en batteribank så skulle vi också skaffa solpaneler ev också vinkraftverk och solen och vinden tror jag kommer hålla på ett tag 😉

l'm back