ekologisk ohyrebekämpning
här kan vi tipsa om ekologisk ohyrebekämpning och efterlysa tips, både samodling med olika växter och ämnen som man kan använda. Både köpbara och hemmagjorda.
Själv har vi märkt att sorkar inte tycker om bondbönor, de potatisland som har bondbönor samplanterade i sig är i princip inte angripna av sork.
tipsa på och fråga på
l'm back
vitpeppar, skrämmer bort silverfisk. Slå skållhett vatten i avlopp i badrummet, och pudra vitpeppar i alla springor vid lister, trösklar mm i de rum där de upptäckts.
Lavendel i garderober, samt sandelträ och cederträ håller mal och till viss del pälsängrar borta. Men bästa är att åtminstonne en gång i månaden röra runt bland linne och textilier med naturfiber i sig.
För att ta bort dålig lukt, tex kattkiss på möbler som inte kan tvättas, använd ättika/ättikssprit. Spraya/häll över det drabbade området i omgångar tills det är genomdränkt. Låt lufttorka. Tar bort även lukt från väl inpinkade möbler och hindrar katterna från att gå dit igen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har hört att man samplanterade så förr, att man satte en bondböna mellan varje potatis. Har testat det ibland när jag haft platsbrist men visste inte att det var bra mot sork.
Har mycket sork på ena odlingslotten, och förra året när jag kokat hallonsaft så grävde jag ner resterna där. Efter en stund så kom det upp en sork. Jag stampade i marken för att skrämma den, men efter en stund var den uppe igen. Det hände flera gånger. Vet inte om den tyckte att det luktade vidrigt eller om den ville tacka mej för dom goda hallonen. 😃
#1 Undrar om cederträ kunde hjälpa mot kålmal?
Bra tråd förresten.
Kanel hjälper mot myror. Hällde en halv påse malen kanel i smultronlandet förra sommaren och efter två dagar fanns det inte myra kvar.
Till sommaren funderar jag på att köpa in nyckelpigor då vi ibland ahr problem med bladlöss på plommonträdet och såpvatten verkar inte hjälpa.
#4 gäller det alla slags myror eller bara svarta myror?
(jag tycker om myror men det känns läskigt när dom byggt bo nära huset eller jobbigt då dom byggt bo bland rosenbuskarna)
myror verkar gilla salvia bara så ni vet (så jag har inte salvia nära huset) men jag har ingen forskning på det det är bara en observation.
#2 jag är inte säker på att jag hört det vi märkte bara det då i samplanterade bondböndor med potatis i en bädd året det var sorkår nyss så var det ingen sork i bondböns bäddarna men i bädden vi ahde en elektrisk sorkskrämmare frodades dom.
l'm back
Isop planterar vi ju mot skadeinsekter förresten, dom ska man plantera nånstans där man går ofta eller så (då man rör vid isopen så utsöndrar den ämnet insekterna inte gillar) så vi har den i utkanten av örtagården så man måste förbi isopen då man ska komma åt dom andra örterna.
Isop (och kattmynta) är också jättefina som prydnad (och dom övervintrade här i zon typ 7 så dom är ganskahärdiga)
l'm back
Svar ang. Vilda Vittras tanke om vaktlar/höns mot kålmask: Mina höns åt inte kålmask om man så plockade dem och serverade dem på fat …
#7 Vaktlar äter mer protein än höns.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus