Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettmatförvaring
Läst 4123 ggr
Gronstedt
2

Syrade grönsaker

Fick blodad tand i år och provade att syra grönsaker. Jag gjorde först ett antal varianter i olika burkar.

Rödkål blev sådär, lite trist i smaken och hade svårt att ge ifrån sig tillräckligt med vätska.

Rödkål och vitkål blev rätt OK tillsammans.

Ren vitkål vart smaskens, lagom syrligt, släppte bra med vätska.

Vitkål med paprikastrimlor blev alldeles fantastiskt, kanske för att syrningsprocessen pågick längre i den burken.

Kvar oprovat finns nu:

en burk med vitkål varvat med torkade blad av peppparrot

en burk med vitkål, morot, äpple och paprika (bubblade både våldsamt och länge)

en burk med "blandad sallad", som jag knödde ned i en burk en dag när några gäster gav sent återbud (blomkål, tomat, paprika, konseverade kikärter och lite annat smått och gott). Den är jag spänd på!

Och så har jag gjort en rejäl sats vit- och rödkål "på riktigt" i en tunna med jäsrör på …

Har ni syrat något?

LinaLj
0

Här brukar det bli ett par burkar med vitkål, paprika och gullök. Älskar den kombinationen och skafferiet känns alltid tomt när burkarna är slut.

Gronstedt
0

Åh lök, kan man ha i det? Funderade men tordes inte riktigt … Hur mycket tar du av varje?

Gia91an
0

Hur syrar man grönsaker? Är väldigt sugen på att testa detta i framtiden nämligen när jag köpt mig min gård! :)

LinaLj
0

#2 Ja det verkar fungera här i alla fall.

Jag har i ungefär 1 del paprika, 1 del lök och kanske 7-8 delar kål.

Gronstedt
2

Jag använde först ett recept ur en veckotidning, det gick ungefär så här (efter att jag tappat bort tidningen och fick extrapolera lite Blinkar):

Strimla grönsakerna och varva i en balja med jodfritt salt (jag använde 1-2 msk flingsalt per kg grönsaker).

Knosa/knåda/pressa grönsakerna så att de börjar "svettas" (avge vätska). De kan vara i baljan ett dygn eller två. Paprika, morötter och sådant ger massor av vätska, vitkål en del och rödkål inte alls mycket. Det beror på hur saftiga grönsakerna är.

Pressa ned grönsakerna i burkar, tryck till rejält så de avger ännu mer vätska. Lämna 2 cm tomt upptill, blandningen kommer att röra på sig! Fördela eventuell vätska från baljan i burkarna. Om vätskan inte står över grönsakerna, fyll på med kokt avsvalnat vatten med 1 msk salt per liter.

Sätt på tättslutande lock och ställ mörkt (mina stod i skugga på diskbänken, det var tillräckligt mörkt så här på vintern). Se till att oömt underlag, de svämmar över och kladdar.

Lätta på locket minst en gång om dagen så länge det bubblar.

När det slutat bubbla, sätt på locket ordentligt och ställ i förråd. Ät när du får lust. Öppnad burk ska hålla minst 1 månad i kylskåp. Mina verkar hålla sig lika bra i rumstemperatur, låt vara att det är cirka 14 °C i mina rum Cool.

Den stora satsen gjorde jag enligt samma recept men lät kålen ligga i en jästunna, fyllde upp med vatten, lade ett stort fat med en tyngd över och satte på lock med jäsrör. Har inte vågat glänta och glutta …

OBS! Ät inte ur burkar där det möglat!

Gronstedt
0

#4: Ska prova, verkar smaskens!

Gia91an
0

Fruktansvärt intressant alltså! :O

VildaVittra
0

Förlåt, men jag tycker mjölksyrade grönsaker är vidrigt. 😊

Men i och med att du är nyfiken så kan man syra saltgurka också, den används sedan i polsk gurksoppa.

http://mittwarszawa.blogg.se/2010/june/sur-gurksoppa.html

Varning för när ni öppnar gurkburken, sörj för god ventilation.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gia91an
0

8# Det är möjligt att det är, jag har aldrig smakat! Men jag tycker det är intressant ändå! xD

Gronstedt
0

#9: Köp en burk färdiggjorda innan du börjar mecka själv med det. Det vore ju synd om du också tycker det är vidrigt när det väl bär till Tystad.

#8: Tänkte prova med gurka (färsk då) till sommaren, om skörden blir god.

tlover
0

jag vill men har inte hunnit/orkat än

Jag vill speciellt testa tex kimichi och dyl då min man inte tycker om surkål

l'm back

Gronstedt
0

Nu ska jag åka och köpa vitkål, paprika och lök …

Gronstedt
1

Så, nu står där en radda nya burkar och väntar på att börja bubbla. Jag slängde med lite squash, för den avger enormt med vätska, så slipper man mecka med att koka vatten och hålla på. Så det blev

1 med squash och lök
2 med bara squash
1 gäng med vitkål, squash, paprika och lök

Man får ju änna prova sig fram Blinkar.

Kan tillägga att det blev enorma mängder vätska, det är säkert en liter kvar i baljan när alla burkar är fyllda.

Kan också tillägga att jag slängde en del av blandningen på lunchtallriken, saltad men osyrad, och det var smaskens som färsk sallad också!

Gronstedt
1

Igår öppnade vi burken med vitkål, morot, äpple och paprika - bäst hittills tyckte både jag och partnern!

MrsGoldfire
0

Jag har en svag förnimmelse från min uppväxt att det luktar "prutt" när det jäser, är den lukten kvar sen…? Att gurka blir väldigt slajmig, den är ju nästan bara vätska. 

I vuxen ålder provade jag vaxbönor och ungarna tyckte det var gott.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

iMAKiTTYCAT
1

Jag vet inte riktigt om det har med ämnet att göra, men jag vet att surkål är oerhört nyttigt för kroppen. Även om det är riktigt vidrigt att äta så ska man äta det innan man äter något annat, för det är det snällaste man kan ge magen och det förbereder magen inför "mer mat". Min mamma äter enligt raw food och har varit på sån kurs/läger i 2 veckor, där fick hon lära sig massa bra och nyttiga saker 🤪

tlover
1

#16 tyvärr är det få köpta sorters surkål som är riktigt nyttiga och rå, de flesta är pastöriserade/upphettade (tistelvinds har däremot opastöriserad köpt surkål)

Däremot så blir inte upphettad surkål onyttig, bara mindre nyttig. Istället för att få i sig snälla bakterier tex så får man i sig mat till sina snälla bakterier.

l'm back

iMAKiTTYCAT
0

Ja precis, jag vet inte vad det är för sort mamma kör på men hon har någon som inte är upphettad :)