Arbetshunden
Har ni hundar som arbetar för brödfödan på något sätt?
Vi har själva inte nån hund men vi kommer antagligen att skaffa och då ska ju den hunden få arbeta med oss. Vi har lite ideer om vad han ska göra men det finns säkert mer
Vi hade tänkt att han skulle få vakta vår gård och djuren (som tur är gillar många djur som kanske vill äta upp odlingarna inte doften av hund men såklart finns det ju undantag)
Hjälpa till att bära saker (skiftnycklar, vattenflaskan you name it)
hjälpa till att dra saker (nu vet jag inte hur mycket en icke specefierad draghund kan dra men på vintern är det nog ibland enklare att dra i pulka än att bära)
Leta upp saker (bra svampställen vill jag ha hjälp med 😃 den så ska en hund visst vara ovärderlig då man har getter)
Vara jaktkamrat/spårkamrat till min man (just nu jagar han inte men han far gärna ut och spårar då han kan)
och allt annat vi kan komma på en hund kan hjälpa med
Nu kommer det säkert bli endel helt andra saker som kommer at göras och vissa kommer säkert inte funka bra eller funka alls men grundtanken är att hunden ska vara en arbetskamrat.
Vad gör ni som har hundarbetskamrater med era hundar? för heelt ensam om dessa tankar hoppas jag inte vi är.
l'm back
Just nu håller jag på träna han att hämta posten, plocka upp saker etc.
Men mest av allt så lär han mig att prata med folk, att komma ut varje dag, att öppna upp mig, slappna av, sova bättre om nätterna.
Så mina saker jag lär honom är egentligen skitsaker i jämfört vad han lär mig :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har mina till drag och klövja, så de fraktar saker åt mig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vår hund är av vallningsras men hon är för mjuk för att kunna valla fåren (lägger sig på rygg med viftande svans när fåren kommer nära ;) ) och hönsen har hon också fått lite för mycket respekt för sen ena tuppen vifftade lite med vingarna mot henne. Hon är mao väldigt feg av sig men hon börjar tuffa på sig lite så hjälp med att valla in hönsen kommer jag nog kunna få i sommar iaf.
Annars är hon grym på att larma om/när det kommer folk eller djur till gården. Hon hör direkt om det är något knas ute hos hönsen även när hon ligger inne och sover och då vi har ladan mellan huset och hönshuset. Då kvicknar hon snabbt till, skäller och ska ut för att skrämma bort inkräktarna. Många hönsliv har blivit räddade tack vare henne!
Tyvärr har hon polyartros, orsakat av typ reumatism, skulle hon inte haft det skulle jag träna upp henne till eftersökshund då det alltid är välkommet med duktiga sådana för jägarna i trakten.
Jag har två valhundar som hjälper mig med fårsysslorna. :) Den äldsta agerar även eftersökshund åt jaktlaget, mycket praktiskt. De håller lite ordning på katterna här hemma också, och den yngsta vaktar huset när mörkret faller på. :)