Odlingslott?
Hejsan! Efter att ha fått reda på hur lite det kostar att hyra en odlingslott (dvs kolonilott utan stuga) per år, så har jag på fullt allvar börjat överväga att kolla upp detta. Jag är en person som gillar att pyssla med växter, även om jag verkligen inte är en talang. Drömmen är att kunna odla egna grönsaker osv, men eftersom jag bor i en lägenhet med norrfönster finns det inte jättemycket jag kan göra här hemma.
Men nu har jag som sagt börjat fundera på odlingslott och undrar hur mycket arbete det är med en sådan? Vad krävs av mig? Ungefär hur mycket pengar lägger ni som har odlingslotter ner? Har jag skapat mig en omöjlig dröm? 🙂

Mvh Stephanie 

Kan tillägga att jag är en student. Jag har mycket tid över, men desto mindre pengar att lägga ut. Dock skulle jag behöva en hobby, då jag ärligt talat inte gör något annat än sitter framför datorn på fritiden.

Mvh Stephanie 

När vi tog över våran odlingslott så fanns det lite redskap, som verktyg, spade och grep, kratta osv. Fick då köpa allt för en billig penning. Nu vet ja inte hur den här föreningen har det, men i våran så har man tillgång till att låna gräsklippare/trimmer mot bensinkostnad, handjagare och skottkärror osv finns att låna gratis. Saknar man något brukar det alltid finnas snälla "grannar" som lånar ut, så man kan köpa lite efter hand.
Spade, grep och vattenslang är väl vad man behöver tidigt.
Det är en del arbete på våren, jorden ska "vårgrävas", alltså vändas och rensas, förberedas för sådd. Sen närmare sommaren så är ju det stora jobbet plantering och rensning. Och skörd om man nu kan kalla de jobb. :)
Sen under hösten så är det väl "höstgrävningen" som är stora jobbet hos oss och så insamling av fröer. Men då ska jorden bara vändas ett varv och vi lägger ut komposterna.
Under hela "odlingsåret" så år det ju regelbunden vattning, rensa ogräs, komposter, har man bärbuskar och träd/häck så är ju de lite jobb med beskärning osv.
Vi lägger kanske 2 dagar/vecka nere på kolonilotten för arbete, sen är man där oftare och bara grillar och plockar lite ogräs. Även oftare torra somrar och liknande.
Jag tycker inte att det kostar särskilt mycket. Det kan vara första året om det saknas lite redskap och sen köpa in fröer. (runåbergs fröer har ett väldigt bra ekologiskt sortiment)
Nu samlar vi själva in frön på hösten så det är inte så mycket som inhandlas nu alls, kanske ett par nya handskar ibland, vi är inne på 4e året tror jag.
Mycket beror ju på hur jorden är på din lott. Har du tung lerjord så behöver den jobbas en hel del med. Det kan ta en del tid, även pengar om du vill blanda ut den med barkmylla eller liknande. Har du mullrik jord, eller sandjord så underlättar det en hel del.
Nu blev det mycket text men jag hoppas att jag fick med lite av det du ville veta. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#2 Tack för infon! Hur stor är er odlingslott och hur mycket kan ni odla på den? Jag vet inte riktigt hur stort man behöver. 😛

Mvh Stephanie 

De säger att våran är på 200kvm vilket jag inte kan få det till om man jämför med sin lägenhet. Vi har 3 större land på ca 6x4 meter. Sen har vi 2 stycken dubbelpallkragar som vi satt ihop till kryddland och salladsland. Sen 2st öppna drivbänkar som är ca 240 cm x 80cm.
Man måste nog se en lott för att veta hur mycket man behöver.
Vi har ju ett litet skjul på våran och 1 liten uteplats + liten grillhörna.
Sen en massa rabatter och bärbuskar. Jag tycker vi odlar massor! haha svårt att uppskatta hur mycket det blir beroende på vad man odlar. Vi maxar odlingen ganska mycket och håller inte angivelserna för bredd osv mellan plantor. Sen mellan ex raderna vid morötterna går det alltid att stoppa ner lite persilja eller salladslök. så proppfullt kan man få det om man går på känsla istället för anvisning. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes