Stormen Hilde för Tlover
Eller kanske ska man kalla det "tlover vill verkligen ha ett riktigt hus inte ett mordernt skithus som måste ha elektricitet för att funka"
Lördag dag: Det blåser endel men inte mer än vad det kan göra, däremot är karln på jobbet så man är ensam med det.
Lördag kväll: Stormen märks rejält, men mest genom att det är läskigt att vara hemma ensam då det är mörkt. Strömmen går då karln kommit hem och vi lagt oss mellan 22 och 23 nångång märkte jag att väckarklockan inte gick. Inget konstigt då strömmen kan gå då det är finväder.
Söndag morgon: Jag vaknar kl 6 och ser genom vardagsrumsfönstret att ett av träden som står bakom huset har fallit snett mot huset. Det dåliga men ändå dyra och smått fungerande växthuset står inte kvar och man ser svarta saker ligga på snön ute. En bunke fylls med snö för att kyla ner kylskåpet. Endel av vattnet i systemet fylls på i kannor, tyvärr tar kannorna slut. Vattnet vi har lagrat tas fram främst till tvättvatten så det i ledningarna är tänkt till dricksvatten.
Söndag morgon 7:00: Jag väcker karln och öppnar gardinerna till sovrumsfönstret, trädet är närmare än vad det syntes från vardagsrumsfönstret, det är ca 2 meter om ens det från sovrummet. 1 takpanna och lite takkantplåt har lossnat och ligger på marken. Växthuset som vi tog bort nästan alla rutor från i höstas ligget ihopskrynklat några meter från där det skulle ha stått.
söndag 8:00: vi går ut och ser att flera takpannor har flyttats men har inte fallit ner, min man lagar det så gått det går utan el. hälften av takplåten från en timrad stuga är borta (karln lagar det sen). Flera träd har fallit på och nära gården varav 3 över elledningen. Det stormar fortfarande men det yr nu snö så man knappt kan se nått. Djuren har klarat sig fint.
Söndag dag: Huset blir kallare. Lunch tillagas på gasolkök. Vi börjar oroa oss för att huset ska frysa och/eller mögla (huset kräver el till ventilationen annars möglar det) då jag ringt elbolaget och får veta att över 16000 är utan ström, vi räknar ut att vi är lågprioriterade. Stormen har slutat.
Söndag middag: Huset är under 18 grader och det är med att vi eldar ljus och fotogenlampor som ökar temperaturen ganska rejält. Vi väljer att äta hemma men hade tänkt fara till stan och äta då dom visst hade ström där.
Söndag kväll: dricksvattnet tar slut och det lagrade vattnet är nästan slut (djur dricker mycket och vi kan inte smälta snö, få vatten från brunnen och måste köra en bit för vatten från sjön). Teperaturen är på ca 15 grader. Vi oroar oss mycket över huset.
Söndag/måndag natt: Min man kan inte sova pga oro för huset, han går upp 2 ggr/för att kolla temperaturen. Jag sover bättre än natten före pga utmattning men sover fortfarande inte bra. Dubbla täcken krävs.
Måndag morgon: Jag drar mig länge då jag vill att strömmen ska tillbaka. När jag stigit upp berättar min man att han ska till stan och i värsta fall till storstan för att fixa värme till huset, vatten m.m. vid uppstigande är det 13 grader i köket (varmaste rummet) det eldas ljus och fotogenlampor för att få upp värmen.
Måndag lunchtid: min man kommer hem med den näst sista gasolkaminen som var i stan vilket gjorde att han sparade in en resa på 20 mil. Vatten hämtade han dock i sjön då kön var lång. Nödproviant i form av jordnötsringar och julmust köps till mitt humör då i princip inget annat lättlagat finns att köpa som jag tål i stan (vi har ju lite hemma dock men det var bra för humöret.)
Måndag eftermiddag: strömavbrott är efter att allt nödvändigt är gjort en väntan på att strömmen ska tillbaka om man inte har ett hus som klarar av att vara strömlöst. Jag längtar till att diska. Just efter 15 så kommer "elgubbar" och lagar ledningen och vi får ström tillbaka. Då var temperaturen i huset ca 16 grader tack vare gasolvärmaren och vi hade slut på gasoltuber för att koka sjövattnet till dricksvatten.
kort sagt så var jag avis på folk som tex har vedspis och liknande, dvs hus som inte är byggda 87, vi är ändå någorlunda beredda (har gasolkök, ljus, ficklampor, vatten på lager osv) men med ett hus som vi har kan man inte leva bra utan el.
l'm back
Möglar huset verkligen så fort? Kan ni inte köpa in några torrbollar att ta till vid strömavbrott?
När ni bygger ett ordentligt växthus, kan ni inte bygga en vedeldad lerugn i det eller sätta in en vedspis? Då kan ni ju laga mat och tina vatten där.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 eftersom ventilationen är trasig och går på typ halvfart sen ett år tillbaka (ingen vill komma hit och laga det även om dom får betalt) så är vi på gränsen nästan nu redan, men i normala fall skulle det väl ta lite längre tid.
l'm back
#2 kan ni inte ordna självdrag själva då?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 nope det ska ju vara ett ekonomiskt hus så det ska ju inte dra nått.
Men det var ju främst värmen som var akut, i alla fall den här gången.
l'm back
TS, huset lär inte få några strukturella skador så länge det är plusgrader. Cirka 10 °C räcker för att böcker, porslin, möbler etc. ska klara sig, ned till 0 °C kortvarigt (något dygn) är inga problem heller. 13 °C är ju normal inomhustemperatur på vintern 😉.
Men jag skulle verkligen önska mig att ventilationsfläktar och vattenpumpar och liknande som standard var försedda med ett nyckeltag, så man helt enkelt kunde veva runt dem en kvart då och då! Klart ofältmässigt …
#5 fast det sjönk ju snabbt, på ett dygn ungefär var vi nere på 13 grader (eftersom jag har värk är 20 grader för kallt för mig) och sen så är det ju risk för att vattenledningarna fryser om det blir för kallt och vi har haft en vattenskada på grund utav frysskada redan vi vill inte ha en till.
Vi visste ju inte hur länge strömavbrottet skulle räcka så skulle det varit kallt ett halvt dygn till skulle det varit för kallt helt klart. (för 13 grader var somsagt i varmaste rummet, vi orkade/vågade inte kolla garaget 😕)
Vattenpunpen kan inte funka med nyckeltag för oss men för folk som hade vanliga brunnar och inte djupborrat skulle det säkert vara bra, fast det är nog bättre om man kopplar det till en cykel, särskilt för såna som jag som inte skulle kunna veva en minut ens (den uppvevbara radion var nog svårt)
l'm back
Aj, bortom räddning alltså. Tråkigt att sådant skräp får säljas med tanke på vårt klimat.
Oj oj. Skönt att ni fått elen tillbaka. Vi hade ju stormen Simone här nere i Skåne, men vi har ju ingen snö så där blir det aldrig så kallt. Det är egentligen knasigt så beroende man är av el… Bra jobbat med djur och allt. 🌺Tråkigt med växthuset.
Nu har det börja rinna vatten ur ventilationssystemet, antagligen för att ventilationen var avstängd under strömavbrottet 😕
#8 och ändå valde vi just det växthuset för att det skulle tåla minusgrader, ajja kanske går det att få den någorlunda till normal form så att man kan göra kaninhage av det, vi kommer inte att orka men en kaninuppfödare i kommunen ska få "resterna" om hon och hennes pappa vill.
l'm back
😕det har runnit massor ur ventilationssystemet inatt, vi har inte haft det så här illa på länge.
l'm back
Du tror inte det hjälper att ha något litet dieselaggregat eller dyl. för att driva runt det mest nödvändiga vid strömavbrott?
För det är ju väldigt tråkigt när det blir så här för er!
#12 ett diselaggregat skulle antagligen inte kunna driva runt vattenpumpen ändå (om inte vi lägger mer pengar än vad vi egentligen har att lägg på just det)
Däremot kommer vi att skaffa en batteribank som kan driva tex ventilation och cirkulationspump. sen i framtiden hade vi tänkt skaffa solceller till det (batteribank behöver man ju ändå till en solcellsanläggning.
Men vi har haft så mycket annat akut att göra så det har alltid prioriterats ner.
l'm back
lite uppdatering
Man märker av stormen nu, väldigt många har gjort kalhyggen på ställen där det vart vindfällen (men inte alla var vindfällen). Lite synd att dom inte bara kan ta vindfällerna utan att dom måste göra kalhyggen 😕
l'm back