Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 2912 ggr
VildaVittra
1

Vad har du för framtidsvisioner?

Var ser du dig själv om 10 år? 20? 30? O.s.v. Vad gör du då?

Har du något specifikt mål när det gäller en hållbar livsstil?

Tror du att dina drömmar är realistiska? Hur och vad ska du göra för att uppnå dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Hmmm svårt för ingenting går ju som man försökt.

10 år

Huset: Med tanke på att det ska ta 5 år att bygga det så kommer man väl i alla fall ha flyttat in i det nya timrade huset som ska ha el (antagligen egen produktion) men det ska klara sig utan el också (dvs inget ventilationssystem som behöver vara igång 24/7, ingen värmepump, vedspis ska finnas, självtryck på vattnet ska finnas, vassbäddar el nått annat oberoende system för avlopp osv).

Dvs vi kommer då

Odlingen: eftersom min man går kursen i permakultur nu och vi kommer antagligen hyra in en grävmaskin nästa sommar redan börja på med att "permakultura" 1-2 ha så efter 10 år kanske man har 3-4 ha som är "igång" med att det är lite påbörjat nytt här och var.

Förhoppningsvis är vi självförsörjande på vegetabilisk mat förutom sädesslag, salt, exotisk mat och oljeväxter.

Djuren: vid det laget har vi antagligen valt vilka större djur vi ska ha och infört dom, hund och gäss så vi skulle ha kaniner, höns, katt, bin, hund, gäss, större djur 1 (antingen get el får ev är get djur nr1 och får djur nr2) och större djur 2 (antingen ko el häst)

Då kommer vi vara självförsörjande på kött, förhoppningsvis BARFa köttätarna och jag kommer antagligen inte vara ovo-veg längre även om vi oftast kommer att äta lakto-ovo-veg.

Jobb: om 10 år så har förhoppningsvis både jag och min man startat eget eller märkt att affärsiden inte funkar, däremot har vi inga mål på att bli rik så vi behöver inte ha jättelånga arbetsdagar (så vi kan arbeta på gården istället)

20-30 år: dom flesta av de stora grejerna är antagligen redan gjorda så då är det ju "bara" underhåll kvar. Men det finns inget stort inplanerat att göra så blir det nått "över" så finns det ju tid för det.

Efter 30 år hoppas jag däremot att v har ett självgående system som våra barn kan ärva (ok jag ränker inte dö som 60 åring men det är ju bra att ha det färdigt om det värsta händer.) kanske att man håller på med ett till hus som nått av ens barn kan flytta in i (så dom kan vara nära men slipper bo hemma)

Jag tror inte allt kommer att klaras av eftersom vi kommer antagligen märka att vissa saker inte funkar här eller inte passar oss eller så men i stora drag så verkar vi vara påväg ditåt.

l'm back

Afturelding
0

Jag har fått kompromissa lite med mina ekologiska drömmar. Min man är inte alls lika intresserad och vi båda kommer arbeta som lärare, vilket ju kräver en hel del jobb hemma som det ser ut idag. Så det blir nog inte självförsörjning för oss.

Men om 10 år hoppas jag att vi har fått tag i ett hus med lite mark, gärna i ett område som det vi bor i nu. Min man vill inte bo på landet, så sådan här "central landsbyggd" som vi bor i nu passar oss perfekt. Jag vill verkligen ha höns, och är hästintresserad, så det ligger på planeringsstadiet också så fort vi hittat ett hus. Och så en ordentlig odling såklart.

Sen får vi se. Mycket hänger på vad för hus vi hittar. Jag är ju verkligen i början på det stora hela, i år är andra året som jag försöker odla öht. Men så länge ambitionen finns så!

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Halvdansken
0

Om 10 år är jag pensionär. Om 30 år hoppas jag att jag fortfarande är i livet och bor kvar i huset och kan jobba i trädgården.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fialialej
0

Jag har släppt min tidsplan från det att jag blev sjukskriven, men är snart på banan igen tack och lov så att jag kan börja drömma framåt!

Målet är iallafall att bo på en mindre gård med möjlighet att bedriva nån form av egen verksamhet. Jag har jobbat med kulturprojekt tidigare och tänker att det kan vara nåt. Annars något inom djur, trädgård eller turism. Syftet är iallafall att jag ska kunna jobba så mycket som möjligt hemifrån.

Jag vill odla mat i den omfattning att jag kan leva på det, åtminstone på sommaren. 
Har också en idé om att ev driva gårdsslakteri/butik med egenfödda djur. Jag är etisk vegetarian och ser det som ett sätt att bidra till minskad fulproduktion av kött. (andra vegetarianer tycker det låter jättekonstigt men för mig är det jättelogiskt. Dock vet jag inte om jag kan lägga moralen åt sidan när det är dags för slakt. får se) Har ingen aning om hur det skulle funka ekonomisk i verkligheten. En väldigt flyktig idé iallafall. :)

Många drömmar men ingen PLAN ännu. Det är för fjärran för det.. Men fundera är ju alltid bra! Och ibland känns det närmare än man tänkt sig (ni såg väl min tråd med drömgården jag hittade…..)

"På natten är alla katter svarta"

Zabbio
1

Jag vill flytta till marklägenhet eller liknande, odla så mycket jag klarar av på ytan samt ha kaniner för kött. jobba på ett vanligt jobb, slippa äga hus/hem utan hyra och kunna flytta om jag vill. Bo ensam, tänka på mig själv. Kanske jobba deltid så att jag har lite fritid. har bott i lägenhet förr och klarat mig mer än bra på 13000 i månaden. Till och med haft råd att spara några tusenlappar varje månad och hållt hästen på det. Så jag tyckwr att min plan är rimlig om jag får tag på rätt boende. inte så rolig och inspirerande plan kanske. Men jag har inte energi för att skåss mpt sanhällets strukturer ich vara mer udda än jag redan är. Jag vill bara leva enkelt. det finns ingen sambo i min plan eftersim jag inte kan tänka mig nån som orkar leva med mig och som jag orkar leva med. Dessutom vill jag inte vara beroende av någon och tvingas dela på lån och hyror. Då har jag hellre nåt jag kan stå för ensam även om det blir mindre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.