Tips för päron
Jag har precis fått massor av päron, dels gråpäron men även ätpäron. Jag har lagt in 12 burkar med ingefärspäron och 12 burkar av lingonpäron och frusit in burkar med päronklyftor och bakat päronkaka. Men det verkar inte som päronen tar slut 😃. Trevligt problem att ha förvisso.
Nu funderar jag på vad jag ska göra med resten. Kan man torka päron ringar som man gör med äpplen? Någon som provat och vet hur det smakar?
Päronmos istället för äppelmos kanske :P
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Päronbarn. Normalt låter man ett päron växa i en flaska, men man kan stoppa ett päron i en burk och sedan fylla på med konjak eller annan sprit och låta det stå några år.
Eller så gör du rumtopf.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Mamma och pappa brukade göra päronbarn i flaska när jag var liten. Men jag har redan gjort björnbärs likör och rödbetssherry i år. Jag kommer ha sprit i flera år framöver 😃. Och jag har gjort rumtopf på björnbär och på körsbär. Det får nog räcka för året med sprit saker. Jag som knappt dricker sprit…
#3 Jag offrar mig, du kan skicka dom hit. *snäll* 😇
Var bor du? Är det uppsalatrakten så är päron välkommet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Tyvärr bor utanför Hjo så det är en bit bort.
#5 Det var synd. Annars kan du ju ge päronbarn i julklapp till alla myndiga närstående, tror faktiskt att det skulle vara uppskattat.
Gör saft. Det gjorde jag på mina augustipäron. Saften är god.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#7 Saft var en riktigt bra idé. Fick dåligt med rabarber i år så det blide ingen rabarber saft. Har fått nöja mig med citronsaft men päronsaft låter ju riktigt gott. Eller kanske päronmust.
Visst kan man torka päron! Dock har jag inte gjort ringar utan istället så har jag först halverat dem, kärnat ur och sen skurit i tunna klyftor som lagts på nät (exakt som denna superbra till torkning av allt möjligt!) De torkar på ett par dagar i rumstemperatur, vänd gärna gågon gång! Supergott blir det! 🙂
Shine On You Crazy Diamond