Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettannan-odling
Läst 1506 ggr
VildaVittra
0

Svampodling

Är det någon som provat på det? Är det värt mödan?

http://stjärnsund.nu/event/svampodling-lar-dig-odla-goda-och-nyttiga-svampar/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Vi håller på med det men eftersom vi ympade in dom i januari så har inte så mycket hunnit hända

l'm back

Tant Grön
0

#1 Berätta gärna mer om hur du gjorde. Jag har köpt sporer från england på Portabellochampinjoner. Har brunnen hästgödsel, men vilken jord skall man ha? Köpt blomjord, torv eller kan man ta ute från landen? Kan man strö ut lite sporer i komposten och förvänta sej champinjoner?

Såg att dom tog 24.90 för två stora portabello i affären. Dessutom var dom packade i ett plasttråg och med plast över. Så det måste ju löna sej att odla på alla sätt.

tlover
0

#2 vi odlar i stockar så jag kan inte hjälpa med dina sporer.

Vi köpte ympningsmycel från USA i pluggform (två ostronmusslingar och en shitake). När vi fick hem mycelet så sågade vi ner en björk borrade hål med jämna mellanrum (tror det var 10 cm men jag är inte säker) i diamantmönster lika djupt som pluggarna och exakt lika tjock diameter.

Vi hamrade in pluggarna och täckte med bivax.

nu väntar vi bara till sommaren.

l'm back

Tant Grön
0

Spännande. Hoppas det blir mycket svamp. Jag provade att odla ostronskivling för många år sedan när jag hade hus. Man skulle såga av en bit på en stock, jag tror man borrade hål och fyllde i myselet, sedan spikade man på biten som ett lock. Efter en tid kom en massa gråsuggor och åt upp allt myselet. Det blev inte en enda svamp 😭

tlover
0

#4 enligt dom vi köpte av var det viktigt att försluta med hett vax kan det varit där det gick snett kanske (vi har inte sett nått problem än och myclet fortplantar sig)

l'm back

Tant Grön
0

Vi använde inget vax, så det var nog det som var felet.