Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: naturen-som-resurs
Läst 3147 ggr
Virvlande
2

Schampo på björklöv?

Är det någon som har provat det? Det känns ju rätt vettigt att använda det naturen har att erbjuda både för vår och naturens skull. Det är ju lite skonsammare för plånboken att plocka björklöv (med tillåtelse) istället för att köpa schampo också. 🙂

Tanjis
0

Låter intrresant men har ej testat. Kan dock rekomendera lertvål!

Virvlande
0

lertvål? Vart får man tag i det? Eller gör man den själv?

VildaVittra
1

#1 Alla jag hittar innehåller palmolja, inte vidare snällt mot orangutangerna.

hittade dock ett recept: http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=1428

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
0

Bodystore.se sök lertvål i sökfältet, kostar bara 30 kr ca si så där och funkar både till hår och kropp

Virvlande
0

#3 hmm. Verkar vara lite för mycket jobb (och eventuellt pengar) för en lat människa som inte orkar leta upp lera. 😉 Tror att jag ska prova björklöv iaf. =)

Virvlande
0

#4 Det gav inget resultat tyvärr.. 😕

sisela
0

Hur gör man med björklöven?

Virvlande
3

Man ska tydligen lägga 3 msk torkade björklöv (eller en näve färska) i en stor burk med 3 dl vatten. Låt stå i tio minuter och skaka tills det skummar. Gno in i håret och skölj. Tror att det var så iaf. :)

tlover
1

Jag hade tänkt testa björklöv men jag började av lathet med bara vatten istället och det funkar jättebra för mitt hår så det kommer jag att fortsätta med (mycket mindre arbete att inte plocka nått jämfört med att plocka nått och jag är allergisk mot björkpollen så jag var lite rädd att testa också)

nu har jag hållit på med bara vatten i 3 månader och mitt hår är minst lika fint som med schampo (och det luktar inte illa heller, jag brukar fråga min man då och då)

l'm back

Fialialej
2

Vi gjorde björklövsschampo på en överlevnadskurs i skolan på högstadiet. Då la vi björklöv i en plastpåse tillsammans med lite vatten, förslöt påsen och sen "gnuggade" innehållet tills det blev skum. Testade det inte utan fiock bara se hur man gjorde.

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
0

#10 Man borde ju kunna köra det i mixern och sedan sila.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2

#11 det borde vara onödigt om man jämför björklöv + vatten + skaka + sil

och björklöv + vatten + mixer + sil låter lite som det blir = massa lövbitar i håret och massa disk

l'm back

VildaVittra
0

#12 Fast man lär ju få ut en mer koncentrerad såplösning med mixer och en trådsil lär inte lämna bitar kvar i lösningen. 

Måste nästan gå ut och prova.

Virvlande
0

Jag ska i alla fall prova snart. Just nu använder jag vanligt schampo, men jag skulle vilja sluta med det eftersom det inte känns så miljövänligt. Ofta torkar det ju ut håret också. Även om jag bara tvättar håret en gång i veckan kan man ju spara lite pengar på att sluta med schampo. =)

tlover
0

#14 kom ihåg att använda ett "sista schampo" då. no poo metoder (metoder utan schampo och annan skit) tvättar inte bort beläggningar som vanliga schampon ofta ger (tex silikoner osv). Dom beläggningarna kan få håret att se fett ut tex

l'm back

Virvlande
0

#15 tack för tipset! Ska kolla efter ett bra sista schampo. =)

Tanjis
0

#5 leran kostar 30 kr typ och man blandar bara ut det med vatten. Verkar som bodystore har slutat sälja det, googlade dock lertvål och såg att det fanns många som sålde d

Virvlande
0

#15 Det visade sig att jag använder ett schampo som funkar som sistaschampo, så det är väl bara att sätta igång. =)

#17 Ska kolla efter det då. Det verkar intressant. =) Ska försöka hitta en utan palmolja.

tlover
0

#18 så var det för mig också, väldigt praktiskt

l'm back

Gia91an
0

hur är det om man torkar björklöven? förlorar det effekten då? jag har ju problem med hårbotten och är sjukt trött på schampoon. Kör en del ägg-honung-kanel men viill gärna hitta bättre lösningar!

tlover
0

#20 man ska kunna använda torkade björklöv men man använder mindre då. Men det finns massa annat än björklöv om det inte skulle funka. Jag tvättar tex håret med bara vatten, andra tvättar med rågmjöl osv osv

l'm back

Virvlande
0

Jag har torkat mina björklöv, det är 3 msk torkade löv till 3 dl vatten som gäller (låt stå i 30 minuter). Jag har provat en gång nu och sköljde sedan med vatten och äppelcidervinäger. Håret blev väldigt lent, men när det torkade kändes det jättefettigt. Det gick inte bort av att jag sköljde noga med vatten och hade i lite balsam. Det blev bättre, men det gick inte bort. Jag tvättade med ACOs mjällschampo för att få bort det..

tlover
0

#22 masserade och sköljde du noga? med "no poo" hårtvättningsmetoder så är just det mekaniska en viktig del

annars kanske du inte tvättade med ett "sista tvätten schampo" före? Beläggningar av ämnen från schampon och balsam som man inte kan tvätta ur med no poo metoder gör så att håret ser fett ut.

l'm back

Virvlande
0

#23 Jag har läst att ACOs mjällschampo är ett godkänt slutschampo och jag använde det gångerna innan jag tvättade med björklöven. Har inte använt andra produkter i håret då jag aldrig har det annars heller. Håret var inte så fettigt innan jag använde björktvätten, och jag masserade som en galning och lät det sitta i en liten stund innan jag sköljde ur det. 

Vet inte vad som blev fel, men jag ska ge det en chans till.

tlover
0

#24 var balsamet du nämde godkänt? det finns ju även balsam med silikoner och liknande

l'm back

Virvlande
0

#25 ja det var godkänt, men det blev fettigt innan jag använde det. Jag väntade två dagar efter björksköljningen innan jag sköljde ur håret ordentligt igen och använde balsamet.

tlover
0

#26 jag tänkte att du kanske hade använt det efter sista schampot.

Jag kan inte komma på mer men det kanske nån annan kan.

För alla funkar ju inte alla slags no poo, för mig tex funkade inte balsammetoden men WO funkade.

l'm back

Virvlande
0

#27 jaha, nej det gjorde jag inte. =) Vet inte heller, kanske det berodde på att jag använt potatismjöl som torrschampo innan björklövstvätten, men jag ska som sagt testa igen. Funkar det inte då så får jag nog göra te på mina björklöv istället och hitta en annan metod. =)