Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettmatförvaring
Läst 2669 ggr
VildaVittra
0

Hemrökt mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som brukar röka sin egen mat?

Jag ska (någon gång i framtiden) bygga en rök utomhus och röka mer storskaligt, men än så länge får jag hålla mig till att röka på spisen i en kastrull.

Eller är det någon som har någon superenkel och i princip gratis ide om hur jag kan koppla min kamin som jag har ute till en röklåda? Kan man använda vilket träslag som helt till rökskåpet? Ska skåpet stå högre eller lägre n kaminen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Björn.B]
0

Skaffa en bra termometer, det är viktigt att du får en jämn tempratur vid rökning det missar många.

VildaVittra
0

Har du tips på en bra termometer till en okunnig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Björn.B]
1

Jag använder mig av Bradley, dyr men jag anser att det behövs bra saker om man ska få det bra.
http://www.bradleysmoker.se/products/accessories/digitherm.php

tlover
0

Min man började bygga på en kallrök för några år sen, han gjorde alltså ugnen som sitter i en liten sluttning med rör som går genom sluttningen och sen upp i det som ska bli rökskåpet.

men när han ska få tid att göra klart den vet jag inte, jag får se till att föda ut en dräng 😉

annars har jag bara testat att göra terökt tofu och äta farfars rökta abborre.

l'm back

KimE
0

Ställ på en plåtlåda på kaminen för varmrökning eller bygg en kallrök som tlover beskriver.

Ria74
0

Vi har rökt både makrill och torsk med gott resultat i vår lilla rök. Nästa projekt är att röka vår egenodlade lax.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

scheindel
0

vi röker fisk när vi är i sommarstugan, men röken vi har är en jättegammal tegelrök som familjen använt i generationer. jag tror att jag har hört att enris är bra att röka med men jag antar att det är förutsatt att man gillar den smaken för det ger en ganska speciell smak.