Hållbar kokbok
Vad sägs om att vi knåpar ihop en liten kokbokstråd med klimatsmarta, närproducerade och ingredienser som är i säsong? Kryddor är ju svårt att ta inhemska, men de använder man ju så liten mängd av.
Lägg in ditt recept, skriv vilken säsong den tillhör så klistrar jag in den i första inlägget i denna tråd.
VÅR
Rabarbersirap
ca 250 gram rabarberskal
1 1/2 dl socker
1/2-1 dl vatten
Blanda allt i en kastrull och koka några minuter. Sila av skalen och koka tills dess att det blivit tjockare. Klart.
SOMMAR
SENSOMMAR
HÖST
Höstgryta
1 äpple i tärningar
1 lök (valfri färg)
2 dl matlagningsgrädde
3 dl buljong
c.a 50 g morötter
Quorn/kött/vadsom i lagom mängd.
Bryn löken (och kött) i olja eller smör, tillsätt buljongen och lägg i morötterna. Låt koka upp, tillsätt äpplet och quorn. Låt koka tills quornet är mjukt, tillsätt matlagningsgrädden och låt koka ihop lite.
Gott att servera med både potatis och ris. Ska den serveras med potatis så petar jag gärna i lite timjan också. Receptet avser 2 portioner.
Kålrotsgratäng
Ingredienser: kålrot, purjolök vitlök grädde/mjölk, svartpeppar, salt, ost.
Häll lite grädde i en form (så behöver den inte smörjas)Tillsätt skivad purjolök så det täcker botten. Skär kålrot i tunna mindre bitar och lägg i formen, pressa över ett par vitlöksklyftor. Peppra och salta. Häll över grädde blandat med mjölk. Salta och peppra. Strö över riven ost.
Grädda i 200 grader ca 1 tim. Täck ev. med lock mot slutet om den blir för mörk.
VINTER
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Höstgryta
1 äpple i tärningar
1 lök (valfri färg)
2 dl matlagningsgrädde
3 dl buljong
c.a 50 g morötter
Quorn/kött/vadsom i lagom mängd.
Bryn löken i olja eller smör, tillsätt buljongen och lägg i morötterna. Låt koka upp, tillsätt äpplet och quorn. Låt koka tills quornet är mjukt, tillsätt matlagningsgrädden och låt koka ihop lite.
Gott att servera med både potatis och ris. Ska den serveras med potatis så petar jag gärna i lite timjan också. Receptet avser 2 portioner. Jag vet inte hur man tillagar kött, så kanske måste receptet modifieras lite då.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Det är bara att man ska bryna köttert, så det la jag till. Tack!
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Höst
Kålrotsgratäng
Ingredienser: kålrot, purjolök vitlök grädde/mjölk, svartpeppar, salt, ost.
Häll lite grädde i en form (så behöver den inte smörjas)Tillsätt skivad purjolök så det täcker botten. Skär kålrot i tunna mindre bitar och lägg i formen, pressa över ett par vitlöksklyftor. Peppra och salta. Häll över grädde blandat med mjölk. Salta och peppra. Strö över riven ost.
Grädda i 200 grader ca 1 tim. Täck ev. med lock mot slutet om den blir för mörk.
Enkelt att odla, göra och mycket gott.
#3 Tackar!
Vilken bra ide!
Ska se om jag har något som man kan bidra med :)
http://erjfoto.se/
Toppenidé! Ska också se till att bidra med något. 👍