"Microplastpartiklar i honung"
" Deutsches BienenJournal (DBJ) skriver i sitt Januarinummer att man hittat plast i ett antal honungsprover" Läste jag idag ur Bitidningen nr3 2014.
Det skrämmande i artikeln är att det står att man hittat plast i blandannat regnvatten, havet och blommor.
"Vi har undersökt regnvatten och funnit stora mängder av detta material. Vi kan utgå från att mikroplastpartiklar förekommer överallt i atmosfären" (Prof Gerd Liebezeit).
Hade det inte varit för det skulle man ju kunna komma undan från plast i honungen genom att bara köpa/göra ekologisk honung där man inte får använda plast i kupor m.m (el en viss procent kan få vara plast om jag minns rätt men inte insidan av kupan osv).
Däremot så ligger nog ekologisk honung bättre till än oekologisk med tanke på att många icke-ekologiska biodlare använder plastkupor, plastramar osv
Man hade också hittat plast i sockerlösningen som bina matas med (när det gäller ekologisk honung får bara en viss procent vara sockerlösning resten ska vara egen honung).
Jag börjar misstänka att det inte finns nån stans man kan komma undan.
Däremot så ska plasten i honung vara så extremt liten del att det inte ska vara farligt (men det är ändå läskigt enligt mig)
Man blir glad att man har bestämt sig för att göra ekologiska kupor/ramar i alla fall.
l'm back
Men fy! Snart hittar man väl plast i ägg känns det som. 😮
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 med tanke på att man hittade massa plastpartiklar i regnvattnet så är det inte helt omöjligt.
Honung är ju ganska välkontrollerat (eftersom det är så poppis att göra låtsashonung och sälja som honung, det är ju lite svårt med ägg) så det är antagligen därför man hittat där "först"
l'm back
Såg ett tv-program för något år sedan. Plast ruttnar inte. Det bryts ner till mindre och mindre bitar och till slut är bitarna mikroskopiska. Det tar hundratals år för plastpartiklarna att brytas ned av ex solens uv-strålning. De mikroskopiska plastpartiklarna finns över allt i kretsloppet. De är inte bra för lever och njurar. Fiskar i stilla havet lär ha mätbara inälvsskador p g a all plast som de får i sig. I norra stilla havet är en stor vattenvirvel mellan norra asien och nord-amerika. I stilla havsvirveln flyter så mycket plastavfall att det syns på satelitbilder.
#3 tyvärr måste man inte vänta på att plasten ska brytas ner i mindre bitar, hudvårdsprodukter har små plastpartiklar i sig (enligt artikeln i #0)
l'm back
#4 Är det nanopartiklar?
#5 så detaljerat stod det inte.
l'm back