Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettkaniner-kött-päls-ull
Läst 7107 ggr
tlover
1

Kaninkoloni +/- tips m.m.

Jag börjar verkligen fundera på kaninkoloni till ungdjuren så jag undrar massor och tyvärr kommer jag inte på allt på samma gång men några av frågorna är

Hur går det med hannar?

Hur fungerar det med 2 olika kullar i samma koloni? (jag har aldrig försökt att introducera två kaniner att bo ihop alla våra har haft fönster så att dom kan se sin "granne")

hur fixar man en "kolonibur" på vintern (enligt lag ska ju åtminstånde bodelen vara på ben)

och så undrar jag allmänt vad ni tycker är + och -

bilder skulle också vara kul

och sen kommer jag säkert på fler frågor.

l'm back

Zabbio
0

Bodelen ska vara upphöjd från marken. Det räcker med några centimeter, så bygg en stabil och rejäl bodel och lägg den på några tegelstenar. Jag misstänker att huvudanledningen till den lagen är att kaninerna ska slippa vila på blöt, lerig mark utan har rätt till ett bra golv. Det ska inte läcka upp vatten och frysa i boet heller. Men rejält med halm och en tegelstenshöjd räcker för att långöronen ska må bra och ha det varmt.

Mina honor får kullar samtidigt och de växer upp ihop, inga problem :) Hittils har jag inte behövt introducera främmande kullar för varandra, tex om en  äldre kull flyttats ut och en yngre kommer några veckor senare. Men i och med att de är så pass unga när de kommer ut så brukar det sällan bli problem (har bekant som släpper ihop kullar i stora betesburar och låter dem växa upp där).

Avelshannen kan det bli kinkigt med. Jag har fått tipset att släppa in några ungar till honom för att ge honom sällskap, men hittils har jag inte testat. Unghannar brukar funka tills könsmognad, ofta längre om de inte har honor där. Men man får hålla koll.

Ett stort plus är att kaninerna kan röra sig och jag slipper dåligt samvete över att de sitter ensamma i en bur hela livet :P

Jag upplever städning och fodring lättare, de delar oftast toahörn osv.

Nackdelen är att det tar ganska stor plats. Man får hålla ett öga på kolonin så att det inte blir bråk, eller att någon blir utmobbad. Får man problem i kolonin kan det kännas jobbigt och svårt att få rätt på det. Det kan hända att ens favoritkanin helt enkelt inte funkar i gruppen, och då kan det bli ett svårt val. Ibland kan man ta bort en som ställer till problem, ibland jämnar det ut sig om man lägger till fler kaniner..

Jag vet någon på andra sidan dammen som har byggt en koloni i våningar. 3 våningsbur med öppna plan där fyra honor bor och föder kullar. I sverige får man se till att bottenvåningen är stor nog att lagligt sett husa alla kaninerna eftersom hyllplan inte räknas till ytan.. men det är ju ganska lätt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
0

okej det lutar nog åt att vi inte kommer att ha dom i koloni då min man är jätteanti idén eftersom ungar vi har haft ihop (i stora burar) alltid har börjat bråka efter ett tag, även honorna.

Hur löser du det… att även honor bråkar altså

l'm back

Mantissa
1

#2 hur håller du ungdjuren idag? är det i fack? Hur länge brukar man kunna ha dem tillsammans (förutsatt att hanar och honor separeras) i burar (med lagliga mått)?

Gronstedt
1

Frågor från en okunnig (skrik om jag ska skapa en egen tråd och sluta kapa andras):

Äter kaniner färskt grönt när det finns, eller är det hö året om?

Kan kaniner hållas i "hägn" och få beta? Hur mycket mark per kanin behövs i så fall?

Zabbio
1

För mig och de jag känner till som har koloni så har det inte varit särskilt mycket bråk, de största problemen har varit att introducera honorna i den permanenta kolonin :) Men själv är jag ju ännu inte så erfaren av det hela, däremot verkar det fungera bra  för andra (jag har en facebook grupp med drygt 200 medlemmar som handlar om kaniner i koloni, och det verkar ju funka för dem.)'

Hittils har jag haft en hona som inte mådde bra i kolonin. Jag såg aldrig nåt bråk men hon satt oftast ensam och vid närmre koll kände jag flera småsår i bakdelen, så de andra har varit tuffa mot henne. Hon fick helt enkelt flytta. Nu var inte det en hona som jag kände var värdefull för min avel, även om hon var en av de trevligaste att hantera. Det hade varit jobbigare att tvingas ge upp en hona jag verkligen vill ha kvar.  Jag tror att problemet med denna honan var att hon var vädur och väldigt lugn i sättet - hon och de andra kunde nog inte förstå varandra ordentligt och hon reagerade nog inte tillräckligt snabbt om de ''sa ifrån'' så att de blev irriterade på grund av det.

Sen hade jag en annan hona som också var obesläktad med de två systrarna. Hon funkade bra i kolonin men var aldeldes för stressad och rädd för mig. Jag slaktade hene för bådas skull - hon mår ju inte heller bra av att i det närmaste få panik så fort jag ska röra henne, klippa klorna, släppa in henne hos hannen.. och jag fick jaga runt henne med kompostgaller för att ens kunna fånga henne. Trots att jag spenderade nån månad med att bara ge ''godis'' och inte försöka plocka upp henne eller så för att få henne mer handtam.

Nu om någon vecka ska jag få in en liten unge till, en otterfärgad korsning :) Jag planerar att sätta in henne i en bur inne i kolonin några dagar, och låta en av honorna från förra kullen bo hos henne så att hon inte blir ensam om ''uppmärksamheten'' när hon släpps ut i kolonin. Sen tänkte jag spara en av korsningsungarna i kullen som just öppnat ögonen. De är obesläktade med min avelshane och blir nog lite större än de renrasiga.

Men.. hur jag hanterar bråk mellan dem? Tja,  jag tar det som det kommer. I värsta fall får jag dela av så att de går ensamma. Sen beror det ju på hur man klassar bråk.. för min del ser jag inga problem om de  jagar runt varandra lite, eller ens om jag hittar en enstaka pälstuss nån gång ibland. Men jag drar gränsen vid sår eller om någon sitter ensam och utanför. Det ska inte finnas nån hackekyckling,  men lite liv och rörelse är ju bara naturligt.

#4 Mina får grönt varje dag. Man kan hålla dem på enbart gräs, smidigast är att ha en betesbur som man flyttar runt.  Boyd som jag skriver en bok med föder upp ungdjuren i ''rabbit tractors'' på sommaren.

tlover
0

#3 hitills har vi bara lyckats med två kullar (det där att kaniner avlar av sig som kaniner verkar vara en myt 🤔) och då hade vi dom först i 2 kvadratmeters stora burar och sålde eller så efterhand, när vi märkte att vi var tvungen att sära på honor och hanar, gjorde vi det (tror det var vid 12 veckor men är inte säker) sen ganska snart delades hanarna i separata burar och sist honorna (vi kunde dela av 2 kvadratmetersburarna så att dom blev bara 1 kvadratmeter efter hand dom vart "singlar")

#4 det blir nog bäst om du startar en egen tråd.

men kaniner kan äta enbart gräs så länge det är långt och fiberrikt, både för tändernas skull (om det är för lite fibrer så blir tänderna "missbildade" och man måste antingen gå till vet för att slipa ner eller avliva då det gör ont och dom äter dåligt/inget) och för att är det kort och blött kan det jäsa och leda till trumsjuka (dödligt) sen med långt gräs slipper man tex klöver och annat som är dåligt för kaniner.

l'm back

Zabbio
1

Ok, tänkte uppdatera.

Mina pojkar bråkade första gången som jag sett idag. Jag flyttade över dem till betesburen och de rök ihop. Tog väl ett par minuter med massa jakt, pälstussar som flög och vid ett tillfälle lade två sig ner och sparkade på varandra några sekunder. Sen lugnade det sig igen.. Såg det från fönstret här inne och hann inte ens bestämma mig för om jag skulle gå ut eller ej innan de var klara.

Jag har kollat dem, inga skador annat än lite rufs i pälsen. Nu är de goa vänner igen och betar sida vid sida. I deras vanliga bur har jag inte sett några spår efter bråk (dvs inga pälstussar).

Jag har sökt runt lite och fått skilda svar, många som säger att det absolut aldrig går och några som säger att de ryker ihop precis när de börjar mogna till men att det brukar gå ganska snabbt  för dem att komma på vem som är vem, och sen är det lugnt. Det viktiga är att de får plats att röra sig så att de inte blir trängda. De som säger detta hävdar också att ''det är 'omöjligt' eftersom folk avbryter vid minsta tecken på slagsmål så att de inte får göra upp".

Så just nu håller jag extra koll på dem, får kolla dagligen efter skador eller tecken på slagsmål, eller tecken på att någon av dem blir hackad på eller liknande. Om de bara ryker ihop så här nån gång och ingen blir skadad, så får det vara. Men börjar de få massa småsår eller nåt stort sår, slås hela tiden eller någon blir utmobbad av de andra, så kommer jag bygga om de två uppväxtburarna till 12st fackburar på en dryg kvm styck. Håller ju redan på att bygga en ny bur för töserna, bakom de nuvarande burarna. Då kommer de vara utom synhåll för pojkarna också och kanske inte trigga slagsmål.

Med tanke på hur många som säger att det är omöjligt att ha flera honor tillsammans under dräktighet och födsel så är jag lite försiktig med att lita blint på ''det är omöjligt'' uttalanden :)

Kan ju tyckas grymt att testa och låta dem göra upp, men jag tror att det är sundast i längden ändå. Så länge ingen blir alvarligt skadad eller det är ständiga bråk.

tlover
0

#7 kolla klorna också, när dom racar iväg efter varann kan dom skada nån klo och dom kan ju blöda ganska rejält (vi hade två pojkar ihop ganska länge eftersom en var tingad men dom började bråka i sista stund och då var klon skadad så det blödde)

och ja såklart ska kulorna kollas också.

l'm back

Zabbio
0

#8 Har kollat dem, inte hittat blod eller nåt :) Ett litet, litet sår på en av dem, blödde inte. Men ska hålla koll på det framöver också, naturligtvis :)

Har slängt ut lite krokar efter tankar på det hela i koloniforum och det verkar vara flytten till betesbur som fick dem att vilja fastställa rangordningen igen. Verkar  vettigt, det hände minuter efter att de kom ut i den nya betesburen, sen var allt lugnt. Så frågan är om de har fastställt det starkt nog att kunna släppas ut igen eller om jag ska låta dem bo i det fasta hagen. Det lutar åt att det blir permanentboende i den fasta buren, så får jag ta in gräs till dem istället, som jag gjort hittils. Det är ju onödigt att trigga igång nya bråk när jag vill att de ska vara sams :)

tlover
0

#9 på tal om Kådsalva, det är ju ett slags plåster och skydd mot smuts (och antiseptiskt) man ska kunna använda det på djur men vi har inte behövt hinna pröva än men nått skydd kanske såret behöver även om det är litet.

däremot funkar ju saltvatten bra också det har jag använt på kaninsår

l'm back

Zabbio
0

Så länge det är torrt och fint låter jag det vara. Har sett betydligt värre sår som läker fint utan att jag behandlar (vid rått attacken)… kaniner har nog väldigt bra läkekött :) ibland är det bäst att inte pilla på det. I de fall där jag känner att sår behöver ses om använder jag grönsåpa som första alternativ. Annars är honung bra eller vinäger (utspädd) om det vätskar och behöver torkas ut lite. Gör ju även bivaxsalva :) Kådsalva låter absolut som ännu ett bra alternativ. Tjärsalva är ju bra om flugor är på såret… vet inte hur man gör sån salva dock.

Mantissa
1

Hittade den här sidan om kolonier. klart intressant!

tlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 jo den som vi tvättade med saltvatten (som säkert har bättre namn) var en kaninunge fortfarande så då ville vi vara säker på att det skulle läka bra och det gjorde det, jag minns inte ens om vi behövde en andra omgång

här ser man lite omfattningen av såret men det läkte som sagt jättebra

l'm back

Mantissa
1

men! varför kom inte länken med? Här är den igen (hoppas jag)

http://raisingrabbitsessentials.com.s3.amazonaws.com/Raising-Rabbits-in-Colonies-fljaoy.pdf

tlover
0

#14 hade problem med länkar förr också. Ska kolla länken sen 🙂

l'm back

Lina Strindlund
0

Vill bara påpeka att KANINER är FLOCK -djur! :) Såklart vill de leva med andra kaniner!! De blir OLYCKLIGA om de lever ensamma. :( Hur kul kan det vara att bara se kompisar genom fönster och aldrig få leka / gosa? Tänk er själva….

Men det kan räcka med 2 kaniner tillsammans. Hanar ska kastreras om de ska bo ihop med andra. Annars blr det massa ungar väldigt fort…och et brukar man inte vilja ha.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Zabbio
3

#16 faktum är att kaniner är koloni-djur och inte flockdjur. ;)

De har separata bohålor (till skillnad från tex hästarsom är flockdjur) och har ett starkare revirtänk än flockdjur. Men delar samma uteplats, eller hur man ska säga.

Jag är för att hålla kaniner i grupp, men det  krävs att man är uppmärksam så att de inte blir en som sitter och blir hackad på. Den kaninen är inte lycklig.

tlover
1

#16 fast har man bevaraelsearbete så kan man inte bara kastrera djuren hur som helst. däremot har dom ju "fönster" mellan burarna som dom kan gosa med varandra med och nästan alltid se en annan kanin (det beror ju på var den andra kaninen är) (även lite gos under övervakning då dörrarna är öppen sker så helt goslös av andra kaniner är dom inte)

Har man bara burar så kan jag se problemmed alla kombinationer tex hona + hona kan det bli problem när dom har kull, hane + hona kan ni nog räkna ut själv, hane + hane = kastrering utan bedövning.

Har man kaniner bara till gos blir det nog enklare däremot.

l'm back

Gronstedt
1

Jag antar att man inte bara kan bygga en stor inhägnad, hålla nere antalet hanar, låta "naturen" sköta resten och ta ut överskottet? För länge sedan hade jag något slags tanke om det, ungefär som tharn-kolonin i Den långa flykten av Richard Adams.

Det vore ju naturligt, men naturligt är inte alltid trevligt.

Mantissa
2

#19 Det blir ju en väldigt begränsad koloni genetiskt, efter x antal generationer kanske du börjar få problem som du inte vet vilka djur det kommer ifrån då man inte har koll på föräldraskap. Det lättaste måste väll vara att ha en honkoloni och släppa in en utvald hane med jämna mellanrum. Men alla hanungar måste ju tas bort från kolonin innan könsmognad. Ett stort hägn är svårt att näta helt mot vilt, så du riskerar ju en del svinn. Å andra sidan så har en naturligt hållen koloni med riktiga jordhålor och gångar lättare att fly undan en attack (från luften i alla fall)

Gronstedt
0

#20: Man fick ju tillsätta "färska" djur emellanåt, och i huvudsak äta upp hanarna. Hur man nu skulle skörda dem …

I en vild koloni finns väl fler än en hane?

Mantissa
0

Men på ett begränsat utrymme blir det en annan sak. Mindre hannar kommer inte undan en som är dominant och riskerar att bli kastrerade. I en vild koloni byts ju hanar ut, men ofta på ett ganska brutalt sätt då de slåss. Förloraren kan förhoppningsvis fly undan, men inte i bur. Om du inte tänkte dig en riktigt stor bur på en halv hk eller mer (uppskattningsvis, jag vet inte exakt hur långt det är emellan hannarna i det vilda)

Gronstedt
0

#22: Jo, det fick ju bli ett rejält stort hägn - hur man nu skulle hägna kaniner. I den där boken var de ju inte hägnade, utan den bonden "skördade" en vild koloni. Men vilda kaninkolonier finns det inte på min mark i alla fall.

Mantissa
0

#23 näe, o det är nog inte så uppskattat om du startar en egen vildkoloni 😃

Lina Strindlund
1

Man kanske kan dela en koloni, flera personer, att alla investerar och så köper man en bit mark. Ungefär som en kolonilott, fast med kaniner istället för grönsaker. Fast man får itne se kaninerna som objekt utan ta sitt ansvar för att de mår bra, och sköta om de som blir sjuka eller skadade. Att hålla farliga djur och människor bort aär också ett ansvar man måste ta!

Spännande ämne! 🤓🙂

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Mantissa
2

Kolonilott, precis haha

Zabbio
2

Eftersom jag inte har något bättre att komma med slänger jag in en bild på min lilla icke-vilda koloni 😃

Den största kullen har börjat smyga sig ut och äta lite, de är nästan 3 veckor. 4 syns på bilden, de andra 5 gömmer sig i ''lådan'' bakom.

Mamma Kyndel ligger och vilar mot den lite svalare asfalten (lägger in isbitar och frysta flaskor när det är så här varmt och kvavt) och Kummin mumsar i sig det sista grobladet. Strax utanför bild sitter pappa Koriander i sin vägfasta bur (2.5x1 meter) och knaprar ogräs. I den bruna lådan nere till vänster i bild ligger fem stycken niodagars ungar som tillhör Kummin. Nu när bägge ger di har de fri tillgång på pellets. De har alltid hö och får växande grönt varje dag också, som jag plockar till dem. Ibland groddar jag lite.

Mantissa
0

Om man flyttar ut en koloni på sommaren och in dem inför vintern, blir det oroligheter i gruppen då?

#27 om du inte har strö över hela botten, blir det inte piss som ligger på betongen då? eller är de så renliga att de går på ett hörn(med strö)?

Ev hämtar jag mitt första par svensk päls redan nästa helg! De kommer att få bo i boxar tills de stora uteburarna är klara. Stallet är endå tomt på sommaren

Zabbio
0

#28 De kissar och bajsar i två hörn :) Ibland ligger några pluttar utspridda, sällan på betongen dock.

Sopar betong-delen dagligen och  fodrar direkt på den när ungarna är stora nog att äta själva (så får alla plats) eller vid tillskott (ogräs, frön etc) som äts upp snabbt. Det blöta som syns är rester efter smält is, inget kiss.

Ungarna kan ibland göra små pluttar på fel ställe men det är väl naturligt.

Hannen har en kattlåda i sin bur som han går på. Bara att ställa den i det hörn  han valt så lärde han sig det… ibland slänger han runt med den och flyttar den, men han går ändå på den även när den står fel :P Har nog bara sett enstaka pluttar utanför (han hade sand i buren innan så det syntes tydligt. Hade det i kolonin också). I uteburarna är det också två hörn som blivit toalett.

Kaniner är väldigt renliga.

Kul att du ska skaffa svensk päls :) Blir du genbank, eller Skafare eller både och? Är själv inte med i Skaf och får åsikter om det ibland.. men ärligt talat tycker jag att det kan folk strunta i om inte de vill betala avgifterna och köra runt på tävlingar med mina kaniner ;)

Mantissa
0

Jag blir nog både och för jag skulle vilja testa att ställa ut nån av dem lite

Loverabbits
0

Otroligt intressant! Jag är lite inne på att bygga en stor året runt hage som ett gäng honor kan få gå i. När det blir av får vi dock se, med drömmen och tanken finns! En annan drömm vore att ha kaniner för självhushåll. Idag är de dock mina kelisar och till utställning (dock inga högpängare ännu… men det kommer! Hehe!) ;)

Det mest optimala tycker jag är att hålla kaninerna i stora burar/hagar, tyvärr har jag inte full möjlighet till det idag men ett gäng av kaninerna tillbringar i varje fall sommrarna i betesburar dag som natt. Övriga går i vanliga fackburar men tillbringar mycket tid i kompostgallerhagar. Se bilder på betesburarna på min hemsida: www.vassarnskaniner.weebly.com under Kaningården fliken. :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Zabbio
2

Uppdaterar med bild på den senaste inhägnaden :)

Just nu går där 6 unghanar, men släppte ut hela familjen medans jag grovstädade stall-kolonin (där avelsdjuren bor)

Unghanarna, och nu inför kvällen har de fått lite halm osv så att det finns bra gömsle att gräva ner sig i. Läste i en gammal bok att kaniner är höjdrädda och därför måste ha en ramp till nivåskillnader på mer än 15 cm… men mina verkar inte ha förstått det :P Högst uppe på stubben är favoritplatsen..hehe

Hela familjen. Har lagt golv som är upphöjt från marken några cm så att den blir ok på vintern också, och så att de alltid har en torr plats.

Tänk att alla dessa fick plats uppe på stubben (och ändå tog de inte upp hela…) 16 stycken långöron hoppade upp där. Då såg det inte lika trångt ut som när de sprang runt nere på marken :P (tror dock inte att jag kommer trycka in 16 kaniner där permanent oavsett hur ofta de ligger på stubben)

tlover
0

#32 vad fint, är det tänkt att Rötterna efter trädet ska vara grävskydd också eller hur har du gjort just efter kanten?

l'm back

Zabbio
0

#33 Där det ligger grästovor, under allt det finns nät :) Lade upp gräset för att dölja nätet. Hammrade på nätet för att forma det efter trädet, och har spikat med krampor.

Allt utom putsnätet är ''skräp'' som har legat här hemma, btw :)

Loverabbits
0

Om ca 1,5 vecka så får jag hem en fransk vädurstös! :D Tanken är nu att hon ska matchas ihop med några av mina andra honor till en koloni. Planerar även att bygga en stor hage som de ska bo i året om. Vad ska jag tänka på? Planerar att bygga det ca 1,8 m högt med tak och nedgrävt bottennät. Storlek vet jag inte ännu. Hur stort tycker ni att det ska vara till 5-7 honor? :)

Zabbio
0

#35 Grattis! Hoppas matchningen går väl :)

Jag skulle nog vilja ha 15-20kvm till 5-7 honor i alla fall, och då med mycket hyllor och inredning. Jag vet inte om så många honor går väl ihop, men testa :) Om de bråkar mer än lite i början så är de nog för många på ytan eller i gruppen. Om de går bra ihop på mindre yta så räcker ju det ändå… allt över 1kvm/kanin blir ju stort nog att röra sig i och större än de flesta burar. Men det kan krävas mer yta för att de ska fungera ihop.

Loverabbits
0

#36 Tack! Hoppas att det ska gå! Min tanke är att först föra ihop tre honor. En av dessa är dock VÄLDIGT dominant men min förhoppning är att det funkar på ett större utrymme. Några tips på hur man kan "tygla" henne? Sen är tanken att ytterligare en hona ska med i denna grupp men jag vill att hon ska få kull först. :) Ska såklart ha mycket hus, tunnlar, gömställen, flera höställen etc. Har tankar på att göra hagen 5x5 meter men måste kolla hur stort utrymmet är exakt där hagen ska vara.

tlover
0

#35 att bodelarna ska vara en bit ovan mark ska man j också tänka på så att det inte blir så kallt/fuktigt på vintern

l'm back

Zabbio
0

#37 Det kan vara bättre att släppa in alla samtidigt, så delar de på varandras uppmärksamhet. :)

Loverabbits
0

#38 Precis, har tänkt göra några upphöjda hus. :) #39 Det är det jag kommer göra ^^ ;) Börjat med tre stycken varav en som sagt är väldigt domnant. Sen lite senare ska ytterligare en in, men jag vill att hon får sin kull först utanför kolonin. Så beroende på hur snabbt denna hage blir klar släpper jag ihop tre honor eller ev. fyra om den fjärde har fått sin kull. Hoppas ni hängde med på min något snurriga förklaring. :) Tanken är att hagen ska bli gjord i år men innan jag kan börja på denna så måste jag fixa klar en 4-facksbur, ett skåp, lägga plattor utanför kaninhuset och göra en hästhage… Men efter det så ska det snickras hage! Jag tänkte trycka ner hörnstolparna i marken med hjälp av traktorn, tryckimpregnerat virke. Jag tycker att det borde hålla i några år… :)

VildaVittra
0

#40 Är inte tryckimpregnerad lite riskabelt hos gnagande djur? Visst, det är inte lika giftigt som förut, men det klassas ju fortfarande som miljöfarligt avfall när man ska kassera det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loverabbits
0

#41 Kan tänkas, jag tänkte bara på hållbarheten… Hehe Några andra förslag? Jag vill ju gärna att det håller och inte blir murket på studs. :)

VildaVittra
0

Du kan sveda ytan nertill i en brasa som exempel. Eller måla med tjära.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loverabbits
0

# 43 Tack! :)

tlover
0

senvuxen gran är bäst för stolpar ( eller det kan vara så att ek är bättre, vi har ju inte det här så jag är inte säker men jag tror man har tex byggt skepp med ek) och såklart lite bränd på det som ska ner i marken som #43 sa (morfars stolpar till div olika saker som han gör på det sättet håller då lääänge)

l'm back

Zabbio
0

Mina kaniner gnager inte alls på buren, men man kan ju lägga nätet på insidan av hörnstolparna och ha gnagvänligare virke att klämma fat detmed.

Kanske inte det mest miljövänliga men det fungerar.

Loverabbits
0

Tack för tipsen! Har fått lite att fundera över. :)

Zabbio
1

Håller på att introducera en ny hona i kolonin :)

Hon får stanna i buren inne  i kolonin ett tag, sen ska jag låta dem mötas när de vant sig vid varandra lite genom galler. Normalt sett släpper jag bara in och har uppsikt, men normalt sett är det mer än en hona som kommer in samtidigt. Eftersom det bara är en denna gången så vill jag inte att hon ska  få för intensiv uppvaktning. Är de två så delar de litegrann på den.

Foto: Introducerar Spira till kolonin

tlover
0

På tal om Zebbios bok så har jag tagit upp koloni med min man igen och han ska, efter att ha läst boken kanske tänka över det.

Då är ju frågan om plats.

Vi har ett rum på kanske 13 kvm som vi hade tänkt ha som kaninrum med burar efter väggarna och trappa direkt upp till höloftet ovan.

Skulle det funka som tjej koloni (2 honor + ungar då och ev ungdjur som är honor.) och att killarna har burar där det redan var tänkt (+ extra burar för hanungar).

golv och väggar är av trä men man kanske kan täcka väggarna med nät så att dom inte gnager sig ut (golvet är ganska tjockt så där kanske nät inte behövs) några kvadratmeter går nog också bort så att man har en avskiljare så att det inte väller ut kaniner då man öppnar portarna.

Fönster är ju också ett måste men det var ändå tänkt in och kanske 4 bon/2 kaniner.

Min tanke för att få det att funka med genbank är att mammorna helt enkelt inte paras sammtidigt, för det är ju ganska stor skillnad mellan en 3 veckors kaninunge och en 7 veckors.

Skulle det funka? jag har ingen aning om hur man ska tänka storleksmässigt ang koloni (förutom genbanksreglerna på minst 1 kvm/kanin)

l'm back

tlover
0

Förresten med tanke på att lagårn har torpargrund borde man väl inte behöva ha bona upphöjda (vissa kommer nog att vara det men det borde väl inte vara ett måste med alla.

l'm back

Zabbio
0

13kvm bör funka utmärkt för iaf 4 honor om de kommer bra överens. När det gäller ungarna får ni se om de bråkar eller ej.. jag har inte haft dem i kolonin efter 12 veckor, då flyttade jag dem för att skilja hanar och honor. Kolonin var på 14-15kvm med 3 eller 4 honor då. Men det bör fungera :)

Just nu har jag 3 honor på ca 7kvm eftersom jag fick dela av när  de inte accepterade Spira. De funkar bra ihop men när ungarna (4st) var 8 veckor måste det ha blivit trångt, för jag har sett lite bitmärken på ungarna. Jag ska flytta ut två av honorna och sätta in en ny avelshona med Dill,  så att de blir två honor. Tror att Kummin och Kyndel ka vara lite bortskämda och griniga, faktiskt. Men det går ju att flytta ungarna vid 6 veckor (inte sälja dem eller dela på dem, men hålla dem i full syskonskara  i annat hägn) om de blir lite mobbade. Är lite fundersam på om mammorna bitit dem eller om de lekt hårdhänt, jag har aldrig sett något bråk men de har fläckar i pälsen.

Hanar och andra kan du bygga väggfasta burar till, så tar de inte upp golvyta :)

Jag räknar stall och lador med gjutet golv som ''inomhus''. Och upphöjt golv handlar  bara om att det inte ska ligga direkt på marken - 1cm över mark är upphöjt. Det handlar ju om att inte lera, fukt och annat ska tränga in underifrån. Mina uteburar har trall några cm över marken nu och det är ju upphöjt (2cm i ena kortänden och 25cm i andra). Det står ingen höjd angiven någonstans, har du trägolv så är det upphöjt eftersom det ligger på reglarna.. det är ju inte bara lite brädor lagda direkt på marken. Betong med  halm på vintern är varmt nog. (nu när det är kyligt har jag halm över hela, på sommaren lämnar jag lite av betongen bar)

Täck de bitar av väggarna som sticker ut med nät eller en skyddslist ifall de inte får bita på dem.. jag har inte märkt något gnagande på väggarna men däremot blir alla hörn på lister osv ganska runda efterhand. Kolla noga så att inte råttor kan sitta ostört någonstans och gnaga sig in, däremot.

tlover
0

#51 vi har bara 2 honor och kommer antagligen inte ha fler men går det inte att ha döttrarna gåendes med mammorna kanske? Vi säljer ju de flesta så snart som dom går åt men ibland kan ju vissa vara kvar ett tag.

Jag tänker mest så att alla kan vara någorlunda på samma ställe annars blir det nog bara problem.

(unghanarna däremot förstår jag att dom inte kan gå med mammorna när dom blir för gamla).

golvet är ju inte betong utan trä och torpargrund (dvs det är en lyftspalt mellan golvet och marken under).

l'm back

Zabbio
0

#52 Jag tror att det bör gå. De visar ifall det inte går :) Men 2 honor plus.. låt säga 5-6 ungar bör gå ihop iaf till 12 veckor på den ytan. Antagligen går de ihop längre också. I värsta fall får du använda de burar du har , kanske sätta in mammorna i en 2kvm-are tillsammans? :)

Men jag misstänker att mina honor är kinkiga för att de var vana vid dubbla utrymmet mot vad de har nu. Normalt sett kan  ju ungarna gå ihop i en liten bur till 8 veckor utan att mamman blir grinig.

Jag har haft 5 unghanar gå ihop på 4.5kvm tils de var drygt 5 månader utan bråk… så det borde verkligen inte vara några problem med en grupp unghonor hos mammorna på 13kvm. Men jag har bara testat till 12 veckor.

Då har du upphöjt golv. ;)

tlover
0

kan man skilja dom åt i tex beteshagar för att sen låta dom gå ihop igen eller är det hannar som gäller för beteshagar sen (va har tänkt låta kaninerna vara gräsklippare mellandjupbäddarna)

l'm back

tlover
0

#53 ok tur för det var den lösning som jag tror passar bäst i vårt utrymme.

l'm back

Zabbio
0

Beteshagar är Boyds expertis.. *lol*

Jag valde bort beteshagar för mina hannar pga att de slogs när jag flyttade dem från en bur till en annan. Men generellt så kan ungdjuren bo i en betesbur - som är stor nog - under sommaren. Eller i en hage.

Det gäller nog de flesta kaniner - du kan flytta ut dem till ett hägn på sommaren och in igen på hösten, men vid flytten lär de göra upp rangen igen. Så det är nog inget man vill göra varje dag. Kanske de lär sig efter ett par gånger och behåller rangen på det ''nya'' stället, jag testade inte så mycket med mina unghanar eftersom jag inte ville riskera att trigga igång bråk.

Jag skulle inte skilt dem åt i hagarna. Iofs bör det gå bra om det bara är över dagen - det är ju inga problem att ta ut en hona för parning tex..  men det är nog ett område du får utforska själv :)

Ungdjuren kan ju gå på bete, och har du två honor kan de kanske dela en betesbur.

tlover
0

#56 vi hade ju tänkt bygga en betesbur på bara lagligt mått (eller ja för gottisar) för att sen kunna koppla på den på djupsängarnas sidor, lägga tak över och en vägg på andra sidan… hmm kan inte förklara bättre. Så jag tror inte många kan gå där.

(anledningen vi vill ha en laglig bur att fästa fast är för att djupbäddarna bara är ca 20 cm hög så dom behöver utrymme att sträcka ut sig)

Men man har ju avelshannarna och sen antagligen också unghannar som kan gå där.

anledningen vi valde just det rummet var också för att vi hade tänkt ha burarna både ute och inne (dvs burar på båda sidorna med öppning mellan, då kan dom vara ute och få solsken men ändå ha säkerheten mot två och fyrbenta rovdjur att vara inne i lagårn)

därför undrar jag hur det kommer att gå med honornas utrymme, har dom öppning ut kan det ju bli svårt att städa hagutrymmet = större risk för smitta. 🤔

l'm back

Zabbio
0

Jag är inte helt säker på hur era djup-bäddar ser ut, men det får nog bli en kaninsburar då :) Lagligt sett får man ju ha två på samma yta som en dock. Men det ska ju vara bra för djuren också.

Kommr det vara gräs i honornas utedel eller bara för solsken? Det går ju att lägga trä där också. Annars så blir sanering att bränna och vända jorden i omgångar. Städning och smittorisk måste ju skötas även för de andra? Men att ha både ute och inne är ju en trevlig ide :)

tlover
0

#58 dom andra kommer inte ha "markplan" så på det sättet är det ju enklare.

ett annat alternativ är att man skapar en "utekolono" mitt över gången där så har man nån kanin i nån bur (tex unghanar och man har slut på betesburar) så kan dom fortfarande se andra kaniner.

Men det är bara ideer nu, men området mitt emot har bara "skräp" på sig nu.

l'm back

Zabbio
0

Det löser ni säkert på nåt bra sätt :)

tlover
0

#60 hur ofta behöver du städa förresten?, jag funderar starkt på att börja med toalådor för vad jag förstår så blir det då städning ca 1 gång/månad istället för 1 gång/vecka. (jag tänker det är ju stora utrymmen så det blir mycket ströbärande m.m.)

l'm back

Zabbio
0

Jag hade inte låtit en låda stå i en månad..

Jag städar väl en gång i veckan, ibland drar det ut lite. Då menar jag att jag byter ut ströet i toa-hörnen och allt annat som är blött eller äckligt (i Rams bur är det..allt..). Sen föser jag in det som är torrt och rent fortfarande till toahörnen och strör nytt i mitten där det var fräscht.

Men det är i stort sett varje dag som jag fyller på med halm ovanpå toahörnen. Nån näve i vart bara, så att toppen är torr och fräsch.

Det finns de som använder djupströbädd och tömmer ut var tredje eller fjärde månad. Men då blir det också ett tungt jobb att tömma, och det lilla jag testat så har jag intr tyckt att ytan hållt sig torr. Kanske ok på vintern när det är minusgrader.

tlover
0

#62 ah jag menade hela buren städas ca 1 gång/månad, toan sköts vad jag förstår varje dag.

Men det blir kanske så som du gör då.

vi kör typ djupströbädd på vintern eftersom allt fryser ihop men på det sättet skulle nog toa funka bättre för jag tror resten håller sig torrare och skulle en toalåda frysa kan man nog i värsta fall ställa den i garaget över natten för att få ut det.

l'm back

Zabbio
0

Jag har haft toa till min ena hane, han använde den kliniskt. :) Har haft till honorna också men en hemmabyggd som inte var helt tät, och de gick lite utanför också. Till slut kändes det som mer jobb att ha den där, bara.

Men testa och se, er koloni ser ju inte ut exakt som min, för er blir det kanske lättare :)

Ja, man behöver inte tömma hela kolonin varje  vecka, precis :) Bara man tar  det som är skitigt och blött med jämna mellanrum och/eller fyller på nytt så att ytan är ren.

tlover
0

#64 har du bilder på dina egengjorda? för köper gör jag inte då fortsätter jag som gammalt helldre.

l'm back

Zabbio
0

Tror inte att jag har det. Men de läckte och var bara några golvplank jag skruvat ihop med en list runt och tätat med silikon. Skulle tro att en osb skiva med ca 10cm skivor fastskruvsde som kant och målade några gånger med lack eller liknande håller bättre. :)

tlover
0

😭 jag vill ha boken nu jag längtar så till att få läsa den

l'm back

Zabbio
0

Hahaha!

Jag också :P Både att ha den i paperback hemma och att få sista versionen innan publicering - jag behöver ändra lite i språkbruket. Har skrivit den lite efterhand, och då står där ibland ''nu gör jag så här'' fast att jag inte alls gör så längre utan kom på at det var ju inte så bra om jag trodde. Så då får jag ändra det till "då gjorde jag så här''.. för i nästa stycke rev jag ju att jag gör nåt annat pga ditten och datten :P Hatar inkonsekvens!

tlover
0

#68 i stora utrymmen har du strö över hela golvet?, enklast för mig är nog om jag inte delar av utrymmet alls och då blir det ca 13 kvm = ganska mycket strö

l'm back

Mantissa
0

#69 Vet att frågan inte va till mig, men jag hade lite samma funderingar. Att sedan ingen i gruppen verkar vara sugen på att välja ett toahörn gör ju att det går massor med spån varje vecka om man vill hålla det hyffsat fräscht. När jag gjorde om i buren sist så ströade jag bara hörnen. Faktiskt så är det bara där som de pinkar. Men pluttar strös ut över hela utrymme, men dessa kan jag nu sopa upp med en vanlig som och sopskyffel. De har naturligtvis halm i boet (fast de använder den so toalett också. Kaninerna verkar trivas i alla fall, men det är för tidigt att utvärdera helt. Men skötselmässigt en klar förbättring.

Zabbio
0

Jag har halm i hela nu men har kört med att ha bara i hörnen. Jsg tar bara bort det i toahörnen sen sopar jag in övrig halm till toahörnen så att det blir omsättning på det. Risken med bart golv är trycksår och just på vintern är det ju lite kallare. Men visst kanman välja att ha bara i en del. :)

tlover
0

#71 jag tänkte mest på att det är enklast för mig att inte avdela men två kaniner behöver nog inte 13 kvm så även om man bara ströar endel kanske dom mest håller sig där det är ströat (= mindre trycksår)

Däremot ska jag nog göra så att man kan dela av ifall det tex skulle bli bråk.

Hur ser trycksår ut föressten?

Jag har förresten fått grönt ljus från genbanksansvarig att ha koloni bara jag håller koll på vilken unge som är från vem (så jag kommer para honorna vid olika tillfällen)

l'm back

Zabbio
0

Förstår inte var avdelandet kommer in i bilden?

Om du lämnar golvet  bart på vissa ställen får du ha mer koll, bara :)

Trycksår kommer på bakfötterna, nära hasen/hälen. Börjar som kala fläckar men kan ganska snabbt bli stora, infekterade sår. Kan komma av hårt underlag och brist på kloklippning. Behandlas gärna med lite  jodopax som tar både eventuella svampinfektioner och är bakteriedödande. Tunna lager med ex.  helosan kan hjälpa, och naturligtvis att man klipper klorna och  ger extra mjukt strö. Hannar som stampar mycket kan också få det.

I värsta fall får man linda benet med vetwrap och lägga kanin eller hund ull mot såret. Se till att linda lagom hårt och klippa upp framtill vid hasleden så att det inte trycker när kaninen sitter på benet. Kolla noga så att det inte stasar och byt  med några dagars mellanrum.

Skulle det bli bråk kan man ju dela av väldigt snabbt med kompostgaller tills man hinner göra en  bättre lösning :)

Så kul, grattis till grönt ljus :)

tlover
1

#73Jag tänkte mest att eftersom det är ett rum så blir det ju mindre bygg av att inte avdela rummet i flera delar men det kan vara bra att kunna avdela (tex med kompostgaller som du föreslog) om det skulle bli bråk.

Tack nu vet jag hur trycksår ser ut (och behandlas) då vet jag vad jag ska hålla koll efter 🙂

l'm back