Kaninernas nya koloni
Jag hade tänkt göra ett kaninrum i lagården där honorna (2 st) ska få bo på golvet och hanarna (2 st) ska bo, så jag tänkte att detta under bli en planerings/bildtråd.
Just nu är jag bara på "utstädningsstadiet" och eftersom jag har endel annat att göra också så har jag inte kommit så långt.
Anledningen vi vill ha det i en del av lagården är för säkerhet från både tvåbenta och fyrbenta rovdjur och för att det kommer att bli enklare med höet (som är just ovanför det rummet).
Rummet är ungefär 4x6m (exakta mått kommer sen) och lite över 2 m i tak. Dörren är en dubbeldörr på ena kortsidan och till vänster är "ytterväggen".
Tanken är att efter "ytterväggen" ska hanarnas burar vara (+ extra burar för ev ungdjurshanar) och golvet ska vara honornas koloni, som kommer att vara avdelningsbar (el att man använder hava hela tiden) för att kunna göra en unghonakoloni.
Genom ytterväggen ska kaninerna kunna gå ut till "uteburar" (för miljöombyte men dom har fortfarande kvar säkerheten av lagården) och det ska också finnas ett el två fönster där.
I närheten hade jag tänkt bygga en sommarkoloni som min man vill att vi ska ha en tunnel mellan tjejkolonin och sommarkolonin men jag har inte hört talas om nån som gjort nåt sånt (tunneln skulle isåfall bli ca 3 m).
Hanarna kommer att ha andra sommarburar (betesburar) eftersom deras inte behöver vara lika stora som honornas.
Mitt största problem kommer nog vara att säkra det från råttor (det är tex katt säkert redan om man fixar dörren men inte rått säkert).
Förhoppningsvis så kommer jag hinna till försommaren sådär och jag hoppas att jag kan lägga till bilder snart.
l'm back
Jag kan tillägga att jag aldrig har testat mig på en koloni så det blir första gången för mig.
l'm back
Låter som en bra plan :) I The Private Life of the Rabbit har de byggt en tunnel mellan två hägn för att se hur kaninerna betedde sig om de fick mötas. Problemet var att några kaniner som blev sjuka lade sig där och dog och var mycket svåra att få ut. Jag kan tänka mig att ungdjur kan bli svåra att fånga. Fast om de är som mina och kommer vid matning då går det ju att syänga av tunneln medans alla äter.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 vi hade tänkt göra tunneln öppningsbar och stängningsbar men kul att folk gjort det förut.
l'm back