Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettvardagsekologi
Läst 3200 ggr
VildaVittra
4

Flygplan och miljön

En ganska intressant länk att titta på om man zoomar ut så man ser hela världen. http://flygradar.se/

Försöker du begränsa hur mycket du flyger?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4

Oj

Jag försöker inte begränsa hur mycket jag flyger för jag vet inte hur jag kan minska från 0 ggr/år (jag har flugit två gånger tur och retur i hela mitt liv men båda var före jag fyllde 15 så jag varken visste bättre eller hade så mkt att säga till om. Min man har aldrig flugit.)

Skulle jag flyga (tex om man skulle till drömresemålet Japan el södra Kina) så skulle jag i alla fall försöka få tag i klimatkompenserat, ev att man skulle åka tåg så långt som det går då transsibiriska järnvägen inte låter så illa.

l'm back

Cragan
0

såg nånstans om ett flyg med hybrid drift solceller o vanligt bränsle  verka som ett intressant konsept men kommer nog aldrig  iaf inte det planet dom hade ritat upp.

har flygit lika mycket som #1 i mitt liv en gång i ett flyg o en gång i en helikopter

Bara Anna
4

Oj! Vilken intressant fråga! Som jag nog skall undvika att visa för min sambo, han skulle gå i taket! ^^

För faktum är, att flyga är betydligt renare än att åka t. ex bil och det är väldigt sällan det ifrågasätts (efter vad jag har sett) hur mycket bil vi åker. Renare på så sätt att vi räknar hur mycket utsläpp som görs  per passagerare på t. ex ett charterplan. Tittar vi dock på utsläpp per flygplanskropp så är det enorma mängder så klart!

För mig handlar det inte om att flyga är en stor miljöbov. Snarare handlar det om att våra vanor och attityder är de stora busarna. Jobbar själv på Sveriges största flygplats och jag ser ju hur antalet flygresenärer bara ökar och ökar. Och det handlar inte om de som "pendlar" till jobbet inrikets eller runt om i Europa. Utan det är semesterfirarna som ökar lavinartat. Det börjar mer och mer bli en rättighet, snarare än en förmån att få åka till Thailand eller USA på semester varje år, eller tom flera gånger  varje år. Vilket jag kan tycka är helt galet. MÅSTE vi verkligen flyga till Bangkok och Florida varje år? Är det 100 % livsnödvändigt??? Det är här sambon och jag är oense för han har lite "kan de så får jag-mentalitet" och tycker att tänker man så så räcker det bröd och vatten och ett plåtskjul att leva i. Ja, ja…. :-D

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Halvdansken
1

Sen ska man inte glömma att det är massor med lastflyg också som går fram och tillbaka över världen. Det är inte bara passagerare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
0

#3 det tar väl mest bränsle att starta och landa ett flygplan? så skulle vi åka flyg hemifrån in till stan (4½mil) så skulle det nog ta väldigt massa bränsle, särskilt eftersom vi skulle vara ensamma om avgången var härifrån.

Att åka bil behövs på många ställen eftersom det inte går praktiskt på nått annat sätt (buss osv går inte överallt).

Men att åka bil på ställen där det ändå går bussar en gång i halvtimmen eller då man bara har nån/några km till jobbet/affären är oftast onödigt (vissa handikapp gör det ju nödvändigt)

l'm back

KimE
0

Då har ni väldigt bensinslukande bil. Flygbränsle behöver beskattas som vanligt fossilt bränsle.

tlover
0

#6 pratar du med mig el #3?

början på mitt var en fråga (därav ?)

l'm back

KimE
0

Tänkte på 3# ditt inlägg fanns inte då jag skrev.

tlover
0

#8 ett tips är att skriva vilket inlägg du riktar dig till annars blir det lätt missförstånd.

l'm back

Bara Anna
1

#5 Det var precis det jag menade!

att åka bil på ställen där det ändå går bussar en gång i halvtimmen eller då man bara har nån/några km till jobbet/affären är oftast onödigt

Vi lever i ett samhälle där om du bor på landsbygden så är bilen en livsnödvändighet, då det inte finns affärer i närheten eller arbete många mil bort. Att ta bilen till affären 500 m bort för att det är bekvämare är ju bara dumt och oftast ren lathet. Eller för att koppla in landsbygden igen: Att köra iväg och dagshandla i en affär som du körde förbi för 10 minuter sedan på väg hem från jobbet….

#6 Här är ett citat från Luftfartsverket:

**Hur stor är flygets andel av världens utsläpp av koldioxid? **FN:s internationella klimatpanel (IPCC) anger att flygtrafiken idag svarar för omkring 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid. Tillsammans med utsläppen av kväveoxider, vattenånga och effekter från kondensstrimmor, beräknas flyget svara för 3,5 procent av människans totala påverkan på klimatet. Flyget står för 4-5 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid. Transportsektorn svarar i sin tur för en dryg tredjedel av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

Gällande utsläpp från bilar så hittade jag bara info från Finland, men anar att det nog är ungefär samma som i Sverige:

_Trafikens andel av koldioxidutsläppen i Finland är en dryg femtedel. Personbilstrafikens andel av alla koldioxidutsläpp i Finland är ungefär 10 %.
_

Tilläggas bör också att vi år världsbäst på att åka väldigt få i våra bilar. Om alla skulle bil-poola överallt och hela tiden så skulle ditt resonemang hålla. Men jag läste någonstans (kan gräva fram länk om ni vill) att i genomsnitt så åker vi 1, 6 personer i varje bil. Vilket för mig inte låter särskilt utsläpps effektivt…

Observera att jag inte med detta vill ha sagt att flyg är bättre än bil. Utan bara påpeka att allt inte är svart och vitt. Lika mycket handlar det om När, Var, och Hur vi nyttjar dessa färdmedel!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

vallhund
1

På de 6 - 7 åren jag bott här har det hänt 2 ggr att jag åkt iväg hemifrån för att handla. Jag har 17 km till en hyfsad mataffär.

Jag gör det mesta t o f jobbet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

E-l-vira
0

Jag har alltid tänkt att jag ska inte bli en sån som flyger varje år. Älskar att åka på semester i Sverige och i Europa kan man ju åka tåg. Men nu har jag gjort något förfärligt dumt. förälskat mig i en man med familj i Indien! Han vill ju att vi ska åka till dem om inte varje år så åtminstone vart annat, hjälp! Till Indien kanske man inte tar ett tåg liksom?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

VildaVittra
0

#12 Du får väl segla västerut som Columbus? 😉

Undra hur lång tid det skulle ta att segla dit genom medelhavet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

E-l-vira
0

#13 Älskar att segla så det låter ju toppen 😉

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Ixectrona
1

Jag har bara flugit två gånger i mitt liv, till och från Florida för fjorton år sedan.

Vad jag undrar är om det verkligen är så mycket mer miljöfientligt än om alla människor på planet (flera hundra som reser separat?) istället åkte sina egna bilar samma sträcka? (Hypotetiskt, för i de flesta fall, som över hav, går det inte med bil.)

tlover
2

#15 skulle man vara ensam i bilen kanske det skulle vara värre men då ska man fråga sig.

Behöver man åka till Thailand/malliorca/kanarieöarna/etc varje år? som tyvärr många gör.

l'm back