Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: köksträdgården
Läst 3432 ggr
Zabbio
0

försök att odla mat :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att jag flyttar mina funderingar hit istället.. känns som ett positivare forum ;) I år vill jag försöka odla mat. Jag har vaga förhoppningar men odlingslusten sliter ändå. Jag har försått broccoli och blomkål, sått ut rädisor, rödbeta, persilja, gurkört, timjan och potatis. En väninna sår upp tomater och nån gurka till mig och sättlök o morot finns i tankarna. En påse mangildfrön hävdar att den vill sås efter rädisorna. En del kommer sås i typ pallkragar/upphöjd bädd men jag har lite "barmark" också. Tyvärr har jag även mördarsniglar…. vet ni något jag vågar så i marken trots dem? Några tips mot sniglarna eller tips i allmänhet? :) Jag tänkte även sätta ihop konservburkar som jag delat på mitten till ett u typ. Sen sätta jordgubbarna i dem och hålla dem en bit över marken så att bären inte ruttnar innan de mognar och kommer bort från sniglarna :) Tips och råd?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
0

Risken med att så rädisor så här tidigt är att de blir tanig, men bli inte ledsen för det, de blommar gärna då och du får massor av nya fröer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

mot sniglar har jag ett bra tips  ankor dom älskar att mummsa i sig sniglar 😃  http://bakgrunder.com/bloggen/wp-content/uploads//mandarinand6.jpg  finns en del som är lite roligare än andra (vet inte om just dom äter sniglar dock)

o nej nej vilda här försöker jag inte locka in ytterligare nån oskyldig i fördärvet med fjäderfä 😇

VildaVittra
0

#2 Nä precis, du är helt oskyldig. 😃 Det är ju inte som att du nämnde att det är årstiden för hönsbytardagar, där man kan köpa annat fjäderfä också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

😇

Zabbio
0

Haha. Fjäderfä kommer inte in på gården tyvärr ;) Tänkte skörda rädisorna rätt tidigt och plantera mangolden. Eller så gör jag på annat sätt :p

Zabbio
0

Broccolin börjar titta upp i plantlådorna :D vet ni någon godsak som trivs i halvskugga i mullrik lerjord? Dvs lerjord med ett lager tjock, kolsvart färdig kompostjord på :) Solen kommer åt tidvis men det är buskage och sånt runt. Det är där den svarta baljan står på första bilden.

Zabbio
0

Så här ser det ut nu :)

VildaVittra
0

Bladgrönsaker är det man vanligen sätter i skugga/halvskugga.

Zabbio
0

Så.. spenat, sallad och sånt? Haha.. det kan bli en utmaning :p Men varför inte? Tips på en bladgrönsak som är något mindre aptitlig för slembollarna? Jag har i ärlighetens namn lagt ut snigelgift.. valde ett som var godkänt för ekologisk odling. Brukar föredra att stängsla in framför att döda skadedjur/rovdjur.. men mördarsnigeln är ju inte bra för vårt ekosystem alls.

tlover
0

Rabarber växer bra i skugga med, men jag vet inte vilken jord dom gillar

l'm back

Zabbio
0

Rabarber har vi ju redan som växer och har befäst sig mellan pallkragarna. Äter akdrig upp ens hälften av vad de ger.. annars är det ett bra tips. Sniglarna låter bli dem.

VildaVittra
2

Åhh, rabarber kan man göra universums godast chutney av. http://www.tasteline.com/recept/Rabarberchutney_7

Zabbio
0

Hehe gillar inte chutney :p vi brukar göra paj.och kräm.

VildaVittra
0

#13 *svimmar* 😮 Antecknar att jag måste skicka en burk till dig så du blir omvänd.

Zabbio
0

Haha!

strandhanna
0

Kan man köpa en and till det ändamålet. Att bli av med mördarsniglar? :) Jag vill också odla min egen mat!

Zabbio
2

Min ena ''pallkrage'' blev ett litet växthus :)
Jag hoppas att de heltäckande sidorna inte förstör alltför mycket.. något mindre ljus. men glas på resten iaf? Vad tror ni?

Solen går upp ungefär  vid den närmsta hörnan och rör sig sen bort över mot motsatta hörnet på diagonalen, ungefär.

Det översta fönsret är fastskruvat men det nedersta på var sida går att ta bort så att jag kan komma åt plantorna.

Zabbio
2

Och ett växthus till tomaterna och äppel gurka Lemon sim jag är hemskt nyfiken på ;)

tlover
0

Min man går ju en permakultur utbildning nu och jag frågade honom om tips mot mördarsniglar så nu vidarebefodrar jag vad han säger.

Fuktiga/våta områden är ett tips för paddor och grodor (som trivs i våta områden) äter sniglar och snigelägg (han är däremot inte säker på vilka svenska paddor och grodor som äter mördarsniglar men våtmarker är alltid bra)

även igelkottar och ormar äter sniglar och dom tycker ju också om liknande områden.

Ett annat tips är att blanda 10 delar fint sågspån med 1 del träaska alt släkt kalk (ist för askan).

Förvaras torrt och strös ut torrt i en fingerbredd runt odlingarna. Klipp ner växtligheten där du ska strö ut spån/ask blandningen så att dom inte kan klättra över det och strö ut nytt om det har regnat.

Ett tredje tips är att locka dom att lägga ägg på ett och samma ställe (en avlång hög av gräsklipp som är fuktig och mörk) som du vänder mitt på dagen då det är som starkast solsken då torkar äggen ut och dör.

edit: min man säger att du också dka försöka få med dig grannarna för annars så kommer ju mördarsniglar komma därifrån hur många du än dödar.

l'm back

Zabbio
0

Jag har ju inga grannar så att utrota dem blir hart när omöjligt :) Tack för tipsen. Grodor har vi gott om. Vi får se hur det går med grödorna. Om de väljer mer lättillgänglig föda (gärna mitt ekologiska snigelgift, även om det är synd om dem då) och låter bli grödorna så är det bra :) Vi har i stort sett inga skogssniglar, aldrig sett nån i trädgården, o vinbärssnäckorna håller sig mest på andra sidan huset så jag är inte alltför bekymrad över att skada fel sniglar.

Gronstedt
1

Jag tänkte prova att odla i ett badkar. Med lite tur å är det inte så många sniglar som hittar vägen uppför badkarets fötter. En del av dem som gör det kanske tröttnar på att kräla fram på en tråkig metallyta. En del av dem som ändå ids klättra kanske ger upp när de kommer till kanten upp till. Och de som ändå kommer upp kanske äter Snigelfritt hellre än grönsakerna.

F*n tro't. Men kanske …

Achatina
1

Om ingen nämnt det förut så grönkål och brysselkål är heta tips. Det är kanske lite sent att så de nu, men i gengäld så kan du skörda det vintern igenom (om du inte bor för långt norrut?).

Zabbio
0

Tack för tipsen :) Nu till att börja med så satsar jag mest på sånt jag redan äter. Men vinter-levande växter kanske får mer ålats nästa år :)