stå upp för miljön?
Värmen på högsta, ALLA lampor tända, ingen sortering (det är onödigt) halvfull tvättmaskin och 3dl tvättmedel (annars blir det inte rent!) suck:(
Vad tycker ni, ska man säja till/berätta/dela med sig(använd vad du vill) om vad det finns att göra för miljön? eller ska man ta seden dit man kommer och svälja sin miljönoja?
Det sist nemda har jag svårt för och kommer hela tiden i konflikt eller blir mismodig, inget jag säjer är något att lyssna på det är ju bara jobbigt
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Just tvätten finns det en enkel övning att göra om maskinen är toppmatad och det är att stänga av vattnet till maskinen och låta personen handfylla den istället under tvätten. 45-60 liter vatten väger en hel del.
Ekonomi är annars en bra vinkel, man sparar en hel del pengar på att vara klimatsmart. Min elräkning, trots att jag bor i ett gistet 1700-talshus får folk att tappa hakan.
Värme däremot kan vara känsligt, om personen tex har reumatism. Som jag klagar inte när min rörelsehindrade mamma tar bilen till brevlådan 500 meter bort, men däremot påpekar jag trevligt om någon frisk tar bilen till mataffären fast denne bor på cykel/gångavstånd.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tror inte på föreläsningar eftersom det lätt uppfattas som mästrande, "jag-vet-bäst-alla-som-inte-gör-som-jag-gör-fel", och det är i princip alltid kontraproduktivt.
Det jag däremot tror benhårt på är diskussioner som i ett längre perspektiv leder till eftertanke och reflektion. Det vill säga, man sväljer irritationen. Sen tar man tillfället i akt och även reflekterar över sig själv, om man gör "rätt" eller om det finns andra sätt som är minst lika "rätt".
Man kan ju aldrig ändra på någon annan, bara få denna att vilja ändra sig själv med rätt motivation.
Du säger att du kommer i konflikt, det leder aldrig till något bra. är det så att du vill att andra ska göra som du gör och inte nöjer dig med mindre?
Att tipsa om bra ekonomi som #1 säger tror jag är det bästa sättet ungefär som att jag får folk att äta vegetariskt inte genom att prata om det utan genom att laga god (och billig) mat. Och att göra själv och svara på frågor då nån frågar (hur har du råd etc etc)
Men då behöver jag inte ta upp det ämnet nå ofta då min syster tar upp det hela tiden (hon blir tex arg över att vi inte tvättar med tvättnötter utan vanligt tvättmedel, hon kan däremot med gott samvete köpa säckvis med kläder varje år då jag nöjer mig med ärvt och second hand. Vi har olika sätt att nå samma mål men det är inge kul att vara i "andra ändan" och bli klagad på hur miljövidrig man är)
l'm back
ni säjer att tänka ekonomiskt är ett bra skäl. men om man inte behöver tänka ekonomiskt, ex när värme och el ingår i hyran. jo visst man preoriterar olika som att köpa billigt utländska kött.
jag erkänner att det irriterar mig på dom som inte tänker det minsta på miljön. men jag acceepterar mer att jag inte kan få någon att ändra sina vanor.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Jag tror det är bra att bjuda in genom att ställa frågor som gör att folk sen fortsätter att fundera kring temat även efter att samtalet är slut.
Bortse från vad som är rätt/fel och istället fokusera på att få igång en tanke.
"På natten är alla katter svarta"