Min planeringstråd - hjälp!
Jag har planer på att om några år köpa en gård, tanken är att jag ska leva så självförsörjande, miljömedvetet och ekologiskt som möjligt. När det gäller djurraser får ni gärna tipsa om det också. Jag kommer ha ett vanligt arbete på sidan av gården, så planerar inte att försörja mig på detta.
Så i denna tråden får ni gärna vara bollplank, svara på mina nybörjarfrågor och tipsa mig. Är det någonting ni tycker jag ska tänka om över och liknande så uppskattar jag om ni säger till. 🙂
Djur och användningsområden:
Får - perfekta betesdjur, trevliga sällskapsdjur (5-6 st). Ev bara hyra in får under sommar halvåret istället för att ha egna
Höns - ägg och höns (5-10 st)
Fjällnära ko - slakt, betesdjur & mjölk
Grisar - tveksamt om jag vill ha gris dock, vad finns det för fördelar?
Kaniner - sällskap, kött, avel (4-5 st)
Katter - bondkatter (2 st)
Hundar - sällskap, tävling, arbete
Spara in på miljön
Tips för att leva så miljömedvetet som möjligt? Det enda jag kommer på spontant är att samla ihop regnvatten vid dåligt väder.
Hyra ut djurplatser
Jag skulle hemskt gärna vilja ha hästar på min gård, men jag har inte intresse för egna hästar, därför funderar jag på att ha ett mindre stall där jag hyr ut boxplatser.
Jag är även intresserad av att hyra ut smådjursplatser. Tror det kommer vara mycket större om några år än vad det är idag!
Självförsörjningsfronten
Vad kan man odla själv? Vad ska man tänka på?
- Morötter, potatis, sallad, tomater
- Bärbuskar, äppleträd
Det är en hel roman som du kräver av oss. 😉
Angående kor skulle jag tänka om, om jag var du. De är ganska farliga djur och dyra i drift (foder och hållande). Du kan inte tänka dig att ha mjölkgetter istället? Vill du absolut ha kor, så vänta i alla fall ett tag tills du har vanan inne.
Griskultingar är bra att köpa in på våren för markberedning inför odling, sedan slaktar man dom på hösten. Så man behöver ju inte ha avelsdjur hemma.
Välj en gård som har en fungerande eldstad, gör inte misstaget att köpa ett modernt hus (om du inte hittar ett som är byggt enligt gamla regler).
Ett hyfsat stort växthus är även det bra att ha, gärna vägg i vägg med hönshuset så kan de sprätta där på vintern.
Har du läst något om permakultur?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag vet! Det är en hel roman att lära sig också, varför tror du jag är ute i god tid? 😉
Jag går på naturbruksgymnasium förresten, så är inte rädd för kor och kan mjölka, har haft praktik i ladugård. Att de är dyra är jag dock medveten om.
Låter som en klok plan att köpa in griskultingar och sedan slakta dem, jag är inte så sugen på att syssla med grisavel.
Tyvärr har jag inte läst så mycket om permakultur, nej.
När det gäller odling så kan man ju odla huuuur mycket som helst själv! Du kan ju odla en hel mängd bär till exempel - vinbär att göra saft på, jordgubbar, hallon, björnbär, blåbär osv.
Men det jag kommer på utan inbördes ordning:
Päron
Körsbär
Rädisor
Bönor
Ärtor
Squash
Chili
Rödbetor
Kål
Kryddor
Pumpa
Mangold
Lök
Jordärtskocka
Paprika
Rabarber
Spenat
Gurka
Allt hänger väl mest på platsen, vilken zon du bor i, och kanske lite hur mycket tid du har tänkt lägga. 🙂 Kolla här bara vad man kan odla i kruka på balkongen liksom!

Mvh Stephanie 

Ett tips är att kika in på sidan alternativ.nu. Där har du en hel sida full med folk som lever som du vill! 🙂

Mvh Stephanie 

Jag tipsar om boken "Självhushållning i Djupadal" eller liknande, av Mandelmann. En trevlig bok som handlar om deras självhushållning och hur den utvecklats. :)
Tack för tipsen! Jag har dock bra koll på vart jag kommer hämta min inspiration så det söker jag inte förslag på. Denna tråden vill jag använda som bollplank, dvs inte meningen att jag ska lära mig allt jag behöver veta genom tråden, utan snarare frågor jag kanske inte hittar svar på och sånt.. :)

Nu kommer tråkmånsen…
Du ska ha ett fulltidsjobb samtidigt som du har en gård med djur och diverse odlingar? Hur ska du hinna med det? Lite beror det på vad för typ av jobb du har, men en gård ligger oftast lite långt bort, så det kan bli långa pendlingstider. Och det är inte bara djuren som kräver tid. Det tillkommer underhåll och kanske familj o barn?
Börja långsamt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Eftersom mitt svar lät lite väl grinigt har jag raderat det, för jag vill inte skapa en het diskussion.
Jag förstår din tankegång men håller inte med dig.

#8. Är det mig du menar?
#7 Har man sin gård som hobby och livsstil så tror jag inte att det är så stora problem att klara sig. Även om man har en hel del djur 🙂 Man får bra mkt motion av att hålla på med djur, och förmodligen går man inte och skaffar sig en hobby som kräver att man är borta 3-4 kvällar i veckan heller. Så jag tror inte att det är några problem alls att bå så som TS vill, även om man jobbar!

Mvh Stephanie 

Vad är det för nån hobby man har som kräver att man är borta 3-4 kvällar i veckan om man har hus, hem och familj?
Men lycka till. Var bara beredd på att det är så mycket mer jobb, och så mycket dyrare , och inte alls så romantiskt som man tror. Speciellt på vintern, när det ligger 50 cm snö och man inte kan komma ut och ta sig till jobb, eller få leveranser till djuren och brunnen fryser, och någon blir allvarligt sjuk mitt i alltsammans … :-).
Jag skrev väl att jag var en tråkmåns. Eller realist, kanske?
#11 Finns många sådana hobbys. En här i byn jobbar heltid, har 25 kossor och spelar i ett band flera dagar i veckan.
Angående leveranser av foder, så är man ju självklart förutseende och ser till att ta hem foder för hela vintern om man nu bor så pass långt ifrån bebyggelse att man blir strandsatt hela vintern.
Frusna brunnar tinar man med kokt vatten, bottenfrusna brunnar tillhör inte direkt vanligheter i Sveriges klimat, men så klart det kanske finns permafrost någonstans.
Anser du att TS drömmar är omöjliga?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nej, absolut inte, men man ska bara vara beredd på att det kan bli hårt ibland. Och plötsligt kommer kommunen med krav på att man ska vara tillsluten offentlig kloakering, och det kostar 100.000.
TS är 19 år, man lär sig en del genom åren när man bor på landet. Men jag anser absolut att man ska försöka om det är det man vill. Jag vill bara vara lite mer realistisk än "jamen köp en gård och odla rädisor och köp en massa djur". Man ska ha en stor påse pengar för alla oförutsedda räkningar. Det upptäckte vi.
Det är dessutom skillnad på om man haft sin gård i lång tid och fått ordning på rutinerna, eller om man är helt ny och inte har koll på allting. Erfarenheten kommer, och då kan man säkert ha överskott till annat. Speciellt om man har en familj är med i det hela och alla hjälps åt.
#13 Offentligt avlopp lär knappast ske i Sverige, det skulle kosta miljarder att dra avlopp fram till tomtgräns för kommunerna. Förändras reglerna kring det befintliga avloppet, så får man veta det flera år i förväg. Dessutom finns ju möjligheten att rena gråvattnet biologiskt och att kompostera avföringen, en sådan anläggning blir inte dyrare än vad man själv gör den.
Ett litet självhushåll producerar inte heller några enorma mängder med gödsel, gödslet tar man ju dessutom tillvara på i en ekologisk livsstil genom odling.
Ja, TS är 19, men klok nog att planera flera år i förväg. Då är det inte kul att få pessimistiska kommentarer.

#14. Offentligt avlopp lär knappast ske i Sverige, det skulle kosta miljarder att dra avlopp fram till tomtgräns för kommunerna.
Nä, för fastighetsägarna får betala för det själva… (iofs beroende på var i landet man bor. Danmark är mer koncentrerat än Sverige).
Men nu lägger jag ner, vi ska inte kapa tråden.
#15 Nej, man behöver inte alls betala för en flera km/mil lång "slang", man betalar från tomtgräns/markgräns.

Det kostar för kommunen, men vi pratar inte miljarder precis. Inte i vår kommun i alla fall. Men jag vet ju inte hur det är där du bor. Vi fick betala ca 60.000 får vårt avlopp. Dubbelt upp för vår granne som har gård.
Vår kommun tar det i etapper, jag kan nog finna de exakta siffrorna om du vill. Vi är ungefär 30.000 här, men de flesta bor i tätorten (som givetvis redan är uppkopplade på det kommunala).

Det gäller väl att koncentrera sig på djur om gör nytta, är lättskötta och kan slaktas till mat.
Får betar och kan ätas. Fårskinn kan beredas och säljas. Grisar äter matavfall, är lättskötta, ger bra gödsel och kan ätas. Höns ger ägg och gödsel och kan ätas.
Kaniner gör ingen nytta. Skjut harar och fåglar i stället.
Kor och hästar kräver för mycket arbete och utgifter. Skjut råddjur och älg i stället. Möjligen kan getter ("fattigmans ko") vara ett alternativ. Katter äter möss, en viktig arbetsuppgift.
Förvärvsarbetande bör inte ha hund, om den inte får vara med på jobbet om dagarna.
Öva skytte och skaffa jaktlicens. Fiske är också en trevlig hobby för avkoppling och mat på bordet.
#18 Kaniner gör ingen nytta? Kaniner kan leva på gräs, dvs de kan beta, vissa raser kan man få ull ifrån, deras skinn kan beredas, de producerar ett jättebra gödsel och man kan äta dom. Vad är skillnaden mot får?

#19. Nu är vi faktiskt överens.
Är det ok att skjuta harar i Sverige? Här i Danmark är de fredade. Och att bara gå ut och ha ihjäl en älg är väl inte så enkelt, det beror ju på jaktmarker och var man bor (om det överhuvudtaget finns älg där).
#20 Varken fältharen eller skogsharen är rödlistad i Sverige.

#19 De som är intresserade av jakt brukar lyckas komma med i något jaktlag för att skjuta älg och annat. Man behöver alltså inte ha egna jaktmarker eller bo i en trakt med rik förekomst av älg. Det blir en hel del kött av älg att lägga i frysen.
TS, att hyra ut boxplatser kan vara svårt att få lönsamhet i, lite beroende på var du bor. Men för att kunna ta stora pengar för en boxplats måste du kunna erbjuda omfattande service, som insläpp, utsläpp, fodringar, täckesbyte, mockning med mera, och ha toalett, uppvärmd sadelkammare, grovfoder på plats med mera. Det är mycket jobb för lite pengar. Om man vill ha egen häst kan det däremot kan det löna sig att hyra ut en eller flera boxplatser och dela jobbet med de andra hästägarna.
Hur bor du idag? Det kan vara värt att hyra in sig någonstans och prova på ett tag, för att se hur kul det egentligen är. Till exempel arrendera en markbit att ha sommarfår på, som sedan går till slakt på hästen.
Prova också på att plocka, samla, sylta, safta, syra och jäsa, så att du upplever hur mycket jobb det är och hur mycket man faktiskt behöver för att det ska räcka hela året.
Det finns mycket du kan prova innan du köper en gård och "bygger fast" dig i den livsstilen. Därmed blir du bättre förberedd på alla fördelar och nackdelar.
Jag är själv i en liknande situation och funderar på att gå en folkhögskoleutbildning på ett år om att odla eget. Kanske kan vara något, om du inte har de mesta kunskaperna från gymnasieutbildningen vill säga. http://www.folkhogskola.nu/Mobil-Startsida/Kurssida/?courseId=60650
Hola folkhögskola har lämpliga utbildningar i självhushållning.
http://issuu.com/holafhsk/docs/katalog14-15/20?e=4771744/6516604
Mitt tips är att ta det i steg, hur snabbt stegen tar beror på hur snabbt du lär dig, hur mycket pengar du har för det, hur mycket tid du har och din hälsa bland annat.
Tex Vi började i djurväg med kaniner (superbra djur på en gård), djur nummer två var höns, djur nummer tre var katter och djur nummer fyra bin och vi har ändå bott här i fyra år nu.
I växtväg valde vi områden: växt nr 1 några örter, växt nr 2 potatis, växt nr 3 bondbönor och fixa upp de befintliga perenna växterna, växt nr 4 var kålväxter och några "grönsaksväxter", växt nr 5 var fler örter.
På så sätt kunde vi koncentrera oss på en sak och lära oss det och "få det gjort" innan vi gick vidare ett steg.
Vi är fortfarande efter 4 år meganybörjare men då har vi fått ta det långsamt eftersom jag fått ledproblem.
l'm back
#26 Och ska man ta de olika djurarterna steg för steg, så ska man inte åka på några hönsbytardagar och tro att man klarar av att komma hem tomhänt. 😊
Jag tror faktiskt inte att man blir klar någon gång, det finns alltid något nytt att lära sig.
#27 fast det är ju det som är så roligt, det finns alltid nått att lära sig.
l'm back
Kanske denna kan vara läsvärd? http://www.alternativ.nu/annamaj/annamajsbok.pdf