Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: återbruk-och-skapande
Läst 2691 ggr
aktagrottman
2

Lev på överflödet Dumpsterdiving

Hejsan är det någon som lever av överflödet?

Dvs Dumpster diving.

Har varit ute på några rundor i mitt liv men utan resultat.

Nu tryter dock ekonomin för tillfället så tog mitt mod till fånga och dök ner i en container, vid en matvarubutik, rotade lite och hittade en massa bröd. lite lime och så. Hann inte rota så länge förrän en bil dyker upp.

Och parkerar bredvid containern, kl 01:00 i en liten skit stad.
Fortsättning följer här:
http://aktagrottman.blogspot.se/2014/03/lev-pa-overfloded-dumpsterdiving.html

Fialialej
1

Jag tycker det är bra att folk dumpstrar! Men själv är jag vegetarian och köper bara ekologiskt. Bidrar hellre till att det säljs mer eko-grejer. (sen är jag lite feg och lat också såklart…) 

Många affärer har ju börjat sälja ut sånt med kort datum för att slippa en del svinn. Det är ju bra!

"På natten är alla katter svarta"

aktagrottman
2

Samtidigt som det är bra att du ökar eko-köpen. Är det bra av butikerna att minska svinnet genom att sälja med kortdatum. Och bra av mig att ta resten :P
Nej men jag kommer fortsätta och se vad jag kan få tag på.
Och jag kommer odla en massa grönsaker själv till sommeren.
Och det jag inte hitter eller odlar kommer jag i den mån det går och är rimligt köpa ekologiskt och det kommer troligtvis bli merparten av det jag köper då det inte kommer bli jätte mycket typ fett, ägg, kött.

Så vi får se oavsett så bigrar jag till att svinnet försvinner och det som jag inte själv äter ger jag till mina maskar.
Om det inte är för dåligt dvs.

Gia91an
2

Jag har bara gjort det vid en kontainer vid Eriksson. Som hela tiden köper nya datortillbehör, kökstillbehör osv. Det var över 6 år sen men jag använder fortfarande mina favoritmuggar som kommer från kontainern, min vattenkokare som man sätter på en spis, min skrivare och mina datorhögtalare. Bra hållbarhet på något som man plockat åt sig! :D

KallaMigMimmi
0

kan tänka mig att det är så att många elektronik butiker, och alla möjliga butiker för den delen slänger mycket saker det egentligen inte är något större fel på, eller att det kommit nya modeler. det är tråkigt att det är så :( än del butiker ger iaf sitt överflöd till hjälporganisationer

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
0

är det någon som vet om man kan "åka fast" och få böter för att dumpstra??

KallaMigMimmi
0

kul att följa din blogg aktagrottman

Gia91an
1

5# Jo jag vet att man kan få böter för sånt. Men det är verkligen helt sjukt. xD

Kimji
0

Man kan åka dit på det men i praktiken är det sällsynt. Det är ju tekniskt sett stöld men värdet på det stulna är ju 0 kr så det leder sällan till att någon åker dit.

Ett tips är att det finns många grupper på Facebook där man kan träffa andra dumpstrare och hitta sällskap.

Själv ska jag snart ut på min första dumpstring =)

Biadora
0

Men funkar det här verkligen?

Har inte de flesta stormarknader inhägnat område runt lastplats/sopplats?
Och jag tycker de flesta containers idag verkar vara låsta??

(Man kan ju inte klippa sönder stängsel o bryta upp lås för o komma åt det slängda, menar jag).

Annars skulle jag gärna prova det.
Som det är nu, är det närmaste när vi på närKonsum kommenterat att sista datumet gått ut på en vara vi hade plockat på oss, och vi då fick ta med den hem gratis "till hunden" (eftersom handlaren inte får ge bort "dåliga" varor om dom vet att det går till människoföda).

Kimji
1

#10 Jo dom flesta har lås men inte alla. Det gäller bara att ha koll på vilka. Tar man kontakt med andra dumpstrare i samma stad så vet de exakt vilka man ska gå till.

aktagrottman
1

#10 problemet är vart hittar man andra dumpstrare?
i min by håla har vi 5 livsmedels butiker varavtre dår att dumpstra hos.
Att klippa lås är inget jag håller på med. Då kan man lika gärna råna butiken.

Nej olåsta kontainrar mitt i natten är det som gäller.
Men att vara två hade varit bättre, då kan en hålla vakt medans en plundrar.
På vissa platser hade det varit lättare.

Kimji
1

Som jag skrev tidigare finns ett antal grupper på Facebook där man kan hitta folk att följa med. Annars är det väl helt enkelt ryktet som gäller, eller att du övertalar nån :)