Våtmarkens funktion
Läste nu på morgonen att man upptäckt att flera tidigare utrotningshotade fåglar samt grodor, numera kan plockas bort från rödlistorna just pga anläggningar av våtmarker.
Har du en våtmark på din mark, planerar du att skaffa en eller skulle du kunna tänka dig att ha det om du bodde så till?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har en å, och förra året flyttade kommunen grodor från deras hävdvunna lekplats, där bollklubben skulle anlägga parkering, till två nygrävda dammar på min arrendemark. Bollklubbens personal bar hink på hink med yngel, men många gånger fler blev nog överschaktade. Men grodor har jag så in i h*****e. Lite olyckligt, eftersom jag har grod-å-padd-fobi …
EDIT: Den ena groddammen var för övrigt, innan de grävde upp dem, en väl uppväxt och fungerande våtmark, med bland annat en hel del grodor i - nu är den ett lerhål. Det tar nog bara 20-30 år innan den återställs. Den andra grävde de mitt i en plätt med naturligt mycket hög salthalt (gammal havsbotten), så vi får väl se hur bra grodorna kommer att ha det där. Ibland är ekologer inte så väldigt ekologiska …
Vad åt ynglen i nygrävda dammar?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tja, säg det … varandra? Jag är inte så hemma på grodors livscykel, faktiskt. Vad äter grodyngel? Jag försökte hitta någon ekolog i projektet, som kunde berätta om jag borde slänga i något åt dem - grenar eller så, men det fanns ingen som visste. Det lär nog ha varit en hel del svinn på ynglen.
Orm fanns det massor av redan innan på den aktuella marken, de lär inte bli färre, och där var massor av småfåglar som lågsniffade över dammarna - men de åt nog snarare insekter än grodor. Häger finns här sedan innan och även änder - de kommer förmodligen att hitta de här dammarna senast till våren (andra året de finns där). Innan det växt upp lite att gömma sig i måste yngel och smågrodor vara fruktansvärt utsatta …
vi ska skaffa dammar och liknande, några "vattenhål" finns redan men det är mer som små myrar i skogen men vi har funderat på att fälla träden kring dom ställena så det kan bli mer regelrätta vattenhål.
Men även om vi bor på ett berg, det inte finns bäckar eller "riktiga" vattenhål här så har vi mängder med paddor och grodor. När vi slår måste vi med jämna mellanrum jaga bort paddor/grodor från där vi ska slå så att dom inte ska kapas på hälften.
När höet är slagit verkar paddor/grodor verkligen älska det också av nån anledning
l'm back