Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 2305 ggr
VildaVittra
0

Hållbara nyårslöften?

Har du avgett något nyårslöfte i år? T.ex. att konsumera mindre eller att ställa bilen och ta cykeln istället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Jag tänkte "hållbara nyårslöften? inga nyårslöften håller väl i längden"

Vi har inte tradition med löften, vi har väl testat nån gång eftersom man gör så på TV men inget som man kommit ihåg nån vecka efter.

Men pga andra saker så ska jag börja ta tag i maten och motionen och vi håller på att minska plasten och så ska jag antagligen sätta mig att sy ekologiska kläder, men dom kommer vara för små för mig det ska bli till nån annan 😉det råkade bara bli samtidigt som nyår som vi bestämde det.

l'm back

VildaVittra
0

Minska plasten är verkligen något bra, men lika svårt som mitt andra fortlöpande projekt att sluta med bomull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#2 ja fast det är inte nått nyårslöfte

l'm back

aekitsune
0

#2 Varför ska man inte använda bomull?

Har en hel lista med nyårslöften. Jag brukar hålla dem, så vi får väl se hur det gå. Men ett av dem är att enbart köpa begagnade saker i år. Självklart inte ALLT (t.ex. min medicin är lite dum att köpa begagnad) men det som går ^^, Och ska cykla på Ven någon gång under året. Och bli godkänd på alla tentor :)

http://aekitsune.blogg.se

VildaVittra
0

#4 För den påverkan den har på miljön där den odlas samt de urusla arbetsförhållanden de personer som jobbar i produktionsleden har.

http://hallbarlivsstil.ifokus.se/discussions/519d1aa6ce12c420830008ee-100-bomull?519c61888e0e747df900037c-1

aekitsune
0

Ja herregud, det kunde jag ju räknat ut själv egentligen. Tänkte du menade att bomullen i sig var farligt. Fattar inte hur man kan låta människor arbeta på det viset.

http://aekitsune.blogg.se

monstermash
0

Jag har en hel del nyårslöften, men det som är relevant till denna sajten är att jag ska försöka minska min påverkan till klimatet. 🙂

Halvdansken
0

#2. Så vilka material är ok att använda om nu inte plast och bomull är ok?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
0

#8 Ekologiskt linne och ylle främst. Men det är svårt ska jag säga att hitta alternativ utan någon bomull eller konstmaterial i.

tlover
0

#8 det beror ju lite på var det kommer ifrån också, Sverige har ju oftast bättre arbetsvillkor än Indien och Kina tex så svenskt lin, svensk ull och liknande är ju ok (eller ja man kan säkert framställa det väldigt giftigt också så jag skulle satsa på ekologiskt)

Jag själv handlar kläder (de få gånger jag handlar kläder) på second hand så att jag använder dom istället för att dom ska slängas.

Jag lagar också kläder tex, för då, även om det är bomull så har det ju sämre klimatpåverkan om jag använder plagget 1000 gånger istället för 50 gånger och köper nytt. Om du förstår vad jag menar. (Det kanske märks att jag inte är lika duktig som Vildavittra men jag tar ett steg i taget helt enkelt, vilda vittra har bara kommit längre)

l'm back

tlover
0

#9 vet du hur bambu ligger till? (och siden)

l'm back

VildaVittra
1

#11 Jag har inte hittat tillräckligt med information om det än, så vågar inte uttala mig.

Sen tycker jag att det är du som kommit längre än mig, gräset är väl alltid grönare på andra sidan stängslet. 😊 Tyvärr har jag svårt att köpa begagnade kläder då mina bröst inte får plats i normala storlekar, så ska börja sy mer av linne istället.

Halvdansken
0

Linne är dyrt, och att leva utan jeans, t-shirts och andra bomullsprodukter är för mig svårt. Svensk ull har jag nog aldig sett i butikerna.
Köper gärna 2:nd hand, och har kläder därifrån som är 20 år gamla.
Konstmaterial köper jag inte överhuvudtaget, och har inte gjort på många år - om vi pratar akryl och fleese. Nylon - finns det?
Nytt köper jag när det gamla faller samman, men det är mer ekonomi än miljötänk. Plus att det är roligare att handla 2nd hand än i modebutiker, där allt ser likadant ut.

Halvdansken
0

Bambu och siden är nog inte helt ekologist precis (hur ekologiskt är Kina?), plus att det är lång transport.

VildaVittra
0

#13 Tyvärr eldas det mesta av den svenska ullen upp, då det inte är någon efterfrågan efter den. Folk vill hellre köpa mjukare garner/kläder från andra länder. Kan man spinna och tova (som jag) kan man komma riktigt billigt undan då man faktiskt kan få ullen mer eller mindre gratis om man frågar.

tlover
0

#13 de flesta kläder har nuförtiden plast i sig tex kläderna jag har på mig nu inehåller

Tröjan 50% bomull 50% acryl (plast) och ett annat tyg i tröjan är 100% bomull

T-shirten är 100% bomull

BH gissar jag är 100% acryl (lappen är bortklippt)

"jeans" är lappen också bortklippt men jag känner att minst 50% är av plast.

däremot är jag inte första ägaren på nått av dom (BH:n är av min syster det känns ok, jag skulle nog inte köpa det på secondhand)

edit: #14 jag har sett i alla fall ekologisk siden, det måste ju inte odlas i Kina bara för att plantan kommer därifrån

Sen finns det ekologiskt från kina ekologiskt säger nämligen inget om arbetsförhållanden.

l'm back