Odlingslott?
Hejsan! Efter att ha fått reda på hur lite det kostar att hyra en odlingslott (dvs kolonilott utan stuga) per år, så har jag på fullt allvar börjat överväga att kolla upp detta. Jag är en person som gillar att pyssla med växter, även om jag verkligen inte är en talang. Drömmen är att kunna odla egna grönsaker osv, men eftersom jag bor i en lägenhet med norrfönster finns det inte jättemycket jag kan göra här hemma.
Men nu har jag som sagt börjat fundera på odlingslott och undrar hur mycket arbete det är med en sådan? Vad krävs av mig? Ungefär hur mycket pengar lägger ni som har odlingslotter ner? Har jag skapat mig en omöjlig dröm? 🙂

Mvh Stephanie 

Kan tillägga att jag är en student. Jag har mycket tid över, men desto mindre pengar att lägga ut. Dock skulle jag behöva en hobby, då jag ärligt talat inte gör något annat än sitter framför datorn på fritiden.

Mvh Stephanie 

När vi tog över våran odlingslott så fanns det lite redskap, som verktyg, spade och grep, kratta osv. Fick då köpa allt för en billig penning. Nu vet ja inte hur den här föreningen har det, men i våran så har man tillgång till att låna gräsklippare/trimmer mot bensinkostnad, handjagare och skottkärror osv finns att låna gratis. Saknar man något brukar det alltid finnas snälla "grannar" som lånar ut, så man kan köpa lite efter hand.
Spade, grep och vattenslang är väl vad man behöver tidigt.
Det är en del arbete på våren, jorden ska "vårgrävas", alltså vändas och rensas, förberedas för sådd. Sen närmare sommaren så är ju det stora jobbet plantering och rensning. Och skörd om man nu kan kalla de jobb. :)
Sen under hösten så är det väl "höstgrävningen" som är stora jobbet hos oss och så insamling av fröer. Men då ska jorden bara vändas ett varv och vi lägger ut komposterna.
Under hela "odlingsåret" så år det ju regelbunden vattning, rensa ogräs, komposter, har man bärbuskar och träd/häck så är ju de lite jobb med beskärning osv.