Plastfria alternativ?
Har ni några tips på plastfria alternativ man kan byta ut plasten i vår vardag med?
stort och smått alla tips är välkomna.
Själv byter jag ofta ut plastpåsar som mat är i till glasburkar hemma (det är också mer praktiskt), i husgeråd så väljs trä, rostfritt eller gjutjärn före plast och vi har nyss köpt in matlådor ala bento i rostfritt stål.
har ni några tips på hur man kan leva relativt plastfritt?
l'm back

De flesta föremål behöver inte vara av plast utan man kan använda gamla välprövade material.
Plast är direkt olämpliga för vissa livsmedel. Jag minns hur mor förvarade apelsinskal i en plastburk, som smälte av cyrorna från apelsinskalen.
Förr diskade man ju alltid plastpåsarna och använde dem flera gånger. Alla plastpåsar som har innehållit bröd använder jag som fryspåsar till kött och dylikt.
Annars är ju mjölkkartonger bra frysemballage om de inte innehåller den förbaskade plastkorken. Den gör att det blir för mycket luft i förpackningen.
Jag har funderat på att prova att vaxa tygpåsar med bivax. Dock kanske inte till det mest flytande matvarorna direkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vax tar gärna åt sig smak.
#3 Jaha? Man ska ju inte äta påsen, så det gör ju ingenting.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vid återanvändning av vaxade påsar kan smaken förmedlas genom vaxet.
Blomkrukor i plast kan ju återanvändas ett antal gånger och lite beroende på kvaliten. Plasten är ju avsevärt bättre än lerkrukor när det gäller frösådd och sticklingsodlingar. Beroende på förutsättningar kan man använda runda eller fyrkantiga och även färgen ger stora skillnader särskilt på tillväxt och jordtemperatur.
#6 Ja, men man tvättar ju påsen.
Har du sett dokumentären "älskade plast"? Om inte, gör det så kommer nog ordet plast inte förknippas med ordet "bättre".
Jag använder plast - jag känner mig inte stark nog att helt välja bort det, så spritt som det är, men jag är noga med att använda varje plastbit så många gånger det går för olika ändamål, tills den går i återvinningen. Till exempel har jag infört återanvändning av matburkarna i "matbaren" i den lokala butiken (inte för att butiken vet om det 🤫).
#7: Det där med vaxade påsar verkar intressant, men hur gör du för att inte vaxet ska spricka när påsen rör sig? Min tanke är att man får göra som en oljerock ungefär, och då kladdar och fettar den en del. Och försvinner inte vaxet i tvätten? Tar det smak får man väl försöka hålla reda på vad som varit i påsen och ha olika påsar som alltid används till samma saker.
Berätta gärna hur det går!
#6 men med jordkuber slipper man plastkrukor helt, superbra är dom jag och min man älskar dom.
Vildavittra bivax spricker i kalla temperaturer (ett sätt att kolla så att det är äkta vax är att lägga det i kylen och sen bryta, böjs det bara är det parrafin i det).
Så i påsar blir det nog svårt utan rumstemperatur, kanske ska man göra som man gjorde förr med mjölk och smörpaket och vaxa pappersförpackningar? jag tänker då går ju inte vaxet sönder lika lätt.
Men vissa saker tex surdegsbröd behöver ju sällan påsar på det sättet, våra surdegsbröd håller så länge vi äter dom inlindade i kökshanddukar.
l'm back

När det gäller växtodling är i många fall plast det allra bästa alternativet. Men i de flesta fall kan de användas längre än alternativen som kan vara porslin, lera, trä, näver och metaller. Plast finns dock i många olika former och kan vara tillverkade av naturliga råvaror (majs). Plast tillverkad av t.ex. majsstärkelse har kortare användningstid innan det bryts ner naturligt.
Vax kan ta åt sig smak som inte går att tvätta bort och i vissa fall räcker det inte ens att smälta vaxet.
#10 jordkuber är bättre, dom är praktiska i vattnandet, man förstör inte rötterna vid omplantering, dom är hygieniska eftersom man inte har nått yttre "skal" som återanvänds men själva "pressen" som gör jordkuberna räcker länge, det är billigare i längden (inga plastkrukor som går sönder och amn måste ner till stan för att köpa nya), mindre risk för mögel bland växterna (vi hade inget mögel i år)
jordkuber är helt klart överlägsna helt enkelt.
l'm back

Visst kan jordkuber fungera i vissa lägen. Men frösådder som kanske behöver något års grotid, eller där de bör ha en stor sand eller grushalthalt eller vid stratifiering. Jordtemperatur kan höjas genom svarta plastkrukor eller sänkas av vita platskrukor.
Man måste ju ändå ha något där jordkuberna ligger i och alla rötter är känsliga för sol och värme.
De flesta växter bör sås i en större kruka (minst 8-10 cm men gärna ännu större). och sedan omskolas. Jag förmodar det är svårt att dela sönder dessa jordkuber i ett antal delar vid omskolning.
Retardering genom att låta växterna stå trångt och torrt (t.ex. tagets och tomat) , lär vara svårt att åstadkomma med jordkuber.
De växter som bör förodlas i form av ett frö per kruka har ofta bräcklig grodd och kräver porös jord för att inte få grodden avbruten, bör vara problematiskt i pressande jordkuber. Normal utomhussådd brukar ge 5-10 % groddbrott och förodling i porös jord brukar minska groddbrotten till nästan noll.
#12 vi testade både sandigare kuber och grusigare kuber i våras.
Stratefiering är vi dålig på allmänt, har aldrig fått det att funka men det är främst för att jag glömmer när sakerna var planterade osv så där har jag ingen jämförelse.
Att dela kuberna är inte svårt men när man frösår så sår vi i 1x1 kuber som senare sätts i 5x5 kuber vilket är enklare än plantor som trasslar in sig i varann.
tomaterna kom upp mycket bättre i år med jordkuber än vad dom gjort nån gång med plastkrukor.
även såna som skulle sättas utan att tryckas ner och dyl funkade jättebra, vi testade även att luckra upp den "övre" jorden lite vilket funkade (en "kruka" i jordkuben…. typ)
vi har ju våra kuber i planteringslåder (tyvärr av plast men det är ett stg i rätt riktning och vissa är gamla ungsplåtar) så ljus m.m. var inget problem för rötterna (dom står ju även bredvid varandra så skulle man ha dom på ett plant underlag skulle man kunna göra en "vägg" av oplanterade jordkuber runt.)
hursom så kommer jag inte gå tillbaka till plast planteringskrukor.
l'm back

Jag frösår en hel del växter på hösten och sedan gräver jag ner dem i jorden. Ibland täcks krukorna helt med sand. I jorden kan krukan behöva stå i 1-5 år innan fröna har grott. En del frön sår jag i december-januari och har dem inne 1-2 veckor och sedan ska de ut i snön. En del fungerar bättre med växelvis 2 veckor inomhus och 2 veckor utomhus. Har även provat kylskåps- eller frysförvaring. Detta är olika former av stratifiering.
Vissa fröer är även ljusgroende och får inte täckas. Vissa fröer bör sås i bara sand och/eller grus.
Trängsel retardering bör plantorna stå mycket trångt och en 8 cm kruka helst ha minst 20-50 plantor stående före omskolning.
Jordblandningar innehållande turf, grus, bark måste vara svårt. Vissa krukväxter fungerar bättre i plastkrukor än lerkrukor och jordkuber lär väl inte fungera för krukväxter utan måste ha en ytterkruka. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara blomkruka utan andra förpackningar går lika bra. Korta frösådder kan också sås i pappersförpackningar men de ger oftast samma torkproblem i kanterna som lerkrukor.
#14 Har du ens testat jordkuber?
okej stratefieringen funkade inte bra men det är eftersom jag är jättedålig på stratefiering allmänt. och som sagt i alla fall grus funkar, det funkar bättre än lecakolor av den sorten som är vit, i satte endel i grusblandad jord.
jordkuber är ju inte heller tänkt för slutplantering utan för frösådd och omplantering, hursom förenklar det och minskar plastbehovet.
Men hursom så tror jag inte tips om plastkrukor passar i en tråd som handlar om hur man kan minska plast.
l'm back
#9 Aha, då blandar jag i olja i bivaxet för att öka viskositeten.
#10 Det är påsen jag ska återanvända, inte vaxet.

Jo nog har jag provat jordkuber, men långt före de var kända i Sverige. Det är kanske 40 år sedan och i storlekar från 4 cm upp till kanske 15 cm Det var endast till petuniasticklingar de fungerade någorlunda. Till frösådd var de inte bra och de skulle göras några dagar före sådden så vattenhalten hade minskat till lämplig nivå. Vid omskolning var det svårt att få itu plantorna. De flesta plantor fungerar bäst om plantor är i stort sätt jordfria och i vanlig sådd tömmer man ur krukan och plockar plantorna en och en.
Normalt fyller man 200 eller flera 8 cm krukor per timme som sedan snabbt packas och sedan vattnas. Efter två timmars torkning sås krukorna och sedan fyller man på jordtäckning och eventuellt ny vattning. Krukfyllning och sådd kan ske samma dag och olika jordblandningar om man vill. Frötäckningen bör alltid innehålla mera sand än övrigt i krukan.
Sådd i kuber kräver omkring 2 dagars framförhållning och man kan inte ändra jordblandning efter behov. Dessutom bör man ha redskap för sådden och bredsådd är omöjlig
Det är mycket bättre med ett vefisystem med pappersark som placeras direkt på bädd i bänk eller växthus och man fyller några hundra eller tusen ”krukor”, som sedan sås med enkornsapparat om man vill sätta plantorna direkt utan egentlig utskolning.
#17 Vi behövde inte göra kuberna i förväg, dom funkade flera gånger bättre än plastkrukor för oss, omplantering var inget problem (enklare än plastkrukor då rötterna tjarvade mindre) och vi kunde ändra jorden genom att tex tillsätta mer grus så jag har helt andra erfarenheter än dig i alla fall.
l'm back
Kanske fungerar jordkuber bättre i mindre skala för hemmaodlare? Kanske kunde ni beskriva lite bättre vad det är för något? Har aldrig hört talas om det.
Jag brukar odla i plastkrukor som jag får av vänner och bekanta. Köper aldrig nya.
#19 I inlägg #5 har jag en länk till en artikel jag skrivit i ämnet
l'm back
Nu försöker vi "plastsanera" hemma
Vet nån nått alternativ till durkslag som inte är i plast eller metall 8jag gör ju kefir och det får ju inte ha med metall att göra)
jag har lite samma problem med bunkar, det finns ju bunkar i glas men vi har bara serveringsskålar i glas, nån som vet om det finns nått bra bunke alternativ?.
l'm back
Det finns i keramik (sen har jag någon gång sett i härdat glas, ska se om jag hittar). http://www.koksprodukter.se/sv/e-handel/durkslag_kok/
Bunkar kan du googla på ordet spillkum, det är gamla mjölkskålar i keramik, dyker upp på tradera ibland.
#22 dom var ju supersnygga!
edit: ostformar kunde jag inte komma på alternativ till förrens jag kan binda rot iallafall
l'm back
#23 Jag vet, jag har dreglat över dom själv ett tag. 😊
#23 Ostformar är inte så himla komplicerat att åstadkomma i trä, bara man ser till att modellen är isärtagbar för enkel rengöring.
#25 dom hade jag glömt, jag tänkte bara på ostformar i rot men nu har jag officiellt önskat mig det i julklapp av min man 😃
l'm back
Fan, nu sitter jag på Hjemmeproduktion och dreglar. Helt och hållet ditt fel. Som alla behöver väl en sån här i hemmet? http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/ostepresse-hoejde-690-1085p.html
Eller en sådan här: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/manuel-oliepresse-1088p.html
Sen var den här bara för söt (och mer i min prisklass) http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/foldekurv-formet-som-709p.html
#27 jo där kan man bli fattig
l'm back
Hej
Ni pratar om en dokumentär som heter "älskade plast" jag sökte på google men hittade inte den. kan någon skicka en länk på dokumentären? skulle verkligen vilja se den.
// Jezzysnor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#29 Den finns på vimeo.
Tack så jättemycket för hjälpen 🌺
//Jezzysnor
Jag såg att coop har lite "plastfri kampanj" nu (enligt deras tidning) jag tror jag ska kolla in det när vi far och handlar nästa gång.
l'm back
Vilka alternativ finns det för att frysa in saker? Färdiga bönbiffar, fröbollar och bröd främst.
#33 Sådana där gamla matlådor i rostfritt är suveräna att ha i frysen.
#34 Jaså, vad bra! Sådana hittar jag på second hand ibland :)
#35 det finns ju nya alternativ om det behövs också, tex så fick min lillasyster en glasmatlåda i julklapp (jag tror däremot locket el en del av locket var av plast men jag är inte alls säker), det finns också dom i metall att köpa nytt (om man inte hittar på second hand).
tex här har både vi och min storasyster köpt saker på
l'm back
#36 Tack för tipset! Det känns som att det skulle vara problem att frysa in glas, men det är det kanske inte?
#37 det står då att man ska kunna frysa in dom.
Edit: man ska ju kunna frysa in i vanliga burkar också bara man lämnar lite plats så det borde funka.
l'm back
Jag såg nu att lapland ecostore har plastbantar kit, Jag vii ha massa pengar att handla där (tex köpa slickepotter i bambu etc)
l'm back
Hmm, för bröd, kan det funka med sådana större plåtburkar som också brukar finnas på secondhand tror ni? Gamla godisburkar och vad det brukar vara. För att frysa in i fortfarande alltså.
#39 WOW! En slickepott av bambu 😍 Trodde aldrig att en skulle kunna finna en ersättare för slickepotten. För övrigt verkar det vara en trevlig utbud i butiken 😊
#42 De måste ha stulit min idé! 😃 Jättekul att se att det funkar i rumstemperatur, undrar hur det håller i frysen?
#43 fråga vetja, dom är jättesnälla (dom bor i grannsamhället så jag har träffat dom).
Förstår jag det rätt så ska det vara en gammal ide (därför undrar jag hur man gjorde förr, vi har ju endel vax)
l'm back
Här använder jag tomma toarullar att plantera i.
För första stadiet klipper jag dem i hälften. 1-2 frö i varje rulle, beroende på växt, och sedan ställer jag rullarna tätt tillsammans på plåtar från den gamla ugnen som inte går in i den nya.
Vid omplantering får varje planta en egen hel rulle. Vill man sedan när man planterar ut så kan man plantera med rulle och allt.
Jag konserverar den mesta "färdigmaten" i stället för att frysa in.Jag har upptäckt en rad fördelar med detta: dels sparar det utrymme i frysen vilket är tacksamt, dels så använder man glasburkar, dels så behöver man inte vara orolig för att strömmen ska gå och om strömmen går är det mycket enklare att värma dem på vedspisen.
När jag handlar frukt i affären som man behöver ha i en påse så brukar jag använda de bruna papperspåsarna som man egentligen ska använda till svamp. Eftersom jag alltid har penna med mig så brukar jag skriva vad den innehåller.
Här om veckan när jag var på apoteket (Kronan om jag inte minns fel) så hade de tandborstar i trä (ja själva skaftet då…). Jag köpte på mig fem stycken i fall jag inte skulle hitta dem igen på ett tag.