Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 2132 ggr
VildaVittra
6

Grönsaksdiskriminering

Vet ni om att var fjärde morot slängs innan den ens lämnat producenten? Varför? Inte för att den är dålig, utan helt enkelt för att den har fel form.

Några tyskar har tagit upp kampen för dessa stackars utfrysta stackare.

http://www.alltommat.se/Inspiration/Ful-frukt-maste-ocksa-atas-upp-1.51939

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2

När jag växte upp med mormors morötter tyckte jag alltid att dom annorlunda var roligast (och därför godast) jag har alltid tyckt att det är konstigt/dumt att dom roliga morötterna (och dyl) inte säljs. många tror säkert att riktiga morötter ser ut som i affärerna däremot tyvärr 😕

l'm back

MrsGoldfire
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åhhh, stackars dessa fantastiska skapelser som barnen skulle älska att äta ännu mer!

De vill bara ha lite kärlek. Det sa min potatis till mig idag.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Emo
1

Finns det EU-regler om form och storlek på morötter, precis som det finns för gurkor och jordgubbar?

På skämt (med mycket allvar) brukade jag upplysa minagurkkunder om att de en hel del hade fel form för att vara godkända gurkor enligt EU, så dessa var gröna EU-protester. "Riktiga" godkända gurkor skulle ha en viss svag krökning. Var de för raka var de fel, Var de för böjda, så var de fel.

Små, söta, goda jordgubbar, som inte var uppblåsta med mycket vatten och konstgödning, får inte heller säljas som jordgubbar. Dem kallade jag för röda EU-protester.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
1

Smaken hos en  gurka eller morot är ju inte beroende av deras kroppsform utan hur de vuxit upp. 🙂

Jag äter helst de som ännu har lite jord på sig, ännu hellre skulle jag själv dra upp dem ur landet.

Gia91an
5

Likadant med bönor. Jobbade på ekologisk bondgård ett tag med att plocka bönor för hand. Nästan hälften "slängdes" för att de hade fel form. För stora, för böjda, för synliga ärtor i, för S-formade. Fast det fick vi hem istället. Typ ca 30 kilo "fel" bönor. Jättegoda, inget fel alls, bara fula.

Fattar inte att det ens får kallas ekologiskt när nästan hälften slängs? Hur jävla bra är det liksom?

[Thiah]
3

Förstår inte hur det kan bli regler och lagar om att det ska slängas? Vad är det för puckon som bestämmer sånt?

Cragan
2

#6 det är att folk är så vana att nått ska se ut på ett speciellt sätt så dom fukter o grönsaker som har skönhetsfel säljer inte, säger lite om hur långt ifrån naturen den genomsnittliga konsumenten är.

Gronstedt
1

Framför allt funkar felformade grönsaker inte i maskiner för hantering, förpackning, tillagning etc.

Men slängs de verkligen alltid? De går inte till djurfoder? Jag har köpt många säckar mindre vackra morötter till hästarna i mina dagar.

Gia91an
2

8# Hos oss var det så, om inte jag tog dem så slängdes massor. Sånt slöseri.

Gronstedt
3

#9: Ja, verkligen bedrövligt! Håller med om att det definitivt man definitivt inte borde få göra så om man kallar sig ekologisk.

Stallmima
0

Fy i hela h-vete vilket slöseri  😕