Tappa sav?
Ja, jag undrar helt enkelt om det är någon som har erfarenhet av att tappa träd sav, div. olika användningsområden, och gärna hur det går till! :)
Här visar vi hur vi gjorde då vi tappade sav och det finns ju fler sätt, tex div olika rör eller att göra ett "V" i nävern för att få ut saven, det går även att kapa en kvist för att få sav.
Däremot ska man ju tänka på att det inte hör till allemansrätten utan att man måste ha tillstånd eller äga trädet själv.
Det är också för sent att tappa sav vilket man gör på våren (då träden har musöron ungefär) , man har kortare "tidsfönster" här i norr än i söder men då får man mer per timme här i norr.
Mormor brukar baka på sav, annars ska man kunna koka sirap på sav men det tar lång tid och mycket sav (tror det var 5% av savmängden som man får ut i sirap), man kan också dricka det som det är eller göra tex te på saven.
Däremot håller sav en väldigt kort tid om man inte fryser ner saven, den kan snabbt börja jäsa.
l'm back

När man tar björksav är det viktigt att man tar av vårtbjörk och inte glasbjörk ger mycket mindre mängd. Enklast fäster man glasflaskor i en skuren grenklyka. Det skadar inte trädet det minsta.
Jajustdet vilket sätt man än använder ska man plugga igen där man tar sen eftersom trädet kan "blöda ihjäl" eller bara det att den blir öppen för svampangrepp m.m.
l'm back
Hur är det med lönnar? Kan man få "lönnsirap" från svenska lönnar? Finns det andra träd man kan ta sav från?
"lönnsiraplönn" är en annan lönn som inte finns i svrige
Man kanske kan tappa lönnsav (lönn finns inte här så jag har aldrig testat) men den ska inte vara lika rik på socker som "lönnsiraplönnsav"
l'm back
Ok! På min mark är det ont om björk, även om den är vanlig i trakten. Men lönn finns det gott om.
Finns det ingenting man kan äta på en al? Dem finns det extremt gott om … 😛.

Det är bara blödande träslag som fungerar att ta sav från. Alla stenfrukter borde kunna fungera och möjligen även valnöt, men det är bara lönn och björk som blöder mycket rikligt.
Min sirapslönn tycks aldrig bli stor utan fryser ner varje vinter.
#6 nästan alla lövträd kan man äta innerbarken från, om det är gott vet jag däremot inte men jag tvivlar på det
l'm back
När jag var barn så tappade jag sav från lönn och provade att göra sirap. Visste inte då att det skulle vara en speciell slags lönn. Jag kokade länge men tröttnade när det inte tjocknade. Vågade inte smaka.

Man bör undvika att äta bark (både inner- och ytterbark) av träd med hög halt av garvsyror (ek). Dessutom förstås giftiga träd (särskilt idegran). Mest använda är väl tallbark för att göra barkbröd, men även lind- och almbark. Hanteringen med tallbark är komplicerat med torkning, lutning, torkning och malning för att få bort terpener.
#10 jo förr använde man tallbark men i överlevnadssituationer vilket antagligen är den främsta orsaken till att man äter innerbark nuförtiden ska man inrikta sig på lövträd eftersom dom ger mer kalorier.
Men jag tror fortfarande inte det är gott, om inte man är i en överlevnadssituation då är nog all föda god.
l'm back
Har sett i en ica butik att dom sålde barkbröd. Det skall visst vara bra mot fetma och diabetes. Finns något i innerbarken på björk som är väldigt bra. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/barkbrod-minskar-fetma-och-diabetes
Går det att plantera riktig "siraps-lönn" i sverige? För klimatmässigt så borde det väl vara helt ok. Eller är det mot något annat reglemente?
#13 jag har hört att vissa gör det men mer exakt vet jag inte tyvärr, tex här uppe (södra Lappland) tror jag inte det funkar
l'm back

Jag har själv en sirapslönn planterad i zon 6. Tydligen är proviniensen inte rätt eftersom den fryser ner varje år. Passa på att titta på den nu när jag har öppen trädgård fredag-söndag 10-18. Andra dagar efter överenskommelse.
En hel del lövträdbark har tidigare använts för att blanda i brödet.
Låter intressant! Bör testas, letar just nu gård nere i Småland och det är nog zon 4 eller 5 där. Vad heter denna lön i artnamn mer specifikt? :)
#15 Hade gärna kikat förbi, men om du bor i zon 6 känns det långt? Var bor du?
Kom på det nu..
När jag var på öl och whisky mässan i Göteborg. Var det ett företag som gjorde brännvin på björk-sav från Jönköpingstrakten… Så det går ju det med, och gott var det :)
Öl ska gå attgöra av björksav.
Alspån är bra till rökning.

Jag bor i Enviken, 3 mil norr om Falun.
Sirapslönn ska egentligen numera kallas sockerlönn heter Acer saccharum, men man gör också sirap av silverlönn som heter Acer saccharinum och är nog vanligare i svensk handel.
Och champange 🍸
Någon som har ett recept för sk måltidsdryck på björksav? Tänker som svagdricka typ, att man jäser den med socker och jäst är min tanke… Någon som har liknande idé?