TV-tips: Microtopia
Skippa Doobidoo nu klockan 20 och se på K-Special på tvåan istället!
"I Jesper Wachtmeisters nya dokumentär Microtopia presenteras en handfull personer världen runt som tagit compact living till en helt ny nivå i absolut miniformat. I den framväxande rörelsen för micro-boende ryms både frihetssträvan, arkitektoniska experiment och kritik mot konsumtionssamhället. Är det dags att kliva av ekorrhjulet, lämna den rådande normen kring arbete och konsumtion, sälja bostaden och flytta in i en poncho?"
Även i SVT2 på onsdag 23.15
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Den låter verkligen intressant. Hoppas den blir utlagd på svtplay.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Den låg redan ute: http://www.svtplay.se/k-special
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Japp det var verkligen intressant. Lite jag funderat på såhär efteråt är att det känns som det var mest män som bodde i dessa annorlunda hem. Visst, det var två kvinnor men den ena kändes mer som att det var en konstinstallation än ett "använt" hem..
Å ena sidan skulle jag gärna bo litet, å andra sidan är jag en packråtta av stora mått och skulle få fnatt om jag gjode något och inte hade alla grejer/verktyg till det hemma (och jag började fundera på om det är något typiskt kvinnligt att vara samlare.. fast å tredje sidan skulle jag med kunna bo på 26kvm om jag hade tillgång till flera uthus o växthus..)
Synd att vi i Sverige har så superreglerat att man inte ens får bestämma färgen på sitt eget tak många gånger. :/ Jag fick bryt på min bror då han totaldissade mitt halvflummiga drömboende (litet hobbithus) med att "du får inte bygga så enligt reglerna".
#3 Du kan hälsa din bror att han faktiskt har fel. Det finns flera sådana hus i Sverige.
#4 Det han dissade mig för är att jag vill ha ett halvt underjordiskt hem (inbillar mig att "jordkulan" inte behöver så mycket uppvärmning) och därför vill ha mitt sovrum bak i huset utan fönster -då jag ändå alltid vill ha mörkt i sovrummet och ev. ventilation borde kunna fixas på andra sätt.
Hans diss var att man inte fick bygga sovrum utan fönster utan att det måste finnas som utrymningsmöjlighet om det skulle börja brinna.
Själv har jag inte ens kollat på lagar eftersom det är så mycket annat jag skulle behöva först.. som, typ, pengar och någonstans att bygga huset heh.. Utan det är mer mitt mentala drömtankebarn som ändras lite var gång jag ser någon intressant dokumentär eller dylikt om gröna och/eller speciella hus.
Men jag vet att min bror var sur för att dom fick inte själva bestämma färgen på taket till sitt nybyggda hus utan det bestämde kommunen. Det fick vara tegelorange eller tegelorange, för att passa med övrig bebyggelse i området.. sen att bara två av åtta hus runt omkring har den färgen på taken…
# 5 Jordkulor behöver mycket uppvärming. Varför tror man hade jordkällare innan det fanns kylskåp.
#6 På vintern håller jordkällaren plusgrader och på sommaren är det svalare i den än ute. Alltså måste man bara värma upp huset från ex 5 grader till 18 och på sommaren lär man inte behöva en fläkt. Öppnar man ett fönster kommer dessutom den varma sommarluften in.
Så jordskepp kräver mindre uppvärmning samt kylning.
På tal om jordskepp hade jag förväntat mig att något sånt skulle vara med i dokumentären.
Den där egenbygda ön var helt klart läcker.
Vilket inslag tyckte ni var intressantast?
Se till att isolera jorddelen ordentligt så att inte värmen leds bort bara.
Jag gillade inslaget om små hus på hjul eftersom jag är mycket intresserad av Compact Living. Här är en av mina favoritsajter om Tiny Houses:
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
jag älskar konceptet med tiny houses! hörde först talas om det när jag av en slump hittade det här företaget och det förändrade helt min attityd till boende: http://www.tumbleweedhouses.com/
Ett ganska intressant program som gick i Kunskapskanalen tidigare i kväll:
"Den lilla staden Soldiers Grove plågades av översvämningar. För fyrtio år sedan fattade man det radikala beslutet att bygga en ny stad högre upp - helt baserad på solenergi. Den blev USA:s första solar town. Men hur gick det sedan?"
I programmet berättades även om andra samhällen som satsat på solenergi och gröna lösningar.
Visas även i Kunskapskanalen 10, 11 och 13 oktober och på SVT Play fram till 8 november
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se