Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 9073 ggr
Blanksteg
0

Arlas mjölkpaket - återvinning

Hej!

Hur är det med Arlas mjölkpaket egentligen? Det står att hela förpackningen utom plastlocket ska slängas i kärlet för pappersförpackningen, men är inte "lock-fästet" också av plast?

Frida
4

Det sker alltid en eftersortering av allt material som lämnas för återvinning så det är inga problem att det är lite extra plast i förpackningen (kartongen är ju plastad den med för att inte läcka).

Viktigt att veta är att bara för att det sker en eftersortering så är det inte ok att slänga "mer än nödvändigt" av fel material i fel återvinningsbinge då allt vid en viss procentsats felsortering skickas till förbränning istället.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Bjornen
3

Bojkotta alla förpackning med plastlock. Det medför ökat svinn och dessutom kan man inte återanvända dem som frysförpackning.

[JeanetteK]
0

#2 Finns det mjölkförpackningar utan plastlock… ☺️

Blanksteg
0

#3: Ja, förpackningarna till den ekologiska mjölken är utan plastlock, så som de "vanliga" mjölkförpackningarna brukade se ut förr.

[JeanetteK]
2

#4 Tack! 🙂Det ska jag kolla efter. Sen vi flyttade till Skåne köper vi Skånemejeriernas mjölk och där har jag faktiskt inte köpt den ekologiska. Har tänkt närproducerat. Men det här med plastlocken har jag inte tänkt på. Alltid lär man sig något! 👍

Frida
1

Och sen finns det fler distributörer av mjölkprodukter än Arla. Fast jag antar att utbudet kan vara väldigt begränsat på vissa orter. Sen är det väl oftast bara enlitersförpackningarna som har plastlock, kan inte dra mig till minnes att jag har sett skruvkork på 1,5 liter som exempel.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[JeanetteK]
0

#6 det tror jag du har rätt i! Fast dom är så hemskans tunga att hälla ur bara.

Tant Grön
0

Coop har enliters utan plastlock, deras eget märke.

Mantissa
0

Köper alltid utan plastlock. Men jag tycker det är bra att det finns. De med reumatism till exempel kan ha riktigt svårt att få upp de där som ska vikas ut, men skruvlock är lättare

Tant Grön
0

Jag tycker skruvlock kan vara nästan omöjliga att få upp ibland och fattar inte hur dom med reumatism kan klara det. men kanske har dom något hjälpmedel, typ burköppnare?

Bjornen
1

Det finns en mycket bra öppnare av mjölkpaket som fungerar mycket bra på vanliga mjölkpaket och gör att det går bra att öppna dem även för reumatiker. Däremot inte på plastlock.

Mantissa
0

Jag vet bara hur min mamma har det, och hon köper alltid skruvlock av den anledningen.

tlover
0

va mjölkpaket med skruvlock? det har jag aldrig tänkt på att det skulle finnas, här är det bara vanliga öppningar på dom (norrmejerier såklart köper man inte andra märken därför har jag inte kolla på såna märken)

jouce osv har däremot skruvlock

l'm back

Bjornen
1

Alla plastlocksförpackningar bojkottar jag, eftersom det är svårt att tömma dem helt och hållet utan vassa knivar för att dela förpackningen på mitten. Därutöver en onödig blandningar av råvaror, som försämrar återvinningsmöjligheten.

Blanksteg
0

Tack för alla svar!

Ännu en fråga om plast:

Hur är det med alla plastpåsar som slängs i kärlet för hushållsavfall? Alltså när man använder plastpåsen som avfallspåse. Det blir ju en hel del plast…

I bland annat Karlstad bytte dem för några år sedan ut hushållens soptunnor med ett fack, till soptunnor med två fack, där det ena facket är för hushållsavfall och det andra övrigt avfall (plast och kartong). Och då får man även gratis papperskartonger/påsar att slänga hushållsavfallet i, så att man inte slänger det i plastpåsar. Om jag hade råd så skulle jag köpa sådana papperspåsar (finns på Clas Ohlson)…

Det skulle vara bra om mataffärerna bytte ut plastpåsar till papperspåsar anpassade till att passa skräpkorgar. En nackdel med papperspåsar är dock att de inte är så optimala i regn, om man har en bit att gå.

tlover
1

#15 vi slänger allt plast i "brännbart" eftersom 70% av det ändå eldas upp (det har med brist på kapacitet att göra, så dom eldar upp det folk sorterar i plaståtervinningen)

Men då försöker jag ju ändå inte använda så mkt plast heller.

l'm back