Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: återbruk-och-skapande
Läst 3714 ggr
Fialialej
0

Ta sig vatten över huvudet?

http://w4.objektdata.se/pregen/923/OBJ26399_1285683923/wp.htm Jag hittade ett torp med ladugård, jordkällare och potentiellt hönshus bar tio minuters bilväg från stan. Vi var där och smygkikade en sväng idag och rent ytligt ser det väldigt fräscht ut (fasaden behöver skrapas och målas, men virket sr bra ut. Taket behöver bytas men det ser helt och rakt ut i nuläget. Inne ser också okej ut med lite städning, målning och nytt golv….) trädgården är inte alls i ordning, mend et finns en stor ek, några gamla fruktträd och en nedklippt syrenhäck. Är det rinligt att tänka sig att tak och fasad tar en sommar, trädgården en sommar att planera och börja styra upp, ytterligare en sommar för inhägnad av hage och stallbygge (tänker två boxar) + hönshuset, en sommar för invärtes fixande. Vatten ochh avlopp verkar inte vara igång mend et finns brunn. Vad betyder det att kakelugnen inte är sotad, att den inte är godkänd av sotare? Betyder det att denär utdömd eller endasta tt man behöver få ut ensotare som tittar till den? Kan man värma ett hus i den här storleken med enbart kakelugn? Jag tänker mig att vi kan hyra ut boxplatser/hage och få inlite pengar den vägen. 2 ha hage som jag förstått det. Löget är helt perfekt för oss, lagoms tor tomt och bra uthus osv. Det är huset, avlopp, uppvärmning, el osv som är de stora frågorna. Är det här ett miljonprojekt eller kan man få till det med tido ch engagemang (och sparpengar)? Tack för alla inputs! Spåna gärna fritt!

"På natten är alla katter svarta"

Maria
0

Det första som slår mig är att du skriver: vatten och avlopp verkar inte vara "igång" Hur menar du då?

Brunn finns men är vattnet tjänligt och räcker den till både hushåll och djur?

Det här med avlopp är en stor och viktig fråga och finns inte det så får ni nog ta ett snack med kommunen.

Du skriver också om el? Finns det el överhuvudtaget?

/Maria

Imasy
0

Kan nog bli kanonmysigt med lite kärlek och omtanke :)

Att ugnen inte är sotad betyder väl att man inte kan elda med den för att den inte är sotad? Skulle fråga mäklaren iaf så det inte blir problem senare, är ju jättemysigt med fungerande kakelugn :)

Imasy
0

Jag vet inte hur läget är och hur populärt området är, men är det inte lite dyrt pris för huset med tanke på vilken standard det har och allt jobb och pengar som behövs för att få det bovänligt?

Eller är det mycket markyta som drar upp priset? Men vatten och avlopp/ el är ju inga superbilliga grejor direkt. Inte nytt tak heller om man nu inte kan göra det själv.

Fialialej
0

"Vatten från egen brunn, säljaren ansvarar ej för vattnets kvalité och mängd samt pumpens funktion. Äldre avlopp ej godkänt." Äldre avlopp ej godkänt. Antog snabbt att det innebar att det inte är brukbart? Det finns en ugn samt uppsatta lampor i huset på bilderna i annonsen, men mer än så vet jag inte. Det är den "info" som finns. "Energideklaration Krävs ej för denna byggnadstyp" står det i annonsen, om det har nåt med saken att göra. Vi har inte vart på visning utan bara smygtittat (det står tomt nu) så jag vet bara det som annonsen berättar ochd et jag såg på plats.

Fialialej
0

#3 det är en fin och stor ladugård (gitt skick, nytt tak) och ett till uthus. Så antagligen är det dessa byggnader och marken man betalar för. Vet dock inte hur attraktivt området är riktigt.s tår flera tomma hus utmed samma grusväg.

Fialialej
0

Vatten och el förväntar jag miga tt vi får "köpa", men resten av renoveringsbehovet förväntar jag miga tt vi kan få hjälp med av vänner.

Fialialej
0

Sen verkar det inte finnas badrum/toalett heller i nuläget.

Imasy
2

Jag har absolut inget emot ruckel och kråkslott och skulle gärna köpa massor av dem och rusta upp dem bara för skojs skull :)

Men, även om det finns el i huset, behövs något dras om så det är säkert enligt våra standardmått vi har i dag?

Verkar ju även osäkert om vattnet är brukbart och om man måste dra nytt avlopp. Låter alltför kostsamt för att jag skulle vilja hålla på med det, men det är ju jag det.

Fialialej
0

#8 det är absolut saker jag ska fråga noga vid eventuell visning, :)

Imasy
1

Jo tyvärr så är det väl ofta som så, att om man hittar något billigt är det massa renovering som kostar, så man landar på samma summor iaf som att köpa nyare/fräschare, så frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart.

En kompis till mig la om taket på sitt hus, iof ett ganska stort hus, men hundra tusen fick hon slanta upp med. Visserligen håller ju taket under många år och höjer värdet på huset, men hon skulle antagligen få så mycket i vinst vid en försäljning med tanke på läget.

Fialialej
0

Man kanske skulle ta och köpa sig en trisslott senare idag och se om ödet är med på husköpet… ;)

Imasy
0

Haha, jaa det kanske var en idé ;)

Har ni letat länge?

Fialialej
0

Leta är att ta i, men vi har hållit ögonen öppna och jag kiar runt en del på hemnet och blocket. Det finns en hel del häromkring ändå. 

jag har ganska klart för mig vad jag är ute efter, och det här stället (storlek på huset, omgivningen, mark, uthus) är ganska exakt vad jag tänkt mig. Ofta verkar det vara svårt att få hela paketet i gott skick. Antingen är uthus eller bostadshus risigt. För fullt fungerande och inflyttsklart får man betala över miljonen häromkring som det verkar (därför kan det kanske vara värt att lägga lite pengar ändå?!). Skövde är ju en växande stad så jag tror inte intresset kommer minska… :)

Imasy
3

Ja har man tid och ork och lust så tror jag helt klart det kan bli ett kanonställe :)

Nu vet jag ju inget om er ekonomiska situation, men något som verkar vara "vanligt" är att folk hittar ett billigt ställe som de har stora planer för. Sen när de ska göra något stort dyrt arbete säger banken nej till nya lån.

En "bekant" till mig gjorde iof en ganska "dum" husaffär, budade upp till sin maxgräns för lån. Sedan efter ett tag behövdes husgrunden höjas eller liknande då hela golvet lutade. Banken sa nej eftersom de redan fått maxlån, och detta kostade ju alldeles för mycket pengar för att hinna spara ihop det inom en rimlig tid. Så de fick ha ett snett hus. Gick ju inte direkt att säljas med vinst om jag säger så.

Hade jag varit spekulant på detta hus i TS, så hade jag begärt ut alla papper från mäklaren, satt mig och ringt runt till takläggare, rörmokare, elektriker och gud vet allt vilka hantverkare man eventuellt kan tänka sig behöva.

Försöka få en ungefärlig offert på vad arbetet skulle kosta, och sedan göra en övervägning om jag hade råd, kolla om jag kan få låna till en del och om det är värt det öht.

Fialialej
0

Det där är jättebra tips!
Vi har ordnad ekonomi men inte jättemycket pengar så det är helt klart något att ha i åtanke. Jag är lite orolig för att ta lån så hoppas hinna spara ihop en del innan det blir dags att köpa. Har som sagt haft det i åtanke ett tag så det har hunnit bli en liten slant på bankkontot. Känns skönt. 
Sen vet man ju aldrig vad som händer varken med ekonomin eller livet i stort, så allt för orolig får man väl inte vara heller. Men naturligtvis ska man ha så bra koll på läget som någonsin är möjligt. Vore tråkigt att kasta sina pengar i sjön och bli sittandes i en tråkig och olöslig situation pga ekonomi och oväntade utgifter helt i onödan.

Om jag känner våra föräldrar rätt så kommer de med största glädje leta fram minsta fel på huset innan vi hinner skriva på några papper, så jag är inte orolig. haha

Fialialej
0

Får man bara ordning utvändigt är ju resten mindre akut och kan ta den tid det vill litegrann också, tänker jag.

Imasy
0

Haha, ja det är tur med petiga föräldrar ;) Men å andra sidan vill man ju inte bli ett fall för Arga Snickaren heller, de verkar ju inte må så himla bra i sina trasiga hus och pengarna är slut.

Fialialej
0

#17 nej, usch vilken mardröm! Det där programmet har nog fått många att fundera både en och två gånger både innan de köper hus eller ens flyttar ihop med nån. :P

Emo
0

Kolla priser för vatten och avlopp med Miljö- och hälsoskyddsnämden (eller vad det nu heter) för sådant kan fort dra iväg och kosta massor.
Kolla även vad som gäller för vägen till och från huset.

Fråga sotaren hur skorstenen är, för det är inte billigt att mura om den. Det finns bra moderna kaminer, men skorstenen måste vara godkänd.

Går tåget alldeles intill? Stör det på något sätt? Hästar där?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fialialej
0

#19 Tack för tips!

Det är ett gammalt järnvägsspår som inte är i bruk så det ska inte störa. Vad jag vet finns inga planer på att åter sätta det i bruk, men det kan kanske vara idé att kolla upp det också för säkerhetsskull.

Emo
1

#20 Stallet såg fint ut, uthuset såg skapligt ut och jordkällarne kan vara hur mysig och bra som helst. En sådan skulle jag gärna haft. Inomhus såg det bra ut. Kolla så virket är frisk. Hur är det isolerat? Om allt är friskt, så duger det gott att bo i en tid. Man ska inte renovera för mycket för snabbt. Mycket kan man göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Det är roligare att göra det själv också.

Lite fuskrenovering:
http://pyssel.ifokus.se/discussions/51a87725ce12c4220f00006b-emos-pyssel-pa-loftet?4d712505b9cb46214104831c-1

Ett rum som blev hyfsat:

http://pyssel.ifokus.se/discussions/51a99e788e0e746ce90001e9-gora-om-ett-rum?4d712505b9cb46214104831c-2

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cragan
0

såg riktigt trevligt ut  
el elementen hade jag kastat långt långt bort (tycker verkligen inte om sådana 🤫)

vattnet är nog lättast o ringa o höra med en brunnsborrare o se om dom kan mäta flödet åt en så man vet om det har bra flöde till brunnen eller ej, och vatten prover finns det en hel del ställen som gör gratis (men räkna med att få reklam om deras superduper filter)

avloppet hör med kommunen vissa vägrar att godkänna allt annat än anslutning till det kommunala avloppsnätet (kan vara riktigt dyrt) om du får ha egen brunn så kolla om dom har några begränsigar som ej mulltoa o sådant (om ni nu kan tänker att ha en sådan)

kakelugnen såg ut o vara i behov av renovering (och sådant kan kosta) skulle nog själv köpa en rök patron o lägga in för o kolla hur illa den läcker (ja den kommer o läcka det kan jag nästan lämna en garanti på) och sen försöka avgöra vad som är bästa alternativet renovera den eller installera en gjutgärns kamin skulle även försöka hitta mig en vedspis att ha i köket som backup till elspisen och som stödvärme på vintern. (oavsett renovering eller nyinstallation av en annan kamin så behöver ni ha dit en sotare som provtrycker innan ni får börja elda)
kaminen såg ut att vara stor nog för att värma huset 

hur är det med arrenden på åker marken så man inte blir o sitta med massa mark som är ut arrenderad för typ 1kr på 100 år eller nått sånt

o jisses vad långt svaret en gav blev hade ju bara tänkt o skriva ett par rader lite fort.
mvh  Cragan

Fialialej
0

#22 tack för ditt inlägg! :)

Nej elelement har jag förstått är något som kostar nåt enormt så det är nog inte aktuellt att ha som första alternativ iallafall. Men bra att du la märke till dem, för jag såg inte innan att det fanns element. 

Är mäte av vattenflöde något man betalar för, eller kan man göra det som en undersökning inför eventuell borrning och isåfall få det kostnadsfritt? Fast det kommer ju behöva göras innan ett eventuellt köp, så då kanske man ändå får bekosta det. Vet du vad det kan kosta att få det uppmätt?

renovera kakelugnen - jag känner både plattsättare och murarae. Kan någon av dem sånt tror du?

Tack för jättebra tips!

VildaVittra
1

Jag gissar på att det där som står om vattnet är att brunnen är grävd och inte borrad. Gör nu bara inte misstaget att borra i den grävda brunnen, utan gör det på en annan plats, då den grävda är bra att ha vid strömavbrott då man kan få upp vatten med handkraft.

Avloppet är att det är en gammal konstruktion som inte tillåts längre, inte att det inte fungerar. Kolla upp om du får kompostera skiten i den kommunen, det är ett avsevärt mer ekonomiskt system än det vanliga.

Angående trädgården, så skulle jag hägna in hela första sommaren och köpa ett gäng grisar som bökar upp. Så kan jag sitta och titta på när de jobbar åt mig med en kall pilsner i handen.

Det ser ut som grunden behöver grävas fram på sina håll, men det är ju lätt gjort.

Men en riktig pärla är det, älskar hallen helt galet mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
1

#23 aldrig frågat om vad det eventuellt skulle kosta att göra en flödesmätning trotts misstankar om att brunnen här sinade (riktiga orsaken till bristen på vatten var en koppling som spruckigt)
ena svågern är plattsättare o har för mig att han sagt att han skulle vilja prova på o renovera en kakelugn men inte kan hitta tiden för det (han räknade på att han nog skulle behöva nån månad på sig iaf) men du kan ju alltid fråga dom du känner om dom tror dom kan fixa det ju mer man kan utnyttja bekanta som arbets kraft desto bättre o billigare😛

Fialialej
0

Fantastiskt bra svar! Och visst är det ett riktigt kanonställe!

En fråga till; på tomten finns en jättestor ek. går det att skära ner ekar men få dem att klara sig (lite som en lind, tänker jag)?

VildaVittra
0

#26 Ja, man kan hamla ek, men jag tyckte tomten var väldigt trädfattig, så gör det inte på direkten, det behövs skugga någonstans.

http://www.naturvarden.se/Dokument/MANUALEN.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
0

#27, ja jag tänkte mest på säkerheten för huset. Den stod ganska nära där vill jag minnas.

Fialialej
0

Jag mailade och frågade om mer info. Är det nåt som gör förutsättingarna bättre i svaret jag fått?

"Fastigheten är ett gammalt torp som står obebott och har gjort det under en längre tid.

Ägaren har själv aldrig nyttjat torpet utan köpt in det för att få bättre figur på sina omkring-

liggande marker.

El finns men är för närvarande avstängd

Vatten finns men vi eller säljaren vet ingenting om dess kvalité eller kvantitet.

Avlopp finns endast köksavlopp alltså saknas en godkänd anläggning.

Uppvärmning har varit direktverkande el samt att det finns en kakelugn men inte heller där

vet vi om den är i funktion, den måste provtryckas av sotare då den stått oanvänd länge."

Fialialej
0

Eller snarare ändrar förutsättningarna.

VildaVittra
1

#29 Jag är ju alternativare, så jag tycker ju att det låter jättebra, för då kan jag välja själv hur jag vill ta hand om mitt avloppsvatten, t.ex genom biologisk rening av gråvattnet och torrtoalett.

Vattenkvaliteten är ju lätt att testa innan du slår till, det är ju ganska bra om den är tjänlig.

Fialialej
0

Jag har mailat sotare i området nu med prisförfrågan på diverse kontroller så får vi se vad de säger. Det blir steg ett… 

Rent praktisk är det väl uppvärmning och toalett som behövs för att kunna leva drägligt där till att börja med?

Det finns ju grannar nära inpå, kanske kan man tappa vatten på dunk hos dem för en liten peng tills det är löst…….

drömmer vidare….. :)

VildaVittra
1

Det är inte jättedyrt med vattenprover: http://www.svenskvattenanalys.se/vattenanalys/

En mulltoalett är ju inte svår att installera, finns ganska billiga sådana också om ni inte vill ha utedass.

Fialialej
0

Enskild vattenbrunn

Du som köpare måste kontrollera att den enskilda vattenbrunnen har vatten av bra kvalitet. Det faller under din undersökningsplikt. Var uppmärksam på dricksvattnets lukt, färg, smak och föroreningar.

Kontrollera följande:
  • Finns resultat av vattenanalys? Analysen bör inte vara äldre än ett år, Tänk på att kontrollera vilka parametrar som ingick i analysen.
  • Har det någon gång varit problem med vattenkvaliteten?
  • Lukt och smak kan vara en bra indikation på vattnets kvalité.

Enskilt avlopp

Enskilt avlopp omfattas av undersökningsplikten men ingår normalt inte i en överlåtelsebesiktning. Du måste alltså själv ta reda på om huset du tänkt köpa har ett godkänt avlopp. Om ett avlopp är godkänt eller inte beror på många faktorer, till exempel:

• Hur gammalt avloppet är.
  • Vilken belastning det är utformat för.
  • Hur avloppet är uppbyggt.

Om ett avlopp är underkänt kan Miljösamverkan ställa krav på att åtgärda avloppet inom en viss tid. Att bygga en ny avloppsanläggning kostar vanligtvis mellan 50 000 och 120 000 kr. För att ta reda på om huset du tänkt köpa har ett godkänt avlopp kan du kontakta vår kundtjänst.

Imasy
0

Jag hade verkligen undersökt avloppshistorian ordentligt, för det kan bli riktigt dyrt, och hur länge står man ut att leva utan dusch/toa om man inte får låna till det och sparpengarna räcker?

VildaVittra
1

#35 Fast nu för tiden kan man få anlägga växtbäddar för biologisk rening av gråvatten, dvs tvätt, disk och dusch. Har man inte en vattentoalett, så finns egentligen ingen anledning till att inte rena på det sättet. Det är relativt billigt, men lite mer arbetskrävande i uppstarten. 

Jag är inne på år 8 utan dusch, går alldeles utmärkt. 😉 Det är ju faktiskt inte så himla många år som inomhusdusch setts som standard.

Imasy
0

Men jisses, hur gammal är du då? 😃 I vår släkt har det då varit standars sedan 1950-talet iaf 😃

Men jo, visst finns det alternativ, men finns det inte regler kring detta också, vad man får använda sig av osv?

Fialialej
0

I det här fallet får det kompromissas mellan mig och sambon Jag klarar nog att leva mer spartanskt än han.. ^^

Fialialej
0

Jag har mailat kommunen om allt som har med el, avlopp och vatten att göra också. Hoppas på svar imorrn!

VildaVittra
0

#37 Jag är född på 70-talet, och bodde de första åren i mitt liv utan badrum. Det var först efter andra världskriget som det blev standard att installera badrum i nybyggda hus, men det gjorde ju inte att det per automatik installerades i alla gamla. Flera av mina kamrater hade inte det, sedan när vi flyttade in i en lägenhet i Sthlm, så kommer jag ihåg att en klasskamrat badade i en balja i köket.

Ja, man måste söka tillstånd för biologisk rening, många har fått det då det faktiskt finns faktaunderlag att bifoga. http://www.vattenorganisationer.se/ostragotland/downloads/47/Bil%203.pdf

vallhund
1

Jag har en sån här toa o är väldigt nöjd. Hade separett innan, det var ingen höjdare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

VildaVittra
0

#41 Vad kostar en sådan och ska man installera en "skorsten" till den? Eller ställer man den bara rakt upp och ner och stoppar i kontakten.

Har nämligen funderat på att ställa en toa i "trapphuset" upp till vinden och då jag hyr kan jag ju inte direkt borra hål i väggen.

vallhund
0

I princip sticker du in en kontakt i väggen, men ventilationsrör behövs, när jag köpte min kostade den 34.500.

Imasy
0

Jisses, med det priset då bajjar man med andakt då 😃😉

Skämt å sido, det är väl bra att det finns flera olika alternativ så man kan välja den som passar bäst 🙂

vallhund
0

😎Abselutt! Men det är betydligt billigare än att installera en WC, i min kommun är det bara tillåtet med sluten tank om man installerar vattentoa.

KL
En variant jag var inne på var Aquatron, hamnade på mycket högre kostnader o mer arbete.

VildaVittra
0

#44 Eller hur! 😃

#43 Aj, det var ju typ min årsinkomst. Får nog ta en vanlig toahink med strö istället, tur att tömningen är gratis i alla fall.

Fialialej
0

#41 har läst om det typen av toalett i enan nan tråd här (kan tro att det var du som tipsade även då), låter som en idé som kan passa oss! Fick svar från sotaren: Kostnaden är 1450:- ex moms för en besiktning av kakelugn

Fialialej
0

Fick svar från en annan sotare: 1100-1200 ink moms. Så det skiljer tydligen väldigt mycket beroende på vem man frågar.

VildaVittra
1

#48 1100 inkl moms för en provtryckning är ett väldigt bra pris, håll fast den sotaren.

vallhund
0

#46 Den här kanske kan vara något? http://www.pacto.se/ ? Är förmodligen mycket billigare.

Besiktning av kakelugn o provtryckning av skorstensstocken är ju inte samma sak.

VildaVittra
0

#50 Ahhh! Trodde det var samma då jag frågade om pris för min bakugn. 

Nej, ännu är planen att det ska vara en vanlig hink med lock, då min vind är väldigt välventilerad (nävertak). http://www.skogstoan.se/produkter_skogstoakarl.htm

Om jag inte hittar en produkt i min prisklass som är bättre.

vallhund
0

#51 För de som inte är purunga rekommenderar jag varianten med HTC sits.

mvh, Vallis med långårig erfarenhet.

VildaVittra
0

#52 Har inte alla livslång erfarenhet i den frågan? 😎

Vad är en HTC? får upp en mobil när jag googlar?

vallhund
0

#53 Kolla i din länk!

Självklart har vi alla livslång erfarenhet, en del av oss är yngre, andra äldre.

VildaVittra
0

#54 Menar du HTP och inte HTC?

Fialialej
0

Vi har gett upp projektet och letar vidare efter något som är i bättre skick.. Intressant tanke och jag hannju med lite research iallafall så har lite böttre koll till nösta gång!