Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettnaturen-som-resurs
Läst 1844 ggr
ThreeStars
0

Utbildning...

Detta är kanske inte det bästa forumet att ställa denna fråga på, men ni här kan ju iallafall förstå mig och min synvinkel 🙂

Nu är det såhär att jag vill helst av allt bli självförsörjande.

Jag har gått första året i gymnasiet. Just nu har jag tagit ett studieuppehåll på ett år för att jobba och skriva (blir gärna författare i framtiden haha). Till nästa höst funderar jag på att byta linje. Jag har gått textil och design, som inte alls var så givande jag hoppats på, så frågan är: Vet någon vilken gymnasielinje som är bäst att gå på, med tanke på mina framtidsplaner? Om det inte finns något passande, vad kan vara näst bäst? Mina studie & yrkesvägledare på både grundskolan och gymnasiet tyckte jag var knäpp som ville vara självförsörjande, så hjälp därifrån är uteslutet…

Har sett diverse kurser och utbildningar, men alla har hittills varit på högskolenivå…

Mycket tacksam för svar!

Molosser
0

Finns även jobb i fokus 👍 Tips bara!

VildaVittra
1

Förmodligen ett naturbruksgymnasium. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaLj
1

Jag kan definitivt rekommendera naturbruksgymnasium och då gärna en bred linje som jordbruk. Jag gick tre år på Strömma med inriktning djurvård och jag lärde mig massor av nyttigheter (även om jag inte insåg det då). Alla delar av en sådan utbildning har inriktning mot just lantbruk och djurvård. I hemkunskapen lärde vi oss väldigt mycket om att förvara olika livsmedel genom tex konservering och hur man förvarade grönsaker i jordkällare osv, när vi läste kemi läste vi jordbrukskemi som bla handlade om hur man berikar jorden och vad som händer när man tillsätter olika gödningsmedel osv. Så väldigt matnyttig information.

Vad som är väldigt viktigt är att verkligen kolla in skolan ordentligt, vad den har för rykte osv. Det skiljer en del mellan de olika naturbruksskolorna och det lönar sig att gräva lite. Jag valde Strömma eftersom de hade så vackra djurstallar (inte rätt orsak att basera skolvalet på, men det blev ett bra val iaf). Nu är det så pass länge sedan jag gick där så jag kan inte riktigt uttala mig om vad som skiljer skolorna åt i dagsläget.

tlover
1

Helt klart har du kommit rätt, du är inte ensam om att sträva efter självhushållning

jag skulle säga som #2 naturbruk eller liknande, sen finns det efter det en folkhögskola som har inriktning till självförsörjning, eller om du var intresserad av hantverk finns det det också.

men det var ju nästa steg, det är bara enklare att hitta "rena" självhushållningsutbildningar sen på folkhögskolan.

Att ha naturbruk hjälper ju på det sättet att man får utbildning i djur vilket är ett måste för tex många bidrag och även för att kunna sälja på ett visst sätt också.

l'm back

ThreeStars
0

Tack för alla svaren! Tack tack! 🙂