Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 4110 ggr
VildaVittra
2

Loppis

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är en tvättäkta loppis samt auktionsnörd, ser jag en skylt kan jag inte låta bli att gå in. Älskar att fynda kvalitet för några kronor.

Brukar ni gå på loppis eller kanske sälja? Vad tittar ni efter och har ni gjort något riktigt fynd?

Ett av mina bästa fynd var på en auktion där de ropade ut en "lykta" som ingen bjöd på utom jag som visste var det var. En kjolvärmare från sekelskiftet mellan 1700 och 1800. Den gav jag 30 kronor för.

Svt har gjort en dokumentär om detta folknöje:

http://www.svtplay.se/video/1317730/livet-ar-loppis

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2

jag älskar loppis!

det bästa fyndet är väl loppiset här om veckan då vi köpte en "mini anne" (man övar hjärt och lungräddning på dom) för 30 spänn och vanligtvis går dom på ca 5-600 begagnad.

l'm back

Zureel
1

Jag gillar loppis och second hand, auktioner brukar jag aldrig gå på mestadels för att de brukar ligga så långt borta.

[MyCassie]
0

Jag brukar gå ibland. Letar mest inredningsdetaljer, tex träskulpturer eller porslins fåglar som jag har ca 50st av redan. 

Krukor och böcker brukar också gå hem.

Just nu letar jag förvaringsmöbler i behov av renovering till vår dotters rum.

Marinas Mix
0

Älskar också loppisar. Senaste fyndet var en billybokhylla och ett skrivbord med hylla. 25 kronor och då ingick hemkörning i priset👍

Annars så letar jag trasiga smycken, där kan man hitta en massa spännande pärlor som triggar igång fantasin.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

indra-bus
0

Loppis e kul.

Ja går gärna på sådana loppis där pengarna går till något bra. Tex djurskyddet. Eller kyrkans där de har olika teman var pengarna går. De blir fler flugor i en smäll. Åter användning, väljörenhet o mindre hål i plånboken.

Bästa fynd nästan nya märkes kläder för 30 kr.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Afturelding
0

Jag älskar också loppis!

Dels letar jag bruksföremål, som krukor, burkar osv, men också rena "nöjessaker". Nu senast hittade vi två sejdlar ur samma serie som vi har hemma sen innan, i lagom tid till att en gick sönder. Och en bok från 1852, med ganska välbevarad läderpärm :) Böcker är något jag alltid tittar efter, eftersom att jag är samlare.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Chieko
0

Jag tycker att det är svårt att komma iväg på loppis. Bor strax utanför Göteborg, i lägenhet och utan bil. Älskar dock tanken och har flera saker på min önskelista över saker att hitta på loppis…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Emma--]
0

Jadå det kan vara roligt att gå och spana. 
Min familj hade en loppis i somras och min mor har helt klart hittat sig en ny hobby. 
Följde henne på en mindre loppis men där var det inget att fynda egentligen även fast dom hade ett bortskänkesbord. 

Men man kan hitta mycket för en billig peng. 🙂

savonit
0

Älskar loppis och second hand.

Zureel
0

Second hand kläder känns extra bra nu när jag håller på att gå ner i vikt jag vill i alla fall inte köpa dyra jeans som bara sitter bra i ett par månader när jag kan köpa ett par för 10-50 kr

monstermash
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Loppisar är riktigt kul! Det blir mest prynader för min del dock, men hittar jag någon fin kruka eller burk så varför inte.

Bifogar bild på en av de senaste prynaderna från loppis jag köpt på mig.

LinaLj
4

Älskar loppisar och second hand. vi har turen att ha en mega loppis inte långt borta. Två lador fulla av allt från möbler till redskap till byggvaror till porslin och prydnadsaker. 

Jag försöker hålla mig till att handla saker jag behöver, ofta åker jag dit när jag vet att jag behöver något. 

Ett av mina bästa fynd gjorde jag i somras. En konserveringsgryta med 50 burkar, lock och ringar i olika storlekar för 40 kr.

Dierpmis
0

Loppisar och second hand är underbart. Slutade handla kläder i vanliga butiker för flera år sedan och nu har jag blivit lite "bortskämd" med priserna ;)

Mitt senaste fynd som jag är väldigt nöjd med är en fin emaljgryta för 20 kr

http://erjfoto.se/

Marinas Mix
0

Var på en loppis under min semester. HMM, de har visst mycket bättre(läs billigare) priser på loppisarna i Stockholmstrakten än här i Borås🤔

En stor påse med knappar, som jag fick plockat ihop själv 10 spänn. Perfekt med udda knappar till armbandslås exempelvis

_

Lucifer Sam
0

Jag handlar så gott som bara på loppis och second hand - böcker, kläder, husgeråd och allt möjligt annat. Det känns bättre eftersom man inte bidrar till slöseriet, man sparar pengar och resurser och får tag på sånt som inte alla andra har. Jag har dock försökt dra ner även på mina loppis-inköp eftersom man likväl bara har ett begränsat utrymme hemma, men jag ger bort en hel del också - till loppisar, insamlingar och till kompisar.

Shine On You Crazy Diamond

Marinas Mix
0

En grej in och TVÅ UT, försöker jag med, för att inte bli överhopad av saker.😃

_

Chieko
0

Megaloppis på svenska mässan (göteborg) 9-10 november för den som vågar sig på det!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Bjornen
0

Det som uppfattas som skräp på loppisar kan ibland vara medeltida föremål. Det är ofta sådana föremål som nästan ingen vet vad det är som man kan köpa billigt eftersom jag nästan alltid vet vad föremålen har använts till. Bästa fynden har jag nog ändå gjort i Simferopol där jag köpte kaffeskedar av rysk-turkisk stil från 1800-talet, dock relativt dyrt eftersom man där ofta återanvänder föremål. Lite nervöst i tullen då det är ganska oklart hur utförselreglerna är gällande i Ukraina och beror mycket på tullpersonalens åsikter vad som är kulturhistoriskt intressant.