Första slakten
I går hade jag min första kaninslakt. Jag har varit med och slaktat andra djur förut, men detta var första gången jag fött upp ett djur själv för ändamålet. Jag hade hjälp med avlivningen eftersom jag inte avlivat kanin förr, och jag var rädd att det skulle kännas jobbigare än vad det gjorde. Har bara nackat sjuka höns tidigare och det var riktigt jobbigt. Men då var man ju inte inställd på det innan. I vilket fall så hänger kroppen nu och det känns riktigt bra. Att plocka kött i köttdisken har för mig alltid varit förknippat med ett styng av dåligt samvete, men nu är det slut med det! Nu är jag i stort sett i mål på min resa mot att bli självförsörjande på animalier. Förutom kött så har jag även min egen mjölk ett tag till. Åsnemjölk är det. Någon egen ko blir det nog tyvärr inte då jag gör av med alldeles för lite mjölk. har jag märkt.
Mitt nyårslöfte under 2014 blir att inte köpa kött från affären något alls, med ett undantag: tillmans falukorv :)
Gott nytt år på er!
Åh vad spännande. Det är något jag önskar att lyckas med nästa år, att föda upp djur till kött. Jag har det bra i alla fall som får en halv gris i halvåret av en bekant som håller egna grisar. Men vill ju ha eget 🙂.
Har funderat på får då kan man få både kött, mjölk och ull. Men får nog börja med kaniner eftersom jag inte har något direkt bete just nu. Vilken kaninras har du?
Grattis till första slakten :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
grattis och hoppas på att det blir en god middag sen

Det var en hane av svensk päls som slaktades. En som jag misstagit för hona tills nyligen så han var för stor för att introduceras in i killgruppen. Tyvärr kanske jag inte får "äran" att äta just honom själv för jag kanske behöver en akutjulklapp i dagarna :P
grattis (hmm det var lite konstigt)
Jag trodde inte heller det skulle vara så lätt att slakta (obs jag har inte varit med om själva klubbandet än bara avblodning och fram), även om jag inte äter köttet så känns det bra att man man ska få äta kött som mått bra och när det gäller min man så ska jag till och med lära mig att avliva djur så jag kan ta djuren som är hans favoriter om dom måste bort (vi har sällan samma favoriter)
l'm back
Jag hade problem att äta hemslaktat.. det smakade så illa så jag höll på att kräkas. Fast bara om jag själv lagade det, var om om där fanns nån bi-smak..
Men det gick över :) Det måste ha varit en mental spärr.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Grattis! Jag drömmer också om att bli självförsörjande på animalier någon gång i framtiden :)