hållbarare nyår
Har ni några tips på hur man ska kunna göra nyår bättre ( i brist på andra ord) recept, pynttips och annat.
Mitt bästa tips tror jag är att använda rislyktor istället för fyrverkerier, bättre både för djuren och naturen .
Själv kommer vi nog antagligen vara jättetråkiga och bara fara till Höge, grilla nått, tända en rislykta och gå och lägga oss i vanlig tid 😊
l'm back
byggde en egen zepelinare/luftballong ett år även om inte just den var så överdrivet miljövänlig (sugrörs ram) så skulle nog en miljövänlig gå att bygga. och då får man ju dubbelt nöje dels bygga sitt egna "fyrverkeri" och sen nöjet och se den flyga iväg och som bonus är det att den är ljudlös så den inte skrämmer nått djur.
enda saken jag inte kan komma på just nu hur man ska bygga utan att det blir rester som ligger ett tag är eldnings korgen då den bör byggas av nått som inte brinner upp direkt fast tillräckligt tunn stål/järn tråd rostar ju bort hyfsat fort.
Mitt bästa tips är att varken använda rislyktor eller fyrverkerier, men om man hemskt gärna vill är lyktan många gånger bättre, skulle jag tro.
#1: Tunn ståltråd, liksom annan tråd, i naturen är en styggelse. Även om det rostar bort "hyfsat fort", tar det ändå år innan de är så sköra att de inte kan slita av senorna i till exempel ett rådjursben och inte kan linda sig om käkar, näbbar eller halsar. Bättre i så fall med något slags folie, som inte kan bilda öglor och fastna.
#3 i länken i #2 använde dom som sagt korslagda bambupinnar, man skulle ju som sagt göra en kombo.
l'm back
#3 jo känner till bekymret med det o folie är nog tyvärr inte nämnvärt mycket bättre svårt det där o fixa till nått som kan hålla bränslet men inte brinner upp eller är för tungt. vet att det fanns metkrokar som rosta bort på runt 48 timmar i vatten förr men frågan är ju hur nyttiga dom var för den miljön men tanke på att dom inte går o hitta längre eller iaf inte i dom fiske butiker jag har vart i. fast undra hur bambu står emot eld om man skulle kunna använda bambupinnar som i tlovers länk
#5 när ljuset nått ner till bambun så är ju ändå bränslet slut så då behöver ju konstrutionen inte vara densamma.
fast en metallskiva mellan kanske är en bra mellanväg? 🤔
Jag tror bambu ska vara ganska tålig men hur tålig vet jag inte (det är ju ett väldigt hårt gräs så det borde vara som att försöka tända eld på en kvist av hårdare trä med en tändsticka eller så.
nån som har bambu hemma så man kan exprimentera😃
l'm back