Energität egen mat
Hej
Jag och min man försöker ju att bli någorlunda självförsörjande på egen mat, vi är bara i startgroparna än men vi har börjat förstå för min mans del varför grisen var så viktig.
Min man arbetar nämligen väldigt tungt på gården, en hel del dagar förbränner han väl ca 6000 kcal (mycket vedhantering, grävning och stenförflyttning). Just nu och i flera år har vi ätit ovo-vegetarisk kost som är ganska fettsnål (även om han lägger till lite mjölkprodukter och nån gång då och då kött).
Det "roliga" är att min mage tål inte stora mängder fett och min kropp tål antagligen inte kött så bra (jag har massa olika problem varav dom flesta ska visst funka bäst på vegansk glutenfri mat). 🤪Jag gissar man får hitta nått sätt att tex han äter större portioner + nått kaloririkt eller så.
De djur vi hade tänkt var höns, kaniner, bin (som vi har nu), gäss och getter och vi vet inte hur vi skulle kunna klämma in grisar också.
Odlingsmässigt så tänker vi inte vara självförsörjande på säd då det går så dåligt att odla här jämfört med arbetsinsatsen, samma med oljeväxter, potatis odlas redan däremot. Vi ligger i zon 7 fast på vissa ställen i trädgården går det nog att få in zon 5 eller så.
Ideer? det kan finnas nått självklart vi missar för vi har ätit veg + ganska fettsnålt i så många år nu.
l'm back
Getmjölk och getost?
#1 det kommer nog ätas av min man men han tror inte det kommer vara nog
l'm back
Borde inte solrosfrön funka att odla i norr? Det kan han ju berika sitt bröd med osv.
Anka är annars väldigt fettrikt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Och förstås att ta vara på vartenda gram fett i de djur ni slaktar och använda det i soppor, bröd och annan matlagning.
#3 det går… men inte i de mängder man skulle behöva på ett praktiskt sätt.
Anka ligger inte på vår "vill ha" list just nu eftersom vi inte har löst vattenfrågan för dom.
l'm back
Gäss är väl också bra på att bli feta på lite = bra energiutbyte.
#6 därför har vi varit inne på gäss och inte anka
#4 jag har funderat på det, när "vi" slaktade ett får härom veckan så såg jag att det fanns massor av det mamma kallar "njurfeta" men jag vet inte om getter har mycket "njurfeta" och om det går att använda i mat.
l'm back
#7: Går det inte att använda på annat sätt, så värm ur det rena fettet och använd det. Fett från andra djur blir praktiskt taget smak- och luktlöst på detta sätt och kan därmed användas till allt, inklusive att ätas rent. Det samma borde väl gälla getfett.
Älgkött borde gå att få tag på till ett lägre pris/arbetsinsats än gris. Älghuvuden och inälvor brukar ges bort.
#9 vi har ju jaktmark men älg är väl väldigt fettsnålt kött va? eller finns det bitar som är mer fettrika?
Vi har räknat bort det tidigare då fettsnålt kött är ju väldigt mättande på få kalorier och det är ju tvärt om ad min man behöver 🤪
Däremot vet jag att gammelfarmor och gammelfarfar (som bodde här före farmor och farfar) fick älghuvuderna från jaktlaget och kokade pölsa och sylta för det.
l'm back
#10 Hjärnan är fet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 den kommer jag inte få i min man hur fet den än är
l'm back
#12 Vicken fjant!😃 Hehehe, nä, den ger man ju till hundarna.
Fast den ska tydligen smaka som lever, borde ju gå att mala ner den och göra korv.
Kom att tänka på att curd är ju energitätt då det innehåller massa socker och smör, kanske typ äppel eller hjortroncurd på frukostmackan skulle passa?
#13 jag har hört om folk som haft det i pölsan men min man är en totalt pölsavägrare. Korv äter han däremot 😉
Curd har jag aldrig smakat, hur smakar det?
l'm back
#15 Konsistensen av honung, men med fruktsmak och lite smörig sälta. Vansinnigt gott på rostat bröd.
Mormor brukade göra pölsa av älghuvud. Älgkött är fettsnålt men det finns feta bitar med. Märgben är gott att göra soppa av och har mycket fett, du kan välja om du vill ha kött i soppan eller bara använda buljongen. Av får får du god köttsoppa med de är lite fetare.
Kortsiktigt är nog animaliskt fett enklast att föda upp.
I norrland kanske ni kan fiska öring eller andra lafiskar för att få i er omega-3.
På ett varmt läge kan ni kanske odla hasselnötter, men de tar tid att växa till.