Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 2696 ggr
VildaVittra
0

Frågelek på Hållbar

Jag tänkte se om det fanns intresse för en frågelek där vi lär känna varandra lite mer. Leken går till som så att man svarar på frågan över och ställer sedan en fråga själv. Frågorna får gärna ha med sajtens inriktning att göra, men det är inte belagt med dödsstraff om man frågar om något som är off topic.

Ex

_Tlover:
_

Viket medel använder du för att tvätta dina kläder?

_Vilda Vittra:
_

Tvättsåpa

Har du/skulle du vilja dumpstra någon gång?

Oscar:

Ja jag har plockat möbler ur containrar.

_Skulle du vilja…….?
_

Så då börjar jag med:

Skulle du kunna tänka dig att leva utan el?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Som vi bor nu, helt klart nej däremot skulle det nog funka i ett hus där man kan tex laga mat m.m utan el. Jag skulle i alla fall testa det.

Skördar du nått från naturen (dvs inte trädgårdar m.m)

l'm back

VildaVittra
0

Ja, massor. Granskott, svamp, nypon, brännässlor, oregano..listan kan göras lång.

Vad tvättar du håret med?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
0

Eko-märkt schampo, grönsåpa eller diskmedel. När jag nu tvättar det Blinkar.

Jagar du eller någon närstående för att få kött till hushållet?

tlover
0

Nej, vi äter för lite kött för det (jag är ovo-vegetarian och min man äter nästan bara vegetariskt)

plockar du svamp?

l'm back

Gronstedt
0

Får svara nej på den … Plockade 8 kantareller i somras, som jag råkade snubbla på när vi skulle bygga en terränghoppbana. Innan dess var det nog 35 år sedan sist.

Väljer du det ekologiska alternativet även om det är dyrare?

VildaVittra
0

Ja, så långt som det är möjligt.

Har du någon gång planterat växter på kommunal mark, så kallad guerilla gardening?

Mr_Si
0

Nej

Vad odlar du?

Gronstedt
0

#7: Mördarsniglar mest, och så tomater och gurka och lite örter i krukor, utöver det som växer vilt.

Men i år ska jag försöka med kål igen - det brukar betyda att jag också odlar kålmaskar …

Vad tycker du om guerilla gardening?

tlover
0

Ogräs 😃och förutom det potatis, bondbönor, grönkål, kålrabbi, broccoli, rädisa, rättika, majrova, försök med vitkål, rödkål och savoykål, div andra kålsorter, försök med olika lökar, kålrot, rotselleri och dyl, på perrennersidan har vi rabarber, jordgubbar, vinbär och äpplen (som inte gett frukt än) och lite annat smått och gott.

Vad är ditt favorit ogräs?

l'm back

VildaVittra
0

Brännässlor

Blir du också smått galen när frökatalogerna kommer?😊

Tuva-Lena
0

Inte galen direkt, men smått förväntansfull så att det pirrar lite gott i magen blir jag allt! ;)

Plockar du bären ute i skogen, eller köper du färdig sylt?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Barrow
0

Inte i skogen, hittar aldrig några. Men mina vinbärsbuskar ger så det blir både sylt saft och gele. Även mos av egna äpplen. Övrig sylt kommer från snälla mor och far som älskar att jaga bär i skogen, så ingen köpesylt här. Sorterar ni allt avfall?

tlover
0

nej inte allt, plast eldas ändå upp om man sorterar det här så det åker in i brännbart och papper åker in i vår panna.

det mesta andra sorteras så våra soppåsar består nästan bara av plast (och är därför superlätta)

har ni nått djur till produktion av något slag? (mjölk, ägg, ull. päls, kött osv)

l'm back

Tant Grön
0

Nej, men skulle gärna haft höns.

Odlar du mycket grönsaker?

VildaVittra
0

Inte dom senaste två åren pga missväxt.

Kör du bilen mer än du behöver?

tlover
0

Nej jag har inte körkort, ibland åker jag mer än jag behöver däremot (tex för att småhandla i byabutiken) men det är inte jätteofta. fiskar du?

l'm back

Mr_Si
0

Ytterst sällan

Ditt bästa hushållstips? :)

VildaVittra
0

Ta det lugnt, disken har ett oändligt tålamod och väntar gärna på dig.

Skulle du kunna tänka dig att äta insekter?

Tant Grön
0

Urp aldrig!

Bakar du ditt eget bröd?

tlover
0

ofta men inte alltid

klipper du upp tandkrämstuben o.dyl för att få ut det sista?

l'm back

VildaVittra
0

Nej, den brukar vara så torr och snuskig på slutet.

Släcker du lampan när du lämnar rummet?

Tuva-Lena
0

Nej tyvärr får jag väl säga, men jag använder lågenergilampor.. Sedan springer jag runt så mycket i hemmet så då skulle huset se ut som ett blinkande fyrverkeri om jag släckte varje gång jag lämnade rummet.. Om jag inte misstar mig så går det åt mest energi just när man "knäpper på" strömbrytaren också.. *sa hon och försökte urskulda sig..* Ha ha.. ;)

Sorterar du sopor?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Gia91an
0

22# Nej det gör jag inte annat än flaskor och grovsopor, bor i lägenhet utan sopsortering. 

Gör du om dina trasiga kläder till användbara saker eller slänger du dem bara?

VildaVittra
1

Jag slänger aldrig kläder. Kan jag inte göra om dom eller laga så använder jag dom som uppvärmning.

Har du en kompost?

Tant Grön
0

Jag har två komposter ute och en maskkompost i källaren.

Brukar du ställa bilen och cykla i stället om du skall kortare sträckor?

tlover
0

Nej vi har inga "kortare sträckor" till nått som är så nära att mina leder klarar det. Men vem vet hur det blir i sommar med ½år + utan gluten då kanske man kan cykla till brevlådan el busshållplatsen.

klipper frisören ditt hår eller gör du el nån annan du känner det?

l'm back

Tant Grön
0

Ibland frisör ibland jag själv. Hoppas dina leder blir bättre. Har du provat strandnypon eller gurkmeja?

Dricker du örtteer av örter du plockar själv?

Gronstedt
0

Jag, när det någon gång klipps. Sist hade hela eländet sintrat ihop till en bäversvans, när jag inte idits borsta det på några månader, men den karvade jag av med pennkniven Oskyldig.

Använder du egna kryddväxter i matlagningen?

VildaVittra
0

Ja, jag plockar egna örtteer och ja jag använder egna kryddväxter i den mån det går.

Vad vill du förändra till det bättre på Hållbar livsstil i fokus?

Fialialej
0

Ju fler aktiva desto bättre, så mer aktivitet skulle ju vara toppen! :) Tycker förvisso det är ganska bra nu också. :)

Använder du jordkällare?

"På natten är alla katter svarta"