"om du hade min gård"
Om ni hade min gård vad skulle ni göra med den?
En lek/insperationstråd om vad man skulle göra med en helt annan gård än sig egen (man behöver inte ha gård själv man kanske bara drömmer om en)
Min gård
höjd över havet: ca 400m på en lid på ett berg
Gården består av: 24 ha skog, blandad skog, 15 ha skogsvärde, 2 ha "sämre åkermark" och tomtmark.
vatten: några "surhål" på marken, dålig avrinning på en del av åkern, djupborrad brunn, torrlags grävd brunn. Förutom det är närmaste vattenkälla ca 1½ km bort, nedanför berget i en större sjö.
Zon: 7 men växter från blandannat zon 4(?) växer vilt. Nästan alltid ca 10 grader varmare än "nere i byn" på vintern.
vind: ganska vindstilla, vinden kommer vanligtvis från väst/nordväst
Jord: morän med mycket, mycket sten, berggrunden är antagligen nära.
Åkern: dåligt tillvaratagen, håller på att växa igen men det växer en hel del ovanliga växter där.
Skogen: blädningsavverkad, träd fällda och lämnade för ökat djurliv, rik skog på svamp och bär, stora myrstackar, ovanligt växt och djurliv.
Tomt: stora delar har varit grusade förr. prydnadsperenner, rabarber och vinbär finns, mycket mekande har skett på gården (= tungmetaller finns antagligen i en lite större mängd än vanligt)
nederbörd: enligt SMHI ca 400mm/år
odlingssäsong: enligt SMHI ca 3 månader.
Tillgång: ingen fast telefon, luftlinjer, eget vatten, septiktank, 1 mil till närmaste byabutik, 4½ till närmaste stad/större butik och div, 3 km till brevlådan och närmaste granne, ½ mil till busshållplats. Har allmän väg till gården och privat väg genom den.
Byggnader: hus byggt 1987 mordernt, 1 plan, ca 170kvm, vedeldat, kräver el. en stuga byggt på 50-60 talet ca 80 kvm, mögelangripet, 2 kallgarage, 1 lagård byggd under olika årtal, över 200kvm, trägolv, visst renoveringsbehov, ej för djur enligt morderna regler, utedass i lagården. 1 gillestuga på 13 kvm utan dörr och fönster (timmrad).
Platsens historia: nybygge på slutet av 1800 talet, i början av 1900 talet var åkern dubbelt så stor då det fanns kor på gården. mellan 50 talet och 70 talet fanns lite odling och några djur, djurslagen varierade. Sen slutet av 70 talet har det i pricip inte funnits odling och/eller djur. originalhuset brann ner 1986.
så vad skulle ni göra om ni bodde här?

l'm back
Jag skulle börja med att återta den gamla odlingsjorden och ha den som hagmark tills rötterna från träden börjar att murkna. Först då skulle jag börja odla på den igen.
Vad är det för fel på ladugården för att hålla djur där?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 bara fönster i den gamla delen (där är det för lågt i tak för att ha många slags djur) och väldigt nött trägolv över hela.
och sen spikar som sticker ut lite här och där. Inte nog för att det är värt att riva och bygga nytt men vissa ombyggnationer är ett måste.
l'm back
Gris borde väl gå?
Går det inte att lägga något ovanpå trägolvet?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 kanske efter lite fix, jag kan inte gris (vi har aldrig varit intresserad av gris men andra kan ju vara det)
l'm back
#4 Det borde väl gå att folk "hyser in" sin egen julgris hos en och man tar betalt för skötseln osv om man inte vill äta den själv?
Grisar är ju dessutom bra på att återta odlingsmarken.
Förresten, hur kommer man in i gillesstugan om den inte har någon dörr?
I alla fall jag skulle börja med gris och typ getter (getterna först på återtagsdelen, sedan grisarna efter), sen skulle jag börja bygga upp för diverse fjäderfä när jag kan odla spannmål av något slag (spelt, funkar det i zon 7?) och satt in fönster i ladugården.
#5 det är bara hål där fönsterna och dörren ska vara, och den saknar golv (det glömde jag säga). Den köptes antagligen innan den fått sätta sig (timmrade hus ska stå med tak fast utan fönster/dörrar i ca 3 år) och det var säkert tänkt att det skulle byggas klart efter 3 år men det blev aldrig.
jag vet inte om man kan odla spelt här, traditionellt har korn och havre odlats i området men vanligtvis har spannmål köpts in (därför gör man palt på vetemjöl härikring och råg och/eller kornmjöl efter kusten.
l'm back
Nu tar vi mitt lilla torp.
höjd över havet: 33 meter över havet på åkern.
Gården består av: En liten åker omgiven av höga träd, en ännu mindre fossil åker och en åkerremsa som är övervuxen med sumpväxter. Resten av tomten är mest berg eller fornlämningar.
vatten: handgrävd brunn och en övervuxen damm
Zon: 4
vind: blåser aldrig hårt (säger jag som bott vid kusten tidigare).
Jord: Styv lerjord, inte en sten i sikte pga tidigare boende.
Åkern: vattensjuk om det regnar, stenhård vid torka
Skogen: inte min, kanske går att arrendera. Ett stort kallhygge finns i norr med möjliga betesmöjligheter.
Tomt: ett fåtal bärbuskar är det som finns kvar.
nederbörd: enligt SMHI ca 400mm/år
Vegetationsperiodens längd: 180 dagar
Tillgång: ingen fast telefon, eget vatten, 2 km till närmaste byabutik, 30 minuter in till Uppsala, 2 km till brevlådan och 1 km till närmaste granne, 400 meter till skolbussen. Uråldrig väg över tomten, skogsväg bakom huset och länsväg 200 meter bort.
Byggnader: timmerstuga med senare panel byggt förmodligen under 1700-talets tidigare hälft, eventuellt är delar ännu äldre, 1 plan med ståhöjd på vinden, 40 kvm inrett, vedeldat med kamin, vedspis samt bakugn, kräver inte el. Ett apfult garage av reglar samt pressening som lutar, 1 liten rasad ladugård förmodligen 1800-tal, så möjlig att bygga upp igen då den finns utmärkt på kartan, 20-30 kvm. Utedass. Ett litet hönshus. En lekstuga i behov av rivning. En rasad jordkällare från anor från medeltiden.
Platsens historia: Folk har bott här sedan bronsåldern. Husgrunder samt gravar finns överallt av olika ålder.
#7 Jag vet inte om jag skulle våga bo mitt i ett gravfält men jag har några ideer jag får försöka komma på nått vettigt sätt att formulera dom när jag har tid
l'm back
#7 skulle sett till att få in höns i hönshuset, fixa bärbuskarna och se till att jag kunde få lite godsaker från trädgården och restaurerat ladugården, på åkern hade jag nog odlat bete eller dylikt (om jag hade djur som behövde det)
I båda fallen skulle jag rekomendera att ni kommer ihåg att njuta av hur vackert det låter som ni bor :)