Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 2086 ggr
tlover
0

Rester

Hej

Jag är jättedålig på att komma ihåg rester även fast jag har höns till och med.

Hur gör ni med matrester? Finns det nån som har tips på både vad man kan göra av dom och hur man kommer ihåg dom?

Det är faktiskt nått jag är riktigt dålig på men jag vill bli bättre.

l'm back

VildaVittra
0

Det är bortglömda rester man har hundar till, de är inte alls lika finkänsliga. Kan man äta ett ben man grävde ner i mattes rabatt några veckor tidigare, så kan man äta köttfärssås som stått i kylen en vecka. 😎

Fast faktiskt så är jag duktig på att äta upp allt, jag lagar nämligen inte ny mat förrän den gamla är slut. En hel del går ju att lägga på frukostmackan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Nog kanske dom är tåliga men jag tror inte dom tål sånt som börjat bli ludet 🤪

Det är tyvärr sällan en hel portion som blir över utan en pjött som man tänker ha i en gryta eller liknande… och sen går tiden.

l'm back

Cragan
2

#2 har du lite olika slattar så nå tapas liknande 🙂  

fast en personlig favorit om man har en liten slatt kvar av nått att laga en ny måltid på det (som med köttfärssås kan man göra pizza av eller en liten gryta säker soppa med om man äter det)

Halvdansken
1

Frys ner det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
1

#4 *host harkel* du vill inte se min frys, jag har massor av mat som är gammalt även i "frysstandard"

Jag använder nästan aldrig mat som hamnar i frysen om det är rester eller egenodlat/samlat 😊

l'm back

Halvdansken
1

Varför har du det liggande där då?
Jag koker fond och fyser in tex, det är ett bra sätt att ta hand om ben och räkskal. Dubbla portioner av spagettisås, lasagne, soppor och annat som klarar frysen fint.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
0

#6 Frysen är i garaget och det är väldigt sällan man är där + jag kan inte ta i fryst eller kyld mat utan behöver handskar osv och då drar man sig för att gå till frysen.

l'm back

Gronstedt
0

#2: Höns har inga problem med sådant som är ludet Blinkar.

Alla rester i mitt liv hamnar i en spis- eller mikrovågsugnstålig skål i kylen och blir en ny måltid, för det mesta nästa dag, genom att helt enkelt värmas igen. Frukost, lunch, middag eller mellanmål beroende på mängd. Är det lite mitt-emellan-mycket, så häller jag i ytterligare lite grönsaker, eller lägger till ett ägg eller lite majonnäs eller så. Partnern kan alltid skarva med bröd.

jesspett
0

kökskompost?

tlover
0

#9 det har vi så det blir ju inte helt bortkastat men jag måste säga att jag har nog med kompost med tanke på att vi har både höns och kaniner så det är inte så jättenödvändigt tyvärr.

l'm back

MrsGoldfire
0

Mat läggs i lådor, de små pjöttarna, och fryses. Jag äter alltid matlåda på jobbet. 

Värre med potatismos som blivit ett par dagar, jag gillar inte att steka det som potatisbullar, tyvärr. Blir inte bra att frysa. Någon idé för gammalt mos när man inte har en hund?

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

VildaVittra
0

#11 Baka scones eller bröd. Eller för den delen gnocci.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#11 i bön/frö/ärt bollar/biffar kan man använda tex potatismos som bindemedel

l'm back

MrsGoldfire
0

Tackar för alla bra tips! Ja gnocci är det jue potatis i, bra idé.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn