Utlejning av "kolonilott"?
Jag har en enorm trädgård och begränsat med tid och entusiasm för att odla. Därför funderar jag på att annonsera efter någon som vill ta upp trädgårdsland här och odla saker. "Hyran" skulle i så fall bli en del av det odlade samt att den som hyr ju hjälper mig att hålla marken hävdad. Jag kan också tänka mig att upplåta plats till småskalig djuruppfödning - även här skulle "hyran" bli i natura (kött, ägg, hävdad mark).
Men då är frågan: Skulle skattemyndigheten ha åsikter om sådant? Om inga pengar byter ägare?
Jag har svårt att se att skattemyndigheten skulle ha något att opponera sig mot. Ni skulle ju vara som två kompisar som hjälps åt med djur och trädgårdsskötsel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Annars får du väl erbjuda skattemyndigheten lite gurkor och ägg? :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Bytshandel är olaglig, men man behöver inte tala om det för skatteverket.
#3 vad jag förstått är det lagligt bara det har "samma värde", då behöver man inte skatta för det. (jag har läst nånstans där skatteverket gjorde en fiktiv byteshandel med en korg äpplen mot en korg päron och att det skulle vara ok men skulle man tex ge en morot mot e korg äpplen skulle det inte vara ok)
l'm back