Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 2569 ggr
VildaVittra
2

Vad har ni för planer för 2014?

Vad drömmer du om eller planerar du något speciellt? 

Jag planerar för mina kullar som ska flödas samt kläckas, kommer finnas många småttisar här nästa år. Sen har jag bestämt mig för att odla pumpa, så det får inte bli torka den sommaren också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Oj det är mycket, för mycket

Kaninerna: Minst 2 kullar kaniner (en av varje hona), bygga "kaninrum" helst med koloni till "flickorna", Bygga betesburar till "killarna", Bygga kolonibur/hage till "flickorna".

Hönsen: utöka hönsflocken till så vi helst har 15-20 hons (vi har 5 nu),bli genbank för hönsen, bygga nytt hönshus

Getter: bygga getbox, bygga gethägn, skaffa getter, bli genbank för getterna,

Odlingarna: utöka odlingarna med minst 3 djupbäddar, sätta perenna matväxter, odla svamp, edit: odla grönsaker istället för ogräs i bäddarna

Övriga byggen: bygga matkompost, bygga vedhus (i alla fall ett temporärt), riva upp golvet i lagårn,

Slåttern: göra hässjevirke, Göra minst 4 hässjor (vi hade 3 förra året), slå hela legda

Bina: bygga kupor, bygga warre kupor, testa warre kupor, utöka antalet bisamhällen,

Övrigt: skörda och torka mer "vilt", skörda bär, lära sig safta, lära sig sylta, måla huset

osv osv

Sen ska vi helst också fälla ut 3 ha skog för att göra om till legda och gräva swales och nya brunnar.

😴 jag blir trött bara av att tänka på det sen så är det ju det vanliga också, fixa med veden, fixa med odlingarna, fixa med djuren, renovera osv

l'm back

jesspett
1

Massa massa massa! =)

Vi ska flytta ut kaninburarna och bygga stationära hagar till dem är tanken, helst så snart som möjligt och redan i år om så är möjligt men jag tvivlar på att det hinns med. På denna sidan av julen så är det golvet i ett av rummen i huset som prioriteras!

Släppa till galten till gyltorna i slutet av januari/början på februari så två kullar griskultingar kommer väl i maj. Lammen kommer i mars, människobebis kommer i mars. Kaninerna ska paras så de får ungar i april/maj.

Odlingarna ska försöka göras så lätta som möjligt, färre chiliplantor än i år (hade typ 40-50 plantor…) och mer potatis och morötter. Grisarnas förra hage ska göras om till odlingsmark, den ligger nu täckt med fjolårets halm, får se om det räcker för att luckra upp jorden eller om vi måste köra med fräs också.

Börjar bli dags att beställa fröer inser jag nu, iallafall för de tidiga varianterna… 

Ska även försöka mig på att syra saker nästa år då detta helt missades i år!

tlover
0

#2 där sa du nått, jag ska lära mig att syra också, gärna lägga in också (tex svamp kanske är bra att börja med?)

l'm back

jesspett
0

Jag kokade in höstkantareller i år i en lag med vatten, ättika, socker och kryddnejlikor. Väldigt lätt att göra och supergott till alla mustiga höstgrytor!

Mantissa
0

Jag ska träna åsnorna inför åsnemästerskapen :) Blir drygt jobb då jag av de fyra har en "problem" individ, två gröna åringar. Den bästa tävlingsåsnan sålde jag :P

Hoppas även på tid och råd att bygga hönshus

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Hönshus behöver inte vara dyrt, mitt kostade den hisnande summan av 59 kr. 

Håll utkik efter rivningsvirke.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
0

Jo jag kommer faktiskt bygga insidan av innerdörrar som jag får gratis :)
Här uppe är det ont om rivningsvirke för ingen river någonsin något!

VildaVittra
0

#7 Var bor du om jag råkar se något intressant  hönshusväg?

Mantissa
0

ljusdals kommun i hälsingland

VildaVittra
0

Hur många höns vill du ha som minimum?

Mantissa
0

10 höns och 3 påfåglar :)

VildaVittra
0

Så detta är något för stort? http://www.blocket.se/gavleborg/Gammalt_uthus_bortskankes_50044511.htm?ca=5&w=1

😃

Synd att man bor för långt ifrån, annars hade vi kunnat dela.

Mantissa
0

häum, ja ja tänkte kanske 10-15 m2

VildaVittra
0

Ring och hör om det finns kvar och lägg ut en annons om att dela på alternativ?

Sen finns ju icke trafiksäkra husvagnar också som alternativ.

Mantissa
0

Jo, jag ska ta tag i det när det ligger närmare. Inget byggs innan barmark i vilket fall. Jag ska bygga i anslutning till en befintlig lada så spar jag en yttervägg i alla fall:)