Odla majs
Jag är sugen på att odla majs nästa år och undrar om någon har någon erfarenhet av det? Blir det någon avkastning alls här i Sverige?
Är lite sugen på mjölmajs, bara för att de var så vackra. 😛
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag odlade cirkus 3x4 meter med majs förra året på landet hos min farmor. De växte nog bra och goda fina kolvar blev det som hoppade in i frysen. Detta var väl antagligen vanlig sockermajs eller dyligt.
Jag måste tyvärr dock erkänna att ja inte vet vad avkastning betyder riktigt, men du undrar säkert detta mer ur jordbrukssyfte va? Isåfall har jag ingen koll, vet inte hur man skörar majs med maskin osv. :)
#1 Jag handskördar då min lilla åker är minimal och fortfarande till stor del ligger i träda.
Med avkastning menar man mer om hur mycket man får ut per kvm. Som vi säger att en sorts pumpa bara ger en enda pumpa på 40 kg på en kvm, medan en annan sort ger 53 pumpor, men de bara väger 700 gram styck, så har den första sorten bättre avkastning.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus