Hyra hus
Jag har tittat på möjligheten att hyra ett hus och har nu även hittat ett i närheten som ska hyras ut tillsvidare och som har en rimlig månadsavgift. Det står dock väldigt lite information i annonsen, så jag ska skriva och fråga mer men jag tänkte även passa på att fråga här. Är det någon som vet hur avtalen brukar se ut? Är det jag som ska stå för el, vatten och dylika kostnader (eller brukar det vara inräknat)? Om något går sönder i huset, är det då jag som ensam ska stå för det (värmepanna och dylikt)? Hur dyrt kan det i sådana fall bli utöver månadsavgiften för ett hus på 90 kvm? Jag förstår att det beror på oerhört många saker, men kan man säga något ungefärligt? Tack på förhand! :) (Öh, inser nu när jag ska välja kategori att detta inte har något med hållbar livsstil att göra, för mig har det dock det eftersom det medför att jag kan odla, kompostera etc samtidigt som detta är den ifokussajt jag är med i som mest diskuterar boendefrågor - hoppas att någon har erfarenhet av detta!)
Det går alldeles utmärkt att posta en sådan tråd här, men du kommer få svar som handlar om att banta sin elförbrukning osv.
Hur dyrt det blir att t.ex värma upp huset beror ju på saker som hur gammalt det är, hur välisolerat väggarna och tak är, hur huset värms upp o.s.v. Så allt från 500 (sommartid) till 8000 i månaden.
Vad du står för beror på avtalet, men det vanliga är kallhyra, dvs du står för sophämtning, eventuell vägavgift, vatten, uppvärmning och försäkring av inventarier.
Vad hyresvärden står för är renovering (om ni inte skrivit bort den delen mot exempelvis mindre hyra eller om du klantat dig som att glömma kranen på) och försäkring av huset (om det brinner så är det hyresvärdens ansvar).
Så vad kan man göra för att banta sin kostnad? Lejondelen är ju uppvärmning, och genom att bara värma upp de rum man vistas mycket i så sparar man tusenlappar. Stänger du av varmvattnet så sparar du mycket där också (om du nu inte måste duscha varje dag).
Sopsorterar du kan du minska intervallet mellan hämtningarna och får då rabatt, jag har inte ens en soptunna då jag sorterar eller återanvänder allt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Sådana svar är jag bara tacksam för! 8000 i månaden klarar jag definitivt inte av någon längre tid… men man får väl höra med ägaren vad hen tror och dessutom veta att man kan påverka det på de vis du beskriver. Själv duschar jag mest på gymmet, men min sambo kommer aldrig gå med på att inte duscha varje dag tyvärr. Tack för svar, det känns alltid bra att ha ett hum om "hur det brukar gå till" :)