Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: matförvaring
Läst 4400 ggr
Gronstedt
3

Insaltning av kryddor/bladgrönt?

Jag vet att jag läst någonstans om att man kan varva färskt bladgrönt med salt för att konservera det, men nu hittar jag det inte igen. Någon som vet hurdana proportioner man ska ha?

Jag har försökt syra blad, men man måste tillsätta väldigt mycket vatten och det hela blev en skäligen fasansfull, lurvig gegga …

VildaVittra
1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
0

Njaej, det jag läste var bara fråga om att blanda ihop färska blad med salt och lägga i burk direkt. Men din länk var mycket intressant ändå, taxar!

VildaVittra
0

Är det åt det hållet man konserverar vinblad då? Ingen aning om hur man gör det, men då finns det ju något att spinna vidare på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
0

Enligt denna länk ska det vara saltlag på vinblad: http://www.kalofagas.ca/2008/06/15/preserving-grape-vine-leaves/

Men jag har en vinranka vars druvor inte hinner mogna alla år, så jag kan ju lägga in blad i stället Blinkar.

VildaVittra
0

Du kommer ha fullt upp i sommar med alla fina recept jag hittar åt dig (förutom det du ville ha). 😎

VildaVittra
0

Gronstedt
0

#6: Funkar inte mer "torrare" blad, om kärs och plister. Det var den vägen som ledde till den onämnbara sörjan, som jag inte ens har torts hälla ut ännu …

VildaVittra
0

Skördade du för tidigt kanske? Så de var för späda?

Gronstedt
0

Hittade ett recept i en av mina böcker: 1 del salt till 4 delar färska örter.

Tänkte prova att låta det bladgröna torka delvis, skära relativt grovt och använda lite mindre salt.

Gronstedt
0

Ska blad som torkat i 3 respektive 4 dygn och provade. Efter några dagar har båda sorterna släppt en hel del vätska, framför allt de som torkat i 3 dygn. Tror jag ska prova igen med färska blad och med salt …

NiklasTyreso
0

Tack för recepten! Jag ska nog pröva både insaltad och mjölksyrad chilli.